جامعه باید بیاموزد که همه چیز را ساده نپذیرد/ جسارت منحرفان در نبود قوانین لازم برای فضای مجازی


ساعت: 16:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815257

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر ضرورت تبیین و روشنگری افراد جامعه، گفت: آحاد جامعه باید یاد بگیرند که با ساده انگاری چیزی را نپذیرند و فردی که دروغ، اتهام یا شبهه می زند باید آن را ثابت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ افترا، اتهام، تهمت، تهمت، دروغ و بیهوده به معنای تهمت و انگ است. به این معنا که انسان در اموری از جانب دیگران دروغ می گوید و چیزی را به دیگری نسبت می دهد یا او را متهم به فعل ناروایی می کند که مرتکب نشده است یا نقصی را به او نسبت می دهد که در او وجود ندارد; فرقی نمی کند در حضور این شخص باشد یا در غیاب او که در این صورت علاوه بر دروغ، غیبت نیز محسوب می شود.

در زندگی اجتماعی و در برخورد با علایق و سلایق، مشکلات مختلفی به وجود می آید که افراد بر اساس روحیات و اعتقادات خود با آن مواجه می شوند. این کاملاً طبیعی است که در یک جامعه متمدن تضاد آراء وجود داشته باشد و مردم بر اساس ایدئولوژی خود که مربوط به علایق و عقایدشان است به یک موضوع متفاوت نگاه کنند. اما آنچه در این زمینه اهمیت دارد و باعث پایداری این نظام طبیعی می شود این است که در مواجهه با نظرات و دیدگاه های مختلف، رعایت اخلاق به عنوان یک مشکل جدی که باید مورد توجه آحاد جامعه قرار گیرد، زیرا در صورت غفلت از آن مهم است. ، جامعه آسیب های زیادی را متحمل می شود که یکی از آنها گسترش تهمت است. امام صادق (ع) درباره تأثیر اجتماعی این اتهام می فرماید: «کسی که به برادر دینی خود تهمت بزند، بین آن دو احترامی نخواهد داشت».


* هیچ شرم و وقاحتی مثل تهمت نیست

امروزه تهمت و دروغ در فضای مجازی برای کسانی که از دین خدا منحرف می شوند آسان ترین کار است، در حالی که دروغ و تهمت یکی از زشت ترین کارهایی است که یک فرد غافل و متوهم می تواند انجام دهد و برای مؤمن مایه افتخار است. در میانه به راحتی قابل جبران نیست. پروردگار ارتدکس (علیه السلام) تهمت زننده را ناسزا خواند و فرمود: «هیچ شرم و وقاحتی مانند تهمت نیست».

در روزهای اخیر شاهد یکی از دروغ های بزرگی بودیم که در فضای مجازی از سوی کسانی که روزی ادعای اسلام و انقلابی بودن داشتند، انجام شد. ماجرا از آنجا شروع شد که کانال تلگرامی منتسب به حامیان جریان انحرافی در میان مطالب و یادداشت های مختلف از ورود جاسوس اسرائیلی به بیت رهبری، سپاه و برخی مقامات جمهوری اسلامی خبر داد.

این کانال تلگرامی مدعی شده است که این جاسوس اخیرا توضیح داده است که چگونه به یک روزنامه اسرائیلی نفوذ کرده است. «شکدام (احتمالاً یک جاسوس) در یادداشتی به اسرائیل تایمز اعتراف کرد که همه این اقدامات و فعالیت ها را برای نفوذ به ایران انجام داده است. وی در این مقاله توضیح می دهد که چگونه قصد و انگیزه اصلی خود را در این روابط و اقدامات حفظ کرده و چگونه توانسته اعتماد مقامات ایرانی را جلب کند.

چند روز پس از انتشار این اطلاعات در کانال تلگرامی مذکور، یک حساب کاربری جعلی توئیتر که چندین بار نام خود را تغییر داد، در تاریخ ماندگار شد و ادعاهای قبلی را تکرار کرد. کاربر این اکانت جعلی در بخشی از به اصطلاح «ترجمه مصاحبه» نوشته که «با 100 نفر رابطه دارد» و البته همه این روابط به مشکلات جنسی ختم نشده است.


* دروغگویان و تهمت زنندگان جرات عذرخواهی را نداشتند

اما در نهایت این اتهامات منجر به رسوایی دیگری برای منحرفان شد، زیرا کاترین شکدوم در مصاحبه ای با بی بی سی تمام آنچه در مورد رابطه و فعالیت های خود در چند روز اخیر گفته شد را تکذیب کرد. جالب اینجاست که جریاناتی که در آن چند روز نقش مخربی داشتند، جسارت عذرخواهی را از خود نشان ندادند. شفافیت حقوق نمایندگان مجلس را هم به چالش کشیدند، اما مصوبه روز سه شنبه مجلس که با رای قاطع همراه بود ثابت کرد که وکلای ملت خواهان شفافیت هستند.

خداوند در آیه 12 سوره نور نیز از کسانی که تهمت می شنوند و در برابر آن سکوت می کنند شکایت می کند و می فرماید: چرا وقتی [بهتان] شنیده اید که مردان و زنان مؤمن به خود خیر اندیشی نکرده و نگفته اند که این تهمت آشکار است و آنچه را که مذموم و اکراه می دانند نیز دوست دارند و آنچه را که با دیگران انجام می دهند دوست ندارند.


* جسارت و گستاخی منحرفان در نبود قوانین لازم برای فضای مجازی

سیدجلال حسینی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی با اشاره به اتهامات واهی اخیر به مسئولان نظام در فضای مجازی گفت: این اتفاقات به این دلیل است که متاسفانه فضای مجازی رها شده است. عده ای فکر می کنند به دستور حضرت آقا در این فضای مجازی هر کاری می خواهند بکنند. اخبار و مطالب و احادیث و داستان ها را وارونه منتشر می کنند.


* لزوم قانونی شدن فضای مجازی برای جلوگیری از افترا و گمراهی جامعه

این استاد دانشگاه راه حل این معضل را در تقویت قوانین فضای مجازی عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد برای حل این معضل باید موضوع طرح حفاظت از فضای مجازی جدی تری اتخاذ شود که متأسفانه به دلیل تبلیغات نادرست و سوء تفاهم حتی یک تعدادی از نمایندگان به ظاهر انقلابی با این طرح مخالفت کردند و آن سرعتی که انتظار می رفت بررسی و تصویب شود متأسفانه انجام نشد و خیلی چیزهای دیگر که اتفاق می افتد، بعضی ها خیلی راحت مطالب را منتشر می کنند اما هیچ عکس العملی وجود ندارد.

وی افزود: متأسفانه در این مورد یک سری از گروه ها و افراد منتسب به مدافعان احمدی نژاد گفتند که نفوذ در این دولت و بیت رهبری در سایت ها و شبکه های اجتماعی آنها بوده است که حتی خود کاترین شاکدوم چیزی نگفت و بعد در مصاحبه با بی بی سی همه آنها را تکذیب کرد تا چهره های نظام را تا زمانی که سند نداشته باشند متهم کنند اینها حرف های دروغی بود که نسبت داده شد.


* نیاز به روشنگری و تبیین برای افزایش بصیرت جامعه

حسینی با تاکید بر لزوم افزایش بصیرت، بصیرت و سواد رسانه ای در جامعه خاطرنشان کرد: جامعه و عموم مردم باید بیاموزند که هر چیزی را حتی اگر درست باشد، نپذیرند.


* قوه قضائیه باید پاسخگو باشد

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه قوه قضاییه باید در این زمینه پاسخگو باشد، بیان کرد: به نظر می رسد قوه قضاییه کمی ضعیف عمل می کند. باید روشنگری وجود داشته باشد. حضرت آقا فرمودند: بنابراین داستان اول باید نیروهای انقلابی داشته باشد که در این زمینه نیز ضعیف هستند.


* جامعه باید یاد بگیرد که همه چیز را ساده نگیرد

وی ادامه داد: نکته اینجاست که باید جامعه را آموزش داد و تشویق کرد که هر شبهه و دروغی که مطرح می شود را باور نکند چرا که در فضای مجازی بسیار اتفاق افتاده که به من شبهه بفرستند و بخواهند اشتباه کنند. ثابت کنیم، اگر «البینا علی المدائی» یعنی مدعی باید ثابت کند نه اینکه دیگران بیایند خلافش را ثابت کنند. در غیر این صورت هرکسی که به راحتی ادعا می کند ساعت ها و ماه ها طول می کشد تا ثابت شود دروغ نیست، باید به جامعه آموزش داد که هر دروغ و هرچه گفته می شود را باور نکند. متاسفانه جامعه ما به دلیل مشکلات اقتصادی حساس شده و هر دروغی را باور می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید