جداسازی معمار تحریم های دولت اوباما علیه ایران از تیم مذاکره کننده آمریکا؛ پیام استعفای نفیو چیست؟!

جداسازی معمار تحریم های دولت اوباما علیه ایران از تیم مذاکره کننده آمریکا؛  پیام استعفای نفیو چیست؟!

روز جدید وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در مورد امکان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در صورت لزوم صحبت کرد. در همان زمان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آمادگی دارد در صورت لزوم با طرف ایرانی گفت‌وگوی مستقیم داشته باشد و اساساً رهبری این مذاکرات را بر عهده گرفته است. به نظر می رسد این موضوع منشأ اختلاف تیم مذاکره کننده آمریکا باشد.

روز گذشته وزارت امور خارجه خروج ریچارد نیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تیم مذاکرات هسته ای وین را تایید کرد و پس از آن روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که دو تن دیگر از اعضای تیم آمریکایی نیز با هم درگیر شده اند. کارکنان را ترک کرده اند.

وال استریت ژورنال که مذاکرات وین را از نزدیک دنبال می کند، به نقل از منابع آگاه نوشت: با رسیدن مذاکرات با ایران به نقطه حساس، تیم مذاکره کننده آمریکا بر سر میزان قاطعیت با تهران و زمان خروج از مذاکرات اختلاف نظر داشته است. بر اساس این گزارش، نفیو در مذاکرات دسامبر شرکت نکرده است.

انشعاب برخی از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا به رهبری رابرت مالی در حالی ادامه دارد که مخالفان وی و همکاران وزارت امور خارجه می گویند که همچنان رویکرد ملایم خود را در قبال ایران اتخاذ کرده و بر آمادگی خود برای گفتگوی مستقیم تاکید می کنند. اکنون بحث هایی بر سر چگونگی اعمال تحریم ها و توقف مذاکرات وجود دارد.

جالب اینجاست که نفیو در دولت اوباما به عنوان معمار تحریم‌ها علیه ایران شناخته می‌شد و در سال ۲۰۱۷ کتابی به نام هنر تحریم‌ها نوشت. از زمان پیوستن به تیم مذاکره کننده آمریکا، بسیاری نسبت به لغو تحریم ها ابراز بدبینی کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید