تیکاف در فرودگاه کوم منتظر تصمیم جدی است/ فرودگاه کوم همچنان روی باند است

ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789598

شکست پروژه فرودگاه کوم در 10 سال گذشته سابقه طولانی دارد، اما با وجود موافقت عمومی، هزینه های سنگین سرمایه گذاران خصوصی و قول مساعد مدیران و کارکنان در دولت های مختلف، همچنان منتظر تصمیم و اقدام جدی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از پروژه های مهم استان کوم که در آغاز آن مسئولان، دانشمندان و مسئولان باعث خوشحالی مردم شدند، پروژه ساخت فرودگاه برای کوم بود. فرودگاه یکی از زیرساخت های مهم برای هر شهر از جمله کوم است. البته شاید آن روز هیچکس نمی دانست که این پروژه ها سال ها با مشکلات کوچک دست و پنجه نرم می کند و مانند پروژه مونوریل به یکی از پروژه های نیمه تمام استان تبدیل می شود که بودجه ای برای آن هزینه شده است.
بنابراین باید گفت که در بهمن ماه سال 89 یکی از نمایندگان کوم در مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز برای ساخت فرودگاه خصوصی برای کوم خبر داد و اظهار داشت که این کار توسط بخش خصوصی در منطقه گردشگری طرلاب حدودا انجام شده است. 25 کیلومتری شهر دای. در همان روزها بود که فرماندار وقت کوم جلسه فوق العاده ای برگزار کرد و مقدمات انتخاب یکی از فعالان گردشگری کوم را به عنوان سرمایه گذار در پروژه شهر گردشگری طرلب و فرودگاه کوم آغاز کرد.
تفاهم نامه احداث فرودگاه و دهکده گردشگری طرلب در منطقه سلفچگان کوم بین شرکت ارم کیش و فرمانداری کوم منعقد شد که (ساخت مراکز درمانی) از برنامه های اصلی احداث فرودگاه است. شهر در کوم

70f409fe c28d 4346 903c 91d900d6fca5 خبر خاکستری

همانطور که گفته شد، با اعلام نماینده استان مبنی بر ساخت فرودگاه کوم، اقدامات و مجوزهای اولیه به سرعت توسط استاندار وقت پیگیری شد، مجوزهایی که اگر این روز با دقت و حوصله بیشتری در نظر گرفته می شد، مشکلات زیادی به همراه داشت. به هر حال این پیش نویس در بهمن 89 توسط علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته شد.
این پروژه بنا به دلایل زیادی رضایت تمامی اهالی شهر را برای تسریع در پیشرفت و توسعه استان جلب کرده است. اما از همان ماه‌های اول کار سرمایه‌گذار اختلاف‌ها و سلیقه‌هایی وجود داشت که باعث کندی پروژه شد و سپس با تغییر دولت این مشکلات بیشتر شد و پروژه به طور کامل متوقف شد.
یکی از چالش های اصلی این پروژه در ابتدا مخالفت و عدم واگذاری زمین با منابع طبیعی بود و چالش دیگر فروش زمین بدون اجازه مردم به بهانه سرمایه گذاری بود که باعث شکایت مردم و در نهایت حکم قضایی برای جلوگیری از آن شد. پروژه از ادامه . .
اسلام: فرودگاه را به ما بدهید تا کار را تمام کنیم
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت قبل در نشست خبری با بررسی روند ساخت فرودگاه کوم توسط بخش غیردولتی در کوم از مسئولان استانی خواست تا این پرونده را حل و فصل و به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند. توسعه و شروع می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدل‌های مختلف راه‌اندازی این پروژه گفت: مدل‌های مختلفی برای استفاده بخش خصوصی و مشارکت مردمی در فرودگاه‌های کشور طراحی شده است که بر اساس آن بخش حاکمیتی با وزارت راه است. و شهرسازی گفت: شرکت های مختلفی مدیریت خواهند شد و آمادگی خود را به استاندار و نمایندگان کوم برای راه اندازی فرودگاه از همان ابتدای وزارتخانه اعلام کرده ایم.

1d090412 896d 4817 b021 fa8489186e09 خبر خاکستری

شکایت علیه فرودگاه کوم حل و فصل شده است
همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مظفری رئیس قاضی استان قم در برنامه گفت وگوی خبری سیمای مرکز قم با اشاره به پرونده قضایی فرودگاه قم گفت: با توجه به اینکه قسمت بزرگتری پروژه فرودگاه ساخته شده و بخشی از آن قابل استفاده گردشگری است که طبق بررسی های انجام شده با توافق استانداران وقت انجام شده است.
وی افزود: با توجه به اقدامات عمرانی و همچنین حضور مسئولان در کلنگ زنی این پروژه، برای ما مشخص شد که اقدامات پیمانکار غصبی نیست.
رئیس قاضی استان کوم با اشاره به صدور حکم انفصال از سوی دادگاه تجدیدنظر گفت: با توجه به نیات ضابط و دعاوی مدنی، نامه ای به رئیس قوه قضاییه ارسال و دلایل خود را ارائه کردیم. حکم عزل پذیرفته شد.
مظفری ادامه داد: به همین دلیل امروز هیچ مانعی برای ادامه ساخت فرودگاه برای پیمانکار وجود ندارد و پیمانکار سابق می تواند به ساخت پروژه ادامه دهد.
حجت الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به نظر مثبت استاندار قم و حمایت وی از حل این پرونده، گفت: به پیمانکار که سرمایه گذار اصلی نیز می باشد، اعلام کرده ایم که موانع قانونی رفع شده است. از زمان پیمانکار قبلی هیچ گونه تعویضی سفارش داده نشده است، پیمانکار می تواند با مراجعه به قوه قضائیه و استان کوم روند ساخت را آغاز کند.
همچنین حجت الاسلام طالبی مدیرکل بازرسی استان کوم در خصوص فرودگاه کوم گفت: فرودگاه کوم منع قانونی ندارد و با اجرایی شدن مشکلات اجرای این پروژه، در فرودگاه کوم آماده خواهد شد. 3 سال آینده

fd264c76 612b 412f 8c54 95cd8a448279 خبر خاکستری

فرودگاه کوم هنوز روی باند است
اما پروژه فرودگاه کوم که بیش از یک دهه است در مرحله نوسازی قرار دارد، با وجود تایید عمومی، هزینه های سنگین سرمایه گذاران خصوصی و قول مساعد مدیران و کارکنان دولت های مختلف، همچنان در انتظار تصمیم گیری و اقدام جدی است.
پرونده این پروژه که سال ها در دادگاه درگیر بود، سرانجام با دستور توقف تخلیه سرمایه گذار به پایان رسید. اما به گفته رئیس شورای پروژه، این تصمیم عزم لازم برای تامین سرمایه و ادامه پروژه را نداشته و هنوز به نتیجه نرسیده است تا فردی در آینده تکلیف این پروژه را روشن کند.
به هر حال به نظر می رسد همه چیز برای پایان پروژه فرودگاه کوم را باید در تعامل اولویت دار بین ارگان ها و نهادهای بزرگ و کوچک در سطح ملی و استانی جست و جو کرد تا استان و کلانشهر کوم سال ها ثمره این امر را ببینند. پروژه زیرساختی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید