ضرورت پرداختن به آثار مرجع در حوزه ادبیات دفاع مقدس در شهرها/علم و تجربه حلقه مفقوده مستند روایی


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900865

مرضیه نظرلو نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات حراست با اشاره به فضای مبهم و غبارآلود در حوزه ادبیات حراست اظهار کرد: در این حوزه مسوولان چندان دغدغه آثار مهم را ندارند در حالی که در بسیاری از آثار شهرها، آثار خوب و شاخصی وجود دارد که تا این فضای مبهم و غبارآلود حاکم نشود و نتوان از آثار قدردانی کرد، دیده نمی شود و این مختص دوره زمانی خاصی نیست و تقریباً در تمام دوران حاکم بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هشتم، مرضیه نظرلو نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس است. وی دارای 17 سال سابقه کار تخصصی و 14 عنوان کتاب در زمینه ادبیات حفاظت معنوی است. راز گمشده مجنون، م کاکا، ناظر تاریخ عنوان برخی از آثار اوست.

«مرضیه نظرلو» در گفتگو با ۸دی، با اشاره به گستردگی ادبیات پایداری اظهار کرد: کارشناسان مختلف هنوز در تعریف این حوزه به اتفاق نظر نرسیده اند، بنابراین ادبیات پایداری را شامل تمامی متون منثور و منثور می دانند که شامل آن می شود. مضامینی مانند مقاومت، حماسه شجاعت و استقامت در برابر ظلم است.

نظرلو از ادبیات دفاع مقدس به عنوان زیرمجموعه ادبیات پایداری یاد کرد و گفت: با توجه به جنگی که به کشور ما تحمیل شد، عده ای در موضع دفاع و پایداری در برابر ظلم، تهاجم و تهاجم قرار گرفتند و ادبیات دفاع مقدس که بخشی از ادبیات پایداری است از این رو تمام آثار رشادت، مقاومت، رشادت، ایثار و شهادت در ذیل ادبیات دفاع مقدس قرار می گیرد که در زمره ادبیات پایداری قرار می گیرد.

وی به شرح سوابق کاری خود در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: 17 سال است که به صورت حرفه ای در حوزه ادبیات پایداری اعم از تحقیق، مصاحبه، تحقیق، گردآوری، ویرایش و نگارش فعالیت کرده ام. فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی و فوق لیسانس از دانشگاه، شاهد روند ادبیات پایدار بوده ام و تمام تلاشم برای پیوند دانشگاه و فضای تجربی حراست مقدس به خاطر این خطاست که بوده و هست. بین این دو وجود دارد

این نویسنده و پژوهشگر علاقه خود به حوزه حراست را برجسته کرد و یادآور شد: تمام تلاشم این بوده که آثاری به صورت تخصصی و به دور از هرگونه تبلیغات و تبلیغات خلق کنم که حتی تا 10 سال آینده قابل حفاظت و احترام باشد. من به ترتیب، خاطره، مستند، زندگی نامه و روایت مستند به صورت تخصصی کار کرده ام تا حلقه مفقوده علم و تجربه را بیابم و بین آنها پلی بزنم.

وی با تشریح سه عامل تأثیرگذار «زمان، تبلیغ، مضمون» در استقبال مردم از آثار متنی، گفت: زمان جنگ عاملی مهیج و تأثیرگذار در عرصه نظم، شعر و موسیقی بود، اما اکنون عنصر زمان است. توانسته است افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد صرف نظر از تحقیق و تالیف، کتاب ها از طریق تبلیغات خواننده را جذب می کنند و یا موضوع مهمی است مانند حاج قاسم که از چهره های شناخته شده و محبوب جهان اسلام است. در این راستا حدود 100 عنوان کتاب در بازه زمانی محدودی خلق شد که قطعا با توجه به زمان کم دارای نقاط ضعفی است، اما همه این آثار بدون توجه به محتوا به فروش می رسند، زیرا موضوع در خور توجه است.


فضای مبهم و غبارآلود حوزه ادبیات دفاع مقدس

نظرلو با اشاره به فضای نامشخص و غبارآلود در حوزه ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: در این زمینه مسئولان چندان دغدغه ای برای آثار مهم ندارند در حالی که در بسیاری از شهرها آثار خوب و مهمی وجود دارد که دیده نمی شود و عنصر ارتباط بسیار مهم و اساسی است و اگر ارتباط وجود داشته باشد ربطی به مشکلات و نقاط ضعف کار ندارد. تا زمانی که این فضای مبهم و غبارآلود حاکم است، نمی توان به آثار قدردانی کرد، بنابراین این استقبال ها متاثر از شرایط و فضای حاکم است و مختص یک دوره زمانی خاص نیست و قرن هاست که این غبارها حاکم بوده است.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: برای قضاوت صحیح باید 50 سال بعد کتب و آثار مورد بررسی قرار گیرد و در حال حاضر تصور اکثر مردم تحت تأثیر تبلیغات و موضوعات و مواردی مانند محبت (پذیرش زندگی نامه همسران شهدا) و متاثر از دید عمیق است.تاریخی و پژوهشی نیست و زمینه ها بسیار مؤثر است، در حالی که این نوع استقبال به دلیل عمیق نبودن زودگذر است.

وی با توصیه به علاقه مندان به این حوزه گفت: در حوزه پایداری علاقه صرف کافی نیست، بلکه علم و دانش بسیار مهم است و نویسنده باید برای ادامه آثارش کار با کیفیت انجام دهد و فارغ از شهرت و دیده شدن، او باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید