تیم مذاکره کننده اصلی از تیم روحانی کمک می گیرد

تیم مذاکره کننده اصلی از تیم روحانی کمک می گیرد

روز جدید : همایش «مجلس طرفین در خصوص مذاکرات وین» صبح روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه در سالن کنفرانس وزارت کشور برگزار شد. در این همایش دبیران کل سه فراکسیون اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین و کارکنان وزارت کشور سخنرانی کردند. این کنفرانس به ریاست مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب دمکرات، حسین کمالیا رئیس مجلس عوام ایران و حبیبولا بوربور رئیس فراکسیون اصولگرایان برگزار شد.

ضرورت نگاه ملی به برجام

عبدالوحید فیاضی، یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس عوام در این کنفرانس گفت: چهار نفر گفتند که شامل موشک، منطقه و حقوق بشر می شود. ما روی برجام اجماع داشتیم اما بعد از برجام این حرف جدید را شنیدیم و اتفاق نظر نداشتیم. ما نیز باید با این دشمن چریکی فعال مقابله کنیم. در برجام جدید باید به موقع عمل کنیم. فیاسی افزود: ما در مورد داعش و اسرائیل اجماع داشتیم و موفق شدیم، اما در برخی مسائل اجماع نداریم و شکست خوردیم. ما در مورد اتفاقات سال 88 اجماع نداشتیم، دشمن از اشتباهات داخلی ما استفاده کرد و تحریم ها را در سال 91 اعمال کرد. اجماع ما در دوران پسابرجام هم منجر به تحریم های فلج کننده سال 97 شد. ما در مورد سپاه اختلاف نظر داشتیم و آمریکا این را فهمید. او ابتدا سپاه را تحریم کرد و سپس آن را تروریستی معرفی کرد و سپس سردار سلیمانی را کشت. دشمن خطاهای داخلی را شناسایی کرده و از آنها استفاده می کند. ما نباید در زمینه برجام مانند دوره قاجار عمل کنیم. در دوره قاجار حاکمان نتوانستند مقاومت کنند و مرزهای ما متعلق به بیگانگان بود. اگر نمی‌توانیم در مقابل برجام ایستادگی کنیم، باید مرزهای دانش و علم را که هسته اصلی انرژی است، کنار بگذاریم.» وی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: باید به بدنه ملی نگاه کنیم نه حزب و جناح تیم مذاکره کننده آقای رئیسی به دنبال کمک تیم مذاکره کننده آقای روحانی است. برای موفقیت برجام باید دست مذاکره کنندگان را پر از وحدت ملی و شرکای استراتژیک و تاکتیکی خارجی کنیم.

حکمرانی موفق پیش نیاز سیاست خارجی خوب است

آذر منصوری دبیرکل حزب اصلاح طلب اتحاد ملت پس از تبریک اعیاد پیشرو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: بدون دولت موفق نمی توان انتظار سیاست خارجی خوبی داشت. سیاست خارجی ما با سیاست داخلی ما همخوانی دارد. اجماع ملی می تواند منجر به موفقیت در سیاست خارجی شود. دولت باید به اجماع ملی توجه کند. این اجماع از بالا به پایین و دستوری نیست. فقدان اجماع ملی منجر به پراکندگی، تفرقه و مداخله در سیاست خارجی ما شده است. این وضعیت برای امنیت ملی خطرناک است. وی افزود: در دنیای امروز مفهوم استقلال نه تفکیک است و نه انزواطلبی. جهان دنیای تبادل و تعامل است و بدون تعامل با جهان رشد و توسعه امکان پذیر نیست. توسعه اقتصادی به یک سیاست خارجی با ثبات، صلح آمیز و امنیت محور بستگی دارد.

منصوری با اشاره به اهمیت وحدت ملی و راه‌های دستیابی به اجماع ملی گفت: کاهش مداخلات بخشی در سیاست خارجی و سپردن کار دولت صرف نظر از اینکه اکثریت دولت از کدام جناح تشکیل می‌شود، می‌تواند آرام آرام توافقات ایران با سایر کشورها یا حل و فصل شود. به موضوع آژانس باید به عنوان مسائل ملی نگریسته شود.سیاست های نه شرقی و نه غربی دیگر نمی توانند از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنند تا در دنیای امروز واقع گرایی محور روابط و تعامل بین کشورهاست؛ «واقع گرایی یعنی هیچ کشوری دوست همیشگی نباشد. یا دشمن همیشگی.» وی افزود: از هر اقدامی که مشکل را حل کند با ITF و لغو تحریم ها و کاهش درد و رنج مردم ایران دفاع خواهیم کرد. مانند چین و روسیه برای توافق با آمریکا با وحدت ملی در تضاد هستند. باید به شما هشدار دهم که اگر در این مدت در مذاکرات شکست بخوریم و پرونده ایران برای بار دوم به شورای امنیت ارجاع شود، دیگر نمی‌توان ایران را از تباهی نجات داد.

هسته اصلی موضوع حاکمیت است

محسن صفرپور دبیرکل حزب وحدت ملی ایران از فراکسیون مستقلین نیز گفت: قدرت دولت ها بوده و نیست. بنابراین تغییر دولت ها در ابتدا، نحوه و پایان مذاکرات امری تعیین کننده و تعیین کننده نیست، اما می توان گفت که حضور افراد در تیم مذاکره کننده در روند کار تاثیر دارد. فردی که دید واقع بینانه و منطقی دارد می تواند به اهداف واقعی دست یابد. «اگر به واقعیت های عرصه بین المللی توجه نکنیم و آرمان گرایانه نگاه کنیم، نمی توانیم به نتیجه برسیم.

نظامی گری دیگر در اولویت نیست

پس از صفرپور، حسین کمالی، رئیس مجلس عوام گفت: ابتدا باید بدانیم که منافع ملی چیست. اگر منافع مردم و کشور در قلب کار ما قرار دارد، باید نوع گفت و گوی ما با امروز متفاوت باشد. ما به بستری که امروز در روابط بین الملل قدرت در آن تعریف می شود توجه نکرده ایم و مانند گذشته دیگر نظامی گری در اولویت نیست. امروز اقتصاد و دانش فنی بالاتر از نظامی گری است، اما اولویت ما همچنان نظامی گری است نه اقتصاد. «اقتصاد ما غیررقابتی و غیررقابتی است و نتیجه آن فقر برای مردم است. وی ادامه داد: ما باید با دشمنان وارد گفتگو شویم. بحث برجام چیزی نبود که نتوان به آن فکر کرد. ندمه‌ایم: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قدرت‌های غربی به ما خوش‌بین بودند، مشکلی نداشتیم، اما آنها به ما بدبین هستند و ما به آنها خوش‌بین نیستیم. نه نمایندگان مجلس، نه دولت و نه مردم. ما خطی از برجام ندیدیم، اما همه دشمنان ما آن را دیدند. چرا مردم ایران نامشروع هستند؟ امکان ندارد کشورهای کشور ندانند متن توافقات چیست! طبیعی است که در این شرایط وحدت وجود ندارد. موافقان برجام نمی دانند با چه چیزی موافق هستند و مخالفان نمی دانند با چه چیزی مخالفند! نمونه دیگر توافق چین و ایران است که هیچکس از متن آن اطلاعی ندارد! چرا مردم نباید از حکومت مردمی آگاه باشند؟ این پنهان کاری باعث ایجاد شایعات می شود. شایعات بر جامعه حاکم است. ما به عدم شفافیت و اطلاع رسانی نادرست مردم عادت کرده ایم و نتیجه آن عدم اجماع ملی است. با فرض لغو تحریم های هسته ای، تحریم های حقوق بشری را لغو نمی کنند. حتی اگر همه تحریم ها برداشته شوند، هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره تحریم نشویم.

مراقب منافع ملی باشید

محمد باکر هورامشاد معاون سیاسی وزیر کشور نیز در افتتاحیه این مراسم گفت: نظام های ایجاد شده توسط انقلاب ها از دو کلمه آزادی و عدالت تشکیل شده است که هر کدام حول یک محور می چرخند. «در اوایل انقلاب احزاب چپ و راست تشکیل شد. اگرچه چپ ها نه مارکسیست بودند و نه لیبرال راست، اما باز هم دو حزب بودند و طبیعی است که همیشه دو دیدگاه متضاد دارند، اما باید مراقب بود که منافع ملی خدشه دار نشود.» وی ادامه داد: حداقل مشارکت سیاسی رای است و حداکثر آن مسئولیت سیاسی است. ما باید کاری کنیم که مشارکت سیاسی در جامعه افزایش یابد.» هرمشاد در پاسخ به یکی از اعضای اتاق احزاب گفت: وزیر کشور با مقر اتاق احزاب جلسه ای برگزار می کند. این دیدار در دهه فجر برگزار می شود.

باید کار دیگری می کردیم

بعد از هرمشاد منوچهر متکی اصولگرا ایستاد و گفت: سال 82 بحران تحریم هسته ای داشتیم. شاید اگر از ابتدا می دانستیم که کشور حداقل 18 سال درگیر این معضل بوده است، برنامه اولیه ما فرق می کرد. «در سال 82 در مجلس من و دکتر امین زاده موفق شدیم از همه نمایندگان به عنوان طراح برنامه هسته ای امضا بگیریم و در روز رأی گیری این طرح به رأی گذاشته شد. کشور ما از همان زمان در بحث هسته ای یکپارچه بوده است، افزود: متوجه شدیم دشمن با طراحی خاصی به دنبال انرژی هسته ماست اما طراحی خاصی نداشتیم اما دو سال بعد اروپایی ها همه چیز را پذیرفتند جز حق قانونی ما که انرژی هسته ای بود و به همین منظور در روزهای پایانی دولت هشتم فعالیت مجدد انرژی هسته ای آغاز شد.دولت نهم به تصمیم درست دولت هشتم ادامه داد.«همه دولت ها خواستار حل بودند. موضوع هسته‌ای سال 82 اما روش‌ها و دستورالعمل‌ها متفاوت بود. متکی عنوان سکوت در متن برجام گفت: خوب است که همیشه مذاکره را به مشکل اساسی در کشور تبدیل نکرده ایم. ما کشور و اقتصاد را به مذاکره ربط ندادیم. رهبری فرمودند: مملکت را به برجام پیوند ندهید. مذاکرات بدون مجازات انجام می شود و دو نتیجه قابل پیش بینی دارد. – یا کار می کند یا نمی کند.

منافع ملی، کلمه سرکوب شده است

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین از فراکسیون مستقلین ادامه داد: سوء استفاده هایی که به مردم فشار می آورد، نتیجه کار نادرست است. «ما همیشه از تفکرات افراطی یا متفاوت رنج برده‌ایم و از میانه‌روی دور بوده‌ایم.

خطی که رهبری ترسیم کرده نرمش قهرمانانه است. یعنی نه واگرایی، نه تندروی و اقدامات حول محور منافع ملی. ما باید تا حد امکان به هم نزدیک شویم و اختلافات را کنار بگذاریم. بایدن اکنون با سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مشکل دارد. او دیگر در میان دموکرات ها نیست، او دیگر در میان جمهوری خواهان نیست و به احتمال زیاد یک بار رئیس جمهور خواهد شد. ما باید از فرصت برای تضعیف بایدن استفاده کنیم و بهترین سیاست نرمش قهرمانانه و مذاکره در جهت منافع ملت و مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید