تکمیل زیرساخت ها موجب توسعه کویرگردی در شرق کشور می شود/ گردش مالی شگفت انگیز از کویرگردی


ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855253

این فعال گردشگری خراسان جنوبی گفت: توسعه صنعت گردشگری کویر باید زیرساخت ها را تکمیل کند و اگر شرایط برای گردشگران فراهم شود ثروت هنگفتی وارد روستاها می شود که می تواند مردم این مناطق را از فقر نجات دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، یکی از فرصت های گردشگری خراسان جنوبی، کویرهای آرام، امن و ستاره ای آن است. همانطور که در آنها هستی، گویی به بهشت ​​و خدا نزدیکتر، کویر جایی است که می توانی در آن آرامش داشته باشی و از آسمان پر ستاره بخشنده و پاک باشی. صنعت گردشگری کویر می تواند یکی از راه های توسعه استان باشد، زیرا با جذب گردشگران داخلی و خارجی می توان زمینه توسعه، آبادانی و بقای مردم مناطق خشک و کویری را فراهم آورد. برای دستیابی به این اهداف باید زیرساخت ها توسعه یابد.

احمد کاشانی مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: آقای رئیسی در سفر خود به خراسان جنوبی به محض ورود به طبس در خصوص اقتصاد گردشگری و ضرورت فعال سازی اقتصاد گردشگری در استان خراسان جنوبی صحبت کردند. بعدها در هیئت حاکمه در مورد کویر و ظرفیت کویر و استفاده از ظرفیت ها صحبت کرد. بر اساس تجربه ما از سال 84 که خراسان جنوبی به عنوان استان معرفی شد، ایشان اولین رئیس جمهوری بودند که برای اقتصاد توسعه گردشگری به خراسان جنوبی سفر کردند. .و استفاده از ظرفیت بی نظیر کویر خود گویای آن است که لحظه بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با کویرهای وسیع سومین استان بزرگ کشور است، خاطرنشان کرد: در این استان کویری هر کدام از شهرستان ها کویری منحصر به فرد و بکر دارند و یکی از مهمترین ظرفیت های کویری توسعه گردشگری کویر است. تورهای کویر گردی در کویر این امر اهمیت زیادی برای استان خواهد داشت.


درآمد قابل توجه از گردشگری کویر

این فعال گردشگری به تجربه خود از صنعت گردشگری کویر و درآمد آن اشاره کرد و افزود: در پایان سال 97، قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان و قبل از قفل شدن اقتصاد گردشگری، روزانه 100 یورو به ازای هر گردشگر اروپایی پرداخت می شد. درآمدزایی داشته که رقم قابل توجهی است، مهم این است که این ارز مستقیماً برای گردشگری وارد استان می شود و من به عنوان تورگردان این ارز را یا قبل از ورود مسافر و یا هنگام ورود کل و در استان فکر می کنم توریست های اروپایی بین 10 تا 12 نفر هستند، یعنی روزی هزار یورو و سفر آنها 10 روز طول می کشد.

وی بیان کرد: ارز صادراتی به راحتی به دست صادرکننده نمی رسد، یعنی اگر محصولی از استان صادر می شود، پس از صادرات کالا، بخشی از ارز باید وارد سامانه نیمایی شود و در واقع بخشی نیز باید با تهاتر انجام شود. واردات و درگیر در فرآیندهای زمانی مختلف است. باید به دست صادرکننده برسد، اما ارز کویر در حال حاضر به مجری تور می رسد که در حال گسترش است، بنابراین یکی از فرصت های مهم توسعه، توجه به کویر در خراسان جنوبی است. .


d7139260 bf47 47df bc98 8126042698c3 خبر خاکستری


ظرفیت های کویر خراسان جنوبی

به گفته کاشانی، اولین میراث طبیعی ایران که در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، کویر لوت است. کویر لوت سرزمینی وسیع است که سرزمینی زیبا بین سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است. زیباترین نقاط آن خراسان جنوبی است.

به گفته وی، کویر لوت یکی از محبوب ترین کویرها برای تورهای طبیعت گردی، کویرگردی و حتی آفتاب گردی است.

وی ادامه داد: کویر لوت بخشی از خراسان جنوبی است و روستاهای زیبایی مانند دهسلم، حیدرآباد و چاهدشتی در حاشیه شن یالان قرار دارند که در مرزهای خراسان جنوبی قرار دارند و قطعا از ظرفیت کویر لوت در گردشگری استفاده می کنند. روستاهایی مثل دهسلم، چاهدشتی و حیدرآباد از فقر و البته ثروتمند شدنشان.

وی بیان می کند: بر اساس تجربه ای که در سال 97 داریم، به ازای هر گروه 10 نفره گردشگر داخلی و خارجی که برای بازدید از کویر لوت در روستاهای حاشیه شهر اقامت داشتند، یک شب و برای هر گروه 10 میلیون نفری یک شب رفتیم. «تومان ها در روستا خرج می شد خدمات ارائه شده در روستا: خانه، غذاهای محلی، سوغات و صنایع دستی که اهالی روستا تهیه و به نمایش گذاشتند.

کاشانی گفت: با همکاری ما تورهای مختلفی از جمله بازدید از روستا، نخلستان و شترسواری انجام شد که با توجه به روندی که برای تور در نظر گرفتیم، اهالی روستا این تورها را به پایان رساندند که هزینه قابل توجهی در بر داشت که می توان آن را چند برابر کرد. تفرقه و تفرقه «می توان فهمید که اگر شرایطی برای رفت و آمد گردشگران فراهم شود، چقدر ثروت وارد روستاها می شود که روستاییان را از فقر نجات می دهد.

به گفته وی، حیدرآباد منطقه ای زیبا در حاشیه ریگ یالان است. قسمتی از حیدرآباد به قدری زیباست که یک لحظه فکر می کنی روی زمین یا قسمتی از ماه ایستاده اند. در این منطقه جاذبه های زمین شناسی بسیار زیادی وجود دارد که هرکدام باعث جذب توریسم می شود، بنابراین توجه به گردشگری در کویر لوت و روستاهای آن می تواند روستاهای حاشیه شهر را غنی کند و ارزشی بالاتر از ثروت برای ورود به روستا و جلوگیری از مهاجرت انسان از شهر وجود ندارد. به روستا، حتی کمک به مردم شهر برای آمدن به روستا.

وی به جاذبه های گردشگری کویر طبس نیز اشاره کرد و افزود: در طبس کویر حلوان که بسیار زیباست تپه های ماسه ای بادخیز آن بسیار منحصر به فرد است و البته کاروانسرایی نزدیک روستای حلوان کاروانسرای کلمرد است که واقعا دروازه شما از کاروانسرا وارد تاریخ می شوید، گویی از دروازه تاریخ وارد دوران نیرومند عباسیان می شوید، معماری بسیار زیبا و منحصربفردی دارد و قطعا مردم روستای حلوان می توانند مزایای اقتصادی زیادی داشته باشند.

به گفته وی، کویر پلوند نزدیک فردوس، کویر سه قلعه در سرایان، کویر بشرویه و کویر اکبرآباد در حوالی حصف، کویرها و کویرهای بسیار زیبایی هستند که می توانند گردشگران را غنی کنند و روستاییان کویری را از فقر نجات دهند.

وی افزود: در کنار آن کویر همت آباد نزدیک زیرکوه منطقه تاینود و روستای آتن را دارد که قطعا بسیار زیبا هستند.


ایجاد اشتغال با توسعه گردشگری کویر

به گفته این فعال گردشگری، هر اقامتگاهی که در انتهای کویر ایجاد می شود بین 10 تا 15 شغل پایدار و پایدار ایجاد می کند، بنابراین ساخت و ایجاد کلبه بوم گردی در کویر و کویر قطعاً اشتغال زایی خواهد کرد.

کاشانی گفت: بر اساس تجربه ما و اقامتگاه های ساخته شده در کویر سه کالا، حلوان و دیگر کویرها، اهالی روستا اغلب در این اقامتگاه کار می کردند و از خود اهالی روستا به عنوان کارگر معمولی، آشپز و مهمان استفاده می کردند.

وی تاکید کرد: وجود این اقامتگاه می تواند چرخ اقتصاد منطقه را بچرخاند و شغل ایجاد کند و قطعا با ورود گردشگر به کویر می تواند صنایع دستی و محصولات کشاورزی آنها را خریداری کند.


علاقه کم به پتانسیل گردشگری کویر

به گفته این فعال گردشگری، قطعا ظرفیت گردشگری در کویر برای خراسان جنوبی بسیار بالا و منحصر به فرد است، اما تاکنون به درستی از آن استفاده نشده است، پیرو دستور رئیس جمهور گردشگری، یکی از استفاده هایی که می تواند برخی از ظرفیت ها باشد. رها شده اند و ظرفیت های بالایی در زمینه گردشگری کویر داریم و قطعا می توانیم آنها را فعال کنیم.

کاشانی ادامه داد: ما اقامتگاه هایی داریم که در بیابان ها هستند، ظرفیت های خوبی ایجاد شده اما به درستی معرفی نشده است.

به گفته وی گروه های گردشگری حرفه ای در استان فعالیت می کنند که در کویر گردش می کنند، جوانان با مدرک رسمی راهنما به طور جدی به طبیعت گردی می پردازند.


8b64e6f1 fed1 4ab3 85fb 37ca84377cdc خبر خاکستری


معرفی بیابان ها

به گفته مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی، هیچ یک از کویرها شهرت جهانی و ملی به دست نیاورده اند و نیازمند ارتقای کویرهای خراسان جنوبی هستیم. و اجازه دهید ارشاد و سایر مدیران دولتی و خصوصی دست به دست هم دهند تا پتانسیل گردشگری کویر را معرفی کنند.

کاشانی تاکید کرد: هر آنچه امروز در خراسان جنوبی داریم باید معرفی و به درستی اجرا شود. گاهی افرادی وارد عرصه گردشگری می شدند که حرفه ای نبودند و کار بلد نبودند و مجوز استخدام می گرفتند. مقدمه ای که می کنند تبلیغات است. «این اشتباه است زیرا آنها حرفه و شغل را نمی دانند.

وی ادامه داد: افراد واجد شرایط و متخصص و فعالان گردشگری که ریشه هایشان مشخص است و دلسوزی نسبت به روستا نشان داده است باید وارد میدان شوند و دولت از آنها حمایت کند تا بتوانیم جاذبه های گردشگری را در دنیای کویر ارائه کنیم و کاری وجود داشته باشد. در کشور می گویند.


ضرورت توسعه زیرساخت های گردشگری

کاشانی تاکید کرد: بخشی از زیرساخت ها در حوزه گردشگری باید توسعه یابد. راه های دسترسی به اقامتگاه دشوار است. وضعیت جاده نبندان به دهسلم که می تواند کریدور اصلی گردشگران خارجی باشد، خوب نیست. تحویل بگیرید و گواهینامه رانندگی ندهید.

وی گفت: علاوه بر اینکه محور مواصلاتی نبندان به دهسلم باید مورد توجه قرار گیرد و جزو مناطق مورد توجه باشد، دسترسی به اقامتگاه بوم گردی در سه قلعه در همین جاده نیز باید اصلاح شود. و اکنون از جاده خاکی مراقبت می کند.از مسیر سه کالا 40 کیلومتر منحرف می شود و به کویر و کلبه بوم گردی سه کالا می رسد.وقتی باران می بارد نیاز به گریدر دارد سخت است. و خطرناک می شود، این بار باید سنگفرش شود.

کاشانی ادامه داد: بنابراین راه های دسترسی به اقامتگاه که امروز در کویر ایجاد شد و تنها دو مثال زدم نیاز به بازنگری دارد.

به گفته وی، قطعاً توسعه حمل و نقل هوایی می تواند در وضعیت استفاده از گردشگری در کویر بسیار مفید باشد چراکه تجمع گردشگران خارج از استان است.خراسان جنوبی پروازهای فرودگاه های بیرجند و طبس نیاز به توسعه دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید