ثبات اقتصادی با بخشنامه محقق نمی شود و مردم باید در عمل آن را احساس کنند


ساعت: 15:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912430

رئیس جمهور گفت: ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه گذاری و حمایت از تولید و اشتغال با بخشنامه حاصل نمی شود و مردم باید در عمل آن را احساس کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صبح امروز یکشنبه شصت و دومین جلسه مجمع عادی و فوق العاده بانک مرکزی با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد.

در این جلسه علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از نتایج مالی سال 1400 و همچنین شاخص های مالی سال 1401 ارائه کرد.

رئیس جمهور پس از استماع این گزارش به مواردی از جمله روند کاهش تورم، افزایش صادرات، جمع آوری درآمدهای ارزی کشور، روند کاهشی نوسانات نرخ دلار، روند کاهش نقدینگی اشاره کرد. رشد، افزایش خالص دارایی های خارجی و همچنین حفظ و تقویت ذخایر ارزی کشور خاطرنشان کرد و گفت: تداوم این اقدامات باعث آرامش مردم و همچنین فعالان اقتصادی می شود.

همچنین در این جلسه بانک مرکزی موظف شد مشکل اضافه برداشت از سوی برخی بانک ها را که انضباط مالی و پولی شبکه بانکی کشور را تحت تاثیر قرار داده است، به صورت جدی رصد کند.

رفع تکلیف باقی مانده سال های گذشته در صورت های مالی، عملیاتی سازی نظر ناظر در صورت های مالی بانک مرکزی، تاکید بر کنترل تورم و رشد نقدینگی، کنترل و نظارت جدی بر بانک ها به ویژه بانک های خصوصی و هدایت اعتبار به سمت فعالیت های تولیدی، کنترل ترازنامه ها. بانک ها و تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات بانکی از دیگر مواردی بود که رئیس بانک مرکزی موظف به اجرا و نظارت دقیق کرد.

رئیس جمهور همچنین از بانک مرکزی خواست با تسریع در تسهیل روابط پولی و بانکی با سایر کشورها، خروج اقتصاد کشور از انحصار دلار را با جدیت دنبال کند.

رئیسی تاکید کرد: نتیجه اقدامات و عملکرد بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی دولت باید در راستای ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه گذاری و حمایت از تولید و اشتغال و هر نوع استیصال با هدف تخریب اقتصاد باشد. نظام کشور یا تشویش اذهان عمومی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس جمهور همچنین گفت: ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه گذاری و حمایت از تولید و اشتغال با بخشنامه محقق نمی شود و مردم در عمل آن را احساس کنند.

رئیس کل بانک مرکزی پیش از سخنان علی صالح آبادی رئیس جمهور با اشاره به برنامه های این بانک برای کنترل تورم و نقدینگی، افزود: کاهش 19.7 دهم درصدی نرخ تورم به طور متوسط ​​طی 12 ماه، کاهش نرخ تورم 12 ماهه. شاخص ماهانه قیمت تولیدکننده، افزایش سه برابری مجموعه های ارزی در سال 1401 نسبت به سال 1398، رشد 30 درصدی میزان ذخایر ارزی، کاهش مدت زمان انتشار ارز دارو و تجهیزات پزشکی از 30 حداکثر تا 2 روز، ایجاد بازار اجماع برای مدیریت بهینه بازار ارز برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان، افزایش پنج برابری وصول مطالبات ارزی از دلالان داخلی و خارجی نسبت به سال گذشته، 54 رشد درصدی پرداخت ها از شبکه بانکی به بخش های اقتصادی در سال 1400، رشد 45 درصدی تسهیلات بانکی در هفت ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل از اقدامات مهم قیمتی. ترال بانک. این در چند ماه اخیر است.

وی در ادامه به کاهش بیش از 5 واحدی رشد نقدینگی در پایان شهریور ماه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و اظهار داشت: رقم رشد نقدینگی از 40.6 دهم درصد در سال 1399 به 39 درصد رسیده است. پایان شهریور 1400. و 35 درصد در پایان شهریور 1401 رسید.

صالح آبادی در ادامه به حمایت بانک مرکزی از بخش تولیدی به صورت غیر تورمی اشاره کرد و گفت: میزان انتشار سفته (گواهی اعتبار تولیدکننده) به عنوان ابزار تامین مالی با انباشت و نوعی حمایت غیرتورمی از تولید است. 7.7 هزار میلیارد تومان در سال 1400. تا 7 آبان 1401 به 32 هزار میلیارد تومان رسید که رشد 4 برابری را نشان می دهد.

افزایش پرداخت وام ازدواج جوانان از 80 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به 86 هزار میلیارد تومان تا آبان 1401، پرداخت 21 هزار میلیارد تومان وام تولد فرزند تا آبان 1401 و افزایش پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان از 66 هزار میلیارد تومان. تومان در سال 1400 به بیش از 74 هزار میلیارد تومان تا آبان 1401 از دیگر نکات قابل توجه گزارش رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه بود.

دیدگاهتان را بنویسید