جبران تحقیرها و ناکامی های جدی آمریکا هدف سفر اضطراری بایدن به منطقه است.


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883065

کنگاوری با اشاره به سفر اضطراری بایدن به منطقه گفت: آمریکا به دنبال مکانیزم دفاعی برای جبران تحقیرها و ناکامی های جدی خود در منطقه است و این سفر را می توان یک مانور نمایشی برای جبران ناکامی های آمریکا دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی کنگاوری، مدرس دانشگاه و تحلیلگر سیاست خارجی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص سفر فوری بایدن به منطقه و تشریح ابعاد این سفر گفت: بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی مهمترین لحظه است، بحثی به نام ظهور و سقوط تمدن ها داریم و امروز آمریکا دقیقاً در یک حالت افول و وقف قدرت خود به مروز وقت را تلف می کند و البته باید زودتر می افتاد که با اسکان موقت به تعویق افتاد.

کنگاوری تصریح کرد: حضور در خاورمیانه و جنگ با برخی کشورهای عربی و افغانستان دلیل تاخیر سقوط آمریکا بود و در برابر تئوری های اثبات شده در تاریخ آخرین نفس خود را می کشد.

وی با تاکید بر اینکه سفر فوری بایدن به منطقه تلاشی برای بازگرداندن قدرت از دست رفته و جلوگیری از سقوط کامل کشور است، گفت: این سفر مانند یک رزمایش نظامی در حوزه روابط بین الملل برای احیا و بازگرداندن قدرت آمریکا و این سفر است. از ابعاد مختلف قابل مشاهده است.

این تحلیلگر سیاست خارجی افزود: خوش بینانه ترین جنبه سفر بایدن به منطقه، احیای روابط دیپلماتیک آمریکا و بدبینانه ترین جنبه، ایجاد اتحاد امنیتی و راه اندازی استراتژی با فراخوان از کشورهای حامی آمریکا است. برای بازگشت به منطقه

وی ادامه داد: آمریکا با اشتباهاتی که در منطقه مرتکب شد دست خود را کوتاه کرد و برگزاری نشست امنیتی می تواند روابط و قدرت آمریکا را در منطقه احیا کند و به دلیل شکست جدی اقدامات امنیتی آمریکا در منطقه مانند ایجاد داعش و… توطئه های دیگر این جلسه برای امنیت لازم بود و سفر می توانست در آن مسیر باشد.

کنگاوری با بیان اینکه سفر بایدن به منطقه بی ارتباط با مثلث رابطه ایران با روسیه و چین نیست، گفت: در دو سال گذشته با توجه به تغییر شرایط جهان و ایجاد جنگ هایی مانند اوکراین این موضوع حائز اهمیت است. و وزن این اتفاق نسبت به ایران تغییر کرده و به همین دلیل نیروها به سمت جمهوری اسلامی کشیده شده اند و بنابراین سفر بایدن ممکن است در راستای هدف به چالش کشیدن قدرت ایران در این مثلث باشد.

وی با تاکید بر اینکه اقتدار و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه، آمریکایی ها را به شدت نگران می کند، افزود: امروز آمریکا در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی قرار دارد و آخرین نمونه آن ضعف در مقابله با بیماری کرونا و کمبود شدید آن است. بنزین در این کشور

این تحلیلگر سیاست خارجی تاکید کرد: آمریکا به دنبال مکانیزم دفاعی برای جبران تحقیرها و ناکامی های جدی خود در منطقه است و این سفر را می توان مانور خودنمایی برای جبران ناکامی های آمریکا دانست.

وی بیان کرد: نهادینه شدن رابطه رژیم صهیونیستی با عربستان و سایر کشورهای عربی از دیگر اهداف سفر بایدن به منطقه است و این موضوع قطعا مانور علیه جهان اسلام است.

کنگاوری با اشاره به جنبه های اقتصادی سفر بایدن به منطقه گفت: در حوزه مسائل اقتصادی آمریکا به دنبال افزایش فروش و تولید نفت از عربستان است که در نهایت منجر به عقد قرارداد و توافق می شود. و این ممکن است قدرت ایالات متحده را تقویت کند.

وی افزود: موضوع یمن و ناکامی جدی آمریکا در نمایش حقوق بشر در آن کشور از دیگر ابعاد این سفر است و آمریکا به دنبال جبران شکست جدی عربستان در یمن است و می خواهد. آتش بس برقرار شده ادامه یابد.

این تحلیلگر سیاست خارجی با اشاره به اینکه نرمش هایی که آمریکایی ها به ایران تحمیل کردند، عربستان را به شدت نگران کرد، گفت: هر زمان که آمریکا کمترین گشایش روابط دیپلماتیک را با ایران داشته باشد، عربستان احساس خطر می کند و امروز آمریکا از سوی دیگر قرار گرفته است. دست، این کار باید انجام شود زیرا غصر این مسیر را ادامه نخواهد داد.

وی افزود: مسئولان کشور باید مراقب باشند که با نرمش آمریکا گمراه نشوند چرا که آمریکا امروز در حال غرق شدن است و به هر وسیله ای سعی در نجات خود دارد.

کنگاوری خاطرنشان کرد: یکپارچگی و تثبیت توان هوایی در منطقه را می توان از دیگر اهداف سفر بایدن به منطقه و در نتیجه تهدیدات موشکی ایران دانست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید