جامعه نخبگان حلقه مفقوده توسعه شهرستان لردگان


ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883473

موتور توسعه هر جامعه حاصل عملکرد و افکار نخبگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ موتور توسعه هر جامعه حاصل عملکرد و افکار نخبگان است.

به عبارت دیگر، توسعه در جامعه ارتباط مستقیم با نخبگان دارد و ارتباط منطقی و سازمان یافته بین نخبگان فکری و نخبگان ابزاری می تواند سرنوشت یک جامعه را رقم بزند، در هر جامعه ای که نخبگان جایی و هیچ جایگاهی ندارند. در نقش تعریف شده، جامعه درگیر مشکلات و آسیب هایی می شود که منجر به عقب ماندگی، محرومیت و بی انگیزگی می شود.

امروزه در جوامع مدرن سعی می شود از تمام توانایی های نخبگان برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند، بنابراین نتیجه آن رشد و توسعه در همه جهات و البته نادیده گرفتن نقش و جایگاه نخبگان، سردرگمی و بلاتکلیفی خواهد بود. سرخوردگی و ناامیدی به ویژه در میان جوانان به دنبال خواهد داشت.

در شهرستان لردگان علیرغم وجود استعدادهای فراوان در عرصه های مختلف، نخبگان واقعی یا نتوانسته اند نقش و جایگاه خود را پیدا کنند و یا زمینه فعالیت مهمترین قطب فکری تامین نشده است.عمیق است برای منطقی. و رشد و توسعه همه جانبه در سطوح مختلف.

امروز هر فرد تاثیرگذاری می تواند در جایگاه خود نخبه باشد اما حداقل باید زمینه هایی برای فعالیت جوانان فراهم شود که البته در شهرستان لردگان تاکنون برنامه و عزمی جدی برای تحقق این امر دیده نمی شود، هرچند برخی ادارات یا نهادهایی در تلاشند تا برگزاری نشست ها، همایش ها و دعوت از نخبگان تا حدودی فرصت استفاده از ایده ها و خلاقیت های جوانان نخبه را فراهم کند، اما این نشست ها به دلایل مختلف نتوانسته منجر به خلق ایده های جدید شود.

اما توسعه نیازمند انرژی، اندیشه و ایده های جدیدی است که نسل جوان با شناخت بهتر و شناخت دقیق تر از دوران جدید می تواند با مدیریت حرفه ای و در چارچوب کوتاه مدت و میان مدت در این راستا گام بردارد. برنامه های بلندمدت و بلندمدت، اما آنچه مهم است اراده مسئولان برای بها دادن به نخبگان جامعه است، در حالی که در شرایط کنونی چنین فضایی به چشم نمی خورد و شاید افزایش نسبت جوانان از پست های اداری بتواند وضعیت بهتری را ایجاد کند. فضاسازی برای ایجاد فضایی جدید در این شهر و از حالت بی انگیزگی و بی فکری که البته این مهم اعتماد حاکمان به نیروهای جوان را نیز می طلبد که برای هر موضوعی ایده های جدیدی دارند.

البته جامعه نخبگانی در لردگان حلقه مفقوده توسعه شهرستان است و هر مسئولی که احساس می کند برای خدمت آمده است باید با تغییر تفکر سنتی و اعتماد به نخبگان جوان سعی کند این حلقه را در مسیر درست هدایت کند. و این موضوع تنها اراده کل نظام موجود را می‌طلبد، این در شهر است که در بهترین شرایط ممکن برای اجرای برنامه‌هایی است که با بکارگیری نسل جوان نخبه آینده این شهر را حداقل تا سه دهه آینده تضمین کند. .

در پایان به برخی از بیانات حجت الاسلام یدالله رحمانی امام جمعه محترم و محبوب شهرستان لردگان در خصوص ارزش و اهمیت نخبگان اشاره می کنم: مردم شهرستان لردگان با وجود کمبود امکانات قانع و نجیب هستند. در شهرستان لردگان نخبگان علمی، فرهنگی و هنری وجود دارند. و.. افراد زیادی هستند که شاید برای مردم شهر ناشناخته باشند و کاملا غریبه باشند و البته معرفی آنها به مردم بر عهده مسئولان است و باید به این قشر مهم و تاثیرگذار توجه بیشتری شود. .

محمدرضا اصغری آرمندی; دانشمند سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید