جبران کمبود 1000 واگن مترو در تهران در آخرین مرحله


ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: 1401/03/14
کد خبر: 1854822

یکی از مهمترین چالش های مدیریت شهری کمبود واگن مترو در تهران است و بر همین اساس برای جبران این مشکل و رفع این چالش، قراردادهای خرید واگن و تامین واگن داخلی در حال اجراست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کمبود واگن های مترو یکی از معضلات اصلی شهر تهران است و در این میان واگن های قدیمی و فرسودگی آن ها مشکلات و کاستی هایی را در حوزه حمل و نقل ریلی عمومی به همراه داشته است.

نیاز به خرید واگن های جدید و تعمیرات اساسی یا ایجاد مجدد واگن های موجود یکی از مشکلات پیش روی تهران و مدیریت شهری است.

روزانه هزاران شهروند تهرانی مترو را برای تردد خود انتخاب می کنند و راه بندان در ساعات اولیه بامداد و پس از تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه ها یکی از چالش های شهر تهران است. تا چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود.


تهران به 2500 واگن مترو نیاز دارد

اسفندماه سال گذشته شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه مترو بوستان گفتگو از نیاز به ۲۵۰۰ واگن در متروی تهران خبر داد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: ناوگان هفت خط متروی تهران به 2500 واگن نیاز دارد اما در حال حاضر تعداد واگن های مترو تهران 1500 واگن است که از این تعداد 364 واگن فرسوده و مابقی نیاز به تعمیر دارند.

شهردار تهران با اشاره به واگن های مترو گفت: در حال حاضر در حال انعقاد قرارداد 2000 میلیارد تن فولاد برای بازسازی 700 واگن هستیم و تمهیدات لازم را برای تامین این واگن ها انجام داده و قرارداد 800 میلیاردی منعقد کرده ایم. با بانک شهر و با وساطت شهرداری.

وی ادامه داد: دولت موظف به پرداخت سهم خود شد و با تهاتر مقداری منابع حذف شد و برای تعدادی واگن ملی اقدام کردیم و دولت باید مبلغی را پرداخت کند.

زاکانی گفت: متأسفانه در سال های گذشته هیچ انبار مترو ارائه نمی شد و ظرفیت موجودی ما صفر بود.


قرارداد خرید واگن از کشوهای خارجی رعایت می شود

اما یکی از مشکلات کمبود واگن و نوسازی ناوگان مترو تهران آلودگی هوای پایتخت است.

توسعه حمل و نقل عمومی یکی از موضوعاتی است که می تواند به حل معضل آلودگی هوا کمک کند و از این رو مدیریت شهری به دنبال عقد قراردادهای متعدد برای تامین واگن مترو تهران است.

یکی از برنامه های تهران برای تامین واگن مترو، خرید خودرو از کشورهای دیگر است که به گفته شهردار تهران، قرارداد خرید 630 واگن با چین و تامین 420 خودروی داخلی پیگیری می شود.

از سوی دیگر به گفته رئیس شورای شهر تهران در 8 سال گذشته هیچ واگن مترو به تهران اضافه نشده است و مدیریت شهری در تلاش است تعاونی های مورد نیاز تهران را تامین کند.


کمبود واگن مترو در تهران مشهود است

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به تامین واگن های مترو گفت: در تامین واگن ها مشکلاتی وجود دارد و کمبود این واگن ها کاملا مشهود است.

وی در خصوص تامین واگن مترو تهران گفت: در این راستا تامین منابع ارزی و یکی از مسیرهایی که در حال افتتاح است و موضوع تامین واگن از چین در حال بررسی است. “

معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر تمرکز اصلی ما در حوزه مترو و تامین واگن است، گفت: موضوع تامین واگن در حال پیگیری است و حوزه های مختلفی از این موضوع پیش بینی شده است.

شفیعی بیان کرد: در حال حاضر برنامه این شهر تامین واگن های لازم مترو و تکمیل هفت خط به ویژه چهار خط 8 تا 11 است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره زمان پایان قرارداد تامین واگن های مترو گفت: در حال حاضر مکاتبات و پیگیری های لازم در حال انجام است. مذاکرات در حال انجام است.”


توسعه حمل و نقل ریلی شهری در مراحل پایانی

عقد قرارداد خرید واگن از کشورهای خارجی و تامین واگن مورد نیاز مترو تهران یکی از مهم ترین موضوعاتی است که مدیران شهری در حال پیگیری آن هستند.

توسعه حمل‌ونقل ریلی، نوسازی و خرید واگن‌های جدید مترو علاوه بر رفع مشکلات این حوزه می‌تواند باعث افزایش سفر و ارتقای کیفیت خدمات شود، به گفته مدیران آن‌ها در مرحله نهایی است و باید منتظر توسعه راه آهن باشیم. حمل و نقل در چرخه

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید