جبهه پایداری اجازه بررسی وقایع اخیر در مجلس را نمی دهد

جبهه پایداری اجازه بررسی وقایع اخیر در مجلس را نمی دهد

گفتگوی جالب خبرنگار اعتماد با نماینده اراک

– محمد حسن آصفری: این تروریست ها هستند که اعتراض می کنند نه مردم
خبرنگار اعتماد: ماجرای خانم شیرین علیزاده که در خانه اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت چطور؟
– آصفری: نمی شود یک نفر در خانه اش باشد و تیرباران شود!
خبرنگار ادماد: یعنی شما از قتل شیرین علیزاده خبر نداشتید؟
– آصیفری: تا به حال نشنیده ام که مردی در خانه خودش مورد حمله قرار بگیرد!

یک گروه سیاسی

پس از حوادث تلخ شنبه و یکشنبه مهاباد، روز گذشته رسانه ها از بروز تجمعات اعتراضی در جوانرود، سردشت، پاوه، پیرانشهر و بوکان خبر دادند. به گزارش منابع محلی، دیروز 9 آبان ماه پس از مراسم تشییع پیکر 3 نفر از کشته شدگان اعتراضات روز یکشنبه در شهرهای جوانرود و پیرانشهر (2 نفر در جوانرود و یک نفر در پیرانشهر)، مردم معترض پس از بازگشت در خیابان ها تجمع کردند. از مقبره های این دو شهر و سردادن شعارهایی که بر اثر این اعتراضات سه نفر جان خود را از دست دادند. برخی اخبار تایید نشده حاکی از آن است که تعداد کشته شدگان در این شهرستان به 10 نفر رسیده است.

مراسم روز دوشنبه جوانرود از جایی آغاز شد که مردم آن شهر برای شرکت در مراسم تدفین عرفان کاکایی نوجوان 16 ساله بهاءالدین ویسی به قبرستان آن شهر رفته بودند. پس از پایان این مراسم، عزاداران با برگزاری جلسات اعتراضی به خشونت نیروهای امنیتی و پلیس اعتراض کردند.
گزارش خبرگزاری تسنیم از اتفاقات روز گذشته جوانرود به این شرح است: «در پایان روز و غروب آفتاب (عصر یکشنبه) چند جوان با همراهی عوامل مؤندین برخی از معابر و کوچه‌های فرعی را مسدود کرده و آتش روشن کردند تا نشان دهند همه آنها مصمم به ادامه راه ناآرامی مصر هستند. از ساعات پایانی شامگاه یکشنبه مردم مهاباد، بوکان و پیرانشهر بار دیگر شاهد آغاز دومین شب عملیات پاکسازی بودند که با تیراندازی متقابل و درگیری نیروهای امنیتی با عوامل ضدانقلاب همراه بود. اما تجمعات اعتراض آمیز ساکنان جوانرود با واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شده است. خبرگزاری رسمی حکومتی ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در جوانرود استان کرمانشاه نوشت: «از شامگاه یکشنبه شماری از معترضان در برخی نقاط شهر جوانرود شروع به ایجاد بی نظمی و ناامنی کرده اند و این ناآرامی ها حتی پس از اذان مغرب و درگیری ادامه داشت و با گسترش ناآرامی ها و افزایش درگیری، سه شورشی به طرز مشکوکی کشته شدند. این منبع آگاه با بیان اینکه تحقیقات درباره جزئیات، دلایل و عوامل کشته شدن این افراد در دست بررسی است، گفت: با توجه به تاکید شورای امنیت بر خویشتن داری در برخورد با فتنه گران، سوالات جدی در این باره وجود دارد. تیراندازی و حادثه که با بررسی های لازم اطلاع رسانی خواهد شد.»

از سوی دیگر، پیرانشهر از روز گذشته صحنه حضور گسترده مردم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر کاروان قدیر شکری نوجوان 16 ساله کشته شده در اعتراضات بود. تلاش خبرنگار ما برای گفت و گو با نماینده جوانرود و پیرانشهر در مجلس یازدهم با در بسته و پیام «شریک مورد نظر در دسترس نیست» مواجه شد.

اعضای جبهه پایداری اجازه بررسی آخرین وقایع در مجلس را نمی دهند

در عین حال، بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی این سوال را مطرح کرده اند که چرا نمایندگان مجلس و به ویژه کمیسیون های «امور داخلی» و «امنیتی» مجلس نسبت به اتفاقات اخیر از جمله حوادث اخیر واکنشی نشان ندادند. شهرستان های کردشین و جلسات ویژه تحقیق انجام ندادند؟

علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در گفتگو با «اعتماد» و در پاسخ به این ابهامات می گوید: علیرغم درخواست برخی از نمایندگان شوروی و کمیسیون امور داخلی کشور برای تشکیل جلسه ویژه بررسی موضوع وقایع اخیر در کشور برخی از نمایندگان به رهبری اعضای جبهه پایداری علیه آن هستند. خواستار ممانعت شدند و اجازه بررسی حوادث اخیر را به جلسه ندادند.» خبرنگار اعتماد برای پیگیری این موضوع با محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخله تماس گرفت و علت عدم رسیدگی مجلس را جویا شد. در ابتدا آصفری گفت: رسیدگی به این موارد در صلاحیت کمیسیون امنیت ملی مجلس است و موضوع مربوط به شوراها و کمیسیون داخلی نیست. خبرنگار اعتماد به وی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی، پرونده حوادث اخیر اقلیم کردستان باید توسط شوروی و کمیسیون داخلی بررسی شود، پاسخ داد: حوادث شهرهای کردستان نیست. در مورد خواسته های مردم و این تروریست ها هستند که در این شهر جولان هستند.” و باید قاطعانه با آنها برخورد شود.» در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حادثه شیرین علیزاده در مهاباد که وی در منزل خود حضور داشته و مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، گفت: امکان ندارد فردی در منزلش بوده و به سمت وی ​​تیراندازی کرده باشد. اگر واقعاً چنین اتفاقی رخ داده است، باید با فرد یا مسئولی که باعث چنین حادثه تلخی شده برخورد قاطع انجام شود. خبرنگار اعتماد از این نماینده پرسید یعنی شما از قتل شیرین علیزاده اطلاعی نداشتید؟ من از این ماجرا اطلاعی نداشتم و هرگز نشنیده بودم که مردی در خانه خودش مورد حمله قرار بگیرد!»

علیرضا بیگی، یکی از اعضای شوراها و کمیسیون داخلی مجلس درباره نحوه برخورد سیاسیون با حوادث اعتراضی اخیر در کشور به اعتماد گفت: نحوه رسیدگی مسئولان به حوادث برای تعیین سرنوشت این حوادث بسیار مهم است. به عنوان نمونه مشکل تلخی در چابهار رخ داد و مردم مناطق سنی نشین امام جمعه مطالبات خود را مطرح کردند، اما تاخیر در قانع کردن مردم و برخورد با متخلفان باعث بروز حوادث تلخ در زاهدان و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم شد. و تلفات انسانی در این منطقه در واکنش به این حوادث تلخ نماینده چابهار تصمیم گرفت به جای موکلان خود و قربانیان جمعه خونین زاهدان سخنرانی کند اما این حرکت طبیعی با واکنش شدید برخی از نمایندگان تندرو مجلس مواجه شد و میکروفن این نماینده مجلس به گوش رسید. متوقف شد – اخیراً هیئتی از رهبر انقلاب به منطقه رفتند و ناگهان همه افرادی که در حادثه جمعه خونین زاهدان کشته شدند و کشته شدند. و به عنوان یاغی نامیده شدند، ناگهان زیر دست شهدا قرار گرفتند و مورد تکریم قرار گرفتند.»

ما نمی‌توانیم حوادث امنیتی موجود را مدیریت کنیم تا مردم را متخلف بدانیم
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی می گوید: «در ایران با شناسایی مضاعف یک حادثه مواجه هستیم، تا زمانی که به این شناخت مضاعف پایان دهیم و به این نتیجه نرسیم که مردم حق دارند و باید مطالباتشان برآورده شود، مشکلات حل نمی شود. اما گروهی دیگر مدام می گویند که مردمی که در جوانرود اعتراض می کنند، در مهاباد مطالبه می کنند یا در پاوه، ایذه، تهران و… اعتراض می کنند، یاغی، تروریست، ضدانقلاب، متحد داعش و… هستند. ما نمی توانیم به حوادث امنیتی موجود رسیدگی کنیم.»

وی ادامه داد: باید بپذیریم که در جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دینی و میراث گرانبهای امام، «مردم» رکن اصلی پایداری ایران را تشکیل می دهند. هر تفکری که مردم را در نظر نگیرد در جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته است. این روزها تعداد کشته‌شدگان در کشور زیاد است و کسی نیست توضیح دهد که چه کسی آنها را کشته، تیراندازی کرده و خانواده‌هایشان را داغدار کرده است.»

یکی از اعضای کمیسیون داخلی مجلس یازدهم یادآور شد: نیروهای مسئول باید مسئولیت خود را در قبال حوادث جاری بپذیرند. پذیرفتن اینکه گروهی از مردان یونیفورم پوش وارد دانشگاه شده و با وجود حضور پلیس در کشور دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند (حتی اگر مرتکب تخلف شده باشند) قابل قبول نیست. سؤالات پرونده به وزارت کشور بازگردانده می شود. وزارت کشور به عنوان ناظر بر کار پلیس با اختیارات قابل توجه رهبری باید مسئولیت خود را در مدیریت یا سوء مدیریت حوادث اخیر بپذیرد. اینکه هر روز بر تعداد کشته‌شدگان افزوده می‌شود، اما مسئولیتی در قبال وزارت کشور و نیروی انتظامی وجود ندارد، گویای وجود یک مشکل ساختاری است.

بیگی در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد که آیا مجلس در حوادث جوانرود و مهاباد و غیره دخالت داشته است، گفت: علی القاعده باید در مجلس دخالت داشته باشد. اما متاسفم که به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون داخلی بارها درخواست رسیدگی به این حوادث را داده‌ام، اما علی‌رغم درخواست‌های فراوان در مجلس، جلسه‌ای برای رسیدگی به این موارد وجود ندارد. در مورد حوادث جوانرود، پاوه، مهاباد، دانشگاه شریف، زاهدان و … شخصاً درخواست تحقیق کردم اما اکثریت اعضای کمیته مانع از این راه شدند و حتی اجازه طرح موضوع را ندادند. بحث آقایان این است که موضوع باید در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود. بعد فکر می کنند هنوز برای تحقیق زود است! این یک واقعیت است که در چند ماه گذشته حوادث جدی در کشور رخ داده است و باید بررسی های لازم و چاره اندیشی برای عبور از بحران انجام شود. اما کمیسیون و اساسا مجلس مایل به بررسی این موضوعات نیست.» باید دید در پایان این حوادث اعتراضی در شهرهای مختلف کشورمان چه خواهد شد؟ شهرهای معترض با رویکردهای منفی یا خیر؟

مراسم روز دوشنبه جوانرود از جایی آغاز شد که مردم آن شهر برای شرکت در مراسم تشییع عرفان کاکایی، نوجوان 16 ساله بهاءالدین ویسی به قبرستان آن شهر رفته بودند. پس از پایان این مراسم، عزاداران با برگزاری جلسات اعتراضی به خشونت نیروهای امنیتی و پلیس اعتراض کردند.
پیرانشهر از روز گذشته صحنه حضور گسترده مردم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر کاروان کادر شکری نوجوان 16 ساله ای بود که در جریان اعتراضات کشته شد. تلاش خبرنگار ما برای صحبت با نماینده جوانرود و پیرانشهر در مجلس یازدهم با در بسته و پیام شریک مورد نظر در دسترس نیست مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید