جزئیات افزایش کرایه حمل و نقل عمومی تهران در سال 1402/ افزایش کرایه ها تا اول اردیبهشت ممنوع است.

جزئیات افزایش کرایه حمل و نقل عمومی تهران در سال 1402/ افزایش کرایه ها تا اول اردیبهشت ممنوع است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشریح جزئیات افزایش قیمت وسایل نقلیه عمومی پایتخت اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی در سال 1402، تاکید کرد: در هیچ یک از ناوگان حمل و نقل عمومی تهران. ، کرایه ها نباید قبل از 1 می افزایش یابد. شهروندان در صورت مشاهده چنین تخلفی طی چند روز آینده مراتب را از طریق سامانه 137 و 1888 به بازرسی شهرداری تهران اطلاع دهند.

سیدجعفر تشری هاشمی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح جزئیات افزایش قیمت حمل و نقل عمومی در پایتخت در سال 1402 پس از رد مصوبه اولیه شورای اسلامی شهر توسط استاندار تهران و تغییر این مصوبه در شورا، اظهار کرد: افزایش قیمت حمل و نقل عمومی در پایتخت در سال 1402 انجام شد. وزارت کشور در ماه های پایانی سال گذشته با صدور بخشنامه ای تاکید کرد که افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال جدید نباید از سقف تورم فراتر رود. در شورای شهر تهران بر این اساس نرخ کرایه ها افزایش یافت و حتی در مواردی نرخ افزایش بسیار کمتر از نرخ تورم بود، اما استاندار تهران معتقد بود برای رفاه حال مردم باید بازنگری جزئی در آن صورت گیرد. میزان افزایش .

وی افزود: پیش بینی اولیه ما برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس نسبت به سال گذشته به طور متوسط ​​45 درصد بود اما با توجه به وضعیت معیشتی شهروندان، استاندار تهران پیشنهاد کاهش قیمت خطوط اتوبوس های تندرو را داد. در همین راستا شورای شهر ورودی اولیه اتوبوس های تندرو را طبق مصوبه اولیه 1800 تومان در نظر گرفت اما به جای اینکه بر اساس پیشنهاد اولیه به ازای هر 2.5 کیلومتر 400 تومان به ورودی اولیه اضافه شود، اکنون با اصلاحیه طبق مصوبه قبلی به ازای هر 5 کیلومتر 400 تومان به ورودی اولیه اضافه می شود.

افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس؛ حداکثر 25 و 41 درصد

تشری هاشمی در ادامه توضیحات خود گفت: با اصلاح مصوبه اولیه شورا، حداکثر نرخ افزایش قیمت بلیت در شبکه اتوبوسرانی پایتخت نسبت به سال گذشته 41 درصد و حداکثر افزایش قیمت در بلیط مترو در سال 1402 نسبت به سال 1401 نیز حداکثر 25 درصد است. در حوزه حمل و نقل تاکسی بر اساس چارچوب پیشنهادی وزارت کشور، یعنی. برای اینکه قیمت بلیت بیشتر از تورم نباشد، میانگین افزایش قیمت تاکسی در حال حاضر 45 درصد است.

رئیس کمیته عمران و امور حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اگر چه حداکثر افزایش قیمت بلیت مترو 25 درصد است، اگر شهروندان قوانین توصیه شده را رعایت کنند، یعنی. خارج از ساعات اوج بار سفر و استفاده از بلیط کارتی، استفاده شخصی سازی شده، امکان دارد افزایش قیمت بلیط نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش یابد. بنابراین می توان گفت میزان افزایش قیمت بلیت مترو در سال جدید نسبت به سال گذشته حداقل 5 درصد و حداکثر 25 درصد است.

افزایش 20 تا 55 درصدی قیمت تاکسی در سال 1402

تشری هاشمی در توضیح بیشتر درباره افزایش کرایه تاکسی ها گفت: اگرچه میانگین افزایش کرایه تاکسی در سال 1402 نسبت به سال 1401، 45 درصد است، اما در برخی موارد استثنایی ممکن است افزایش کرایه ها به دلایل فنی باشد، اما از این میزان کمتر است. . البته قیمت بلیت در هیچ خطی بیش از 60 درصد افزایش نداشت، در عین حال در برخی خطوط نرخ افزایش قیمت تاکسی کمتر از 45 درصد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در مجموع می توان گفت در زمینه افزایش کرایه تاکسی ها، کرایه های خطوط مختلف نسبت به سال گذشته بین 20 تا 55 درصد افزایش داشته است. البته شهروندان توجه داشته باشند که مترو و اتوبوس مستقیماً زیر نظر شهرداری کار می کنند، اما در حوزه تاکسی، مدیریت شهری با بخش خصوصی مشارکت دارد و به همین دلیل میزان افزایش ها کمی بیشتر است.

افزایش نرخ ها قبل از اول اردیبهشت تخلف است

هاشمی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی از اول اردیبهشت ماه اجرا می شود، گفت: هیچکس حق ندارد تا قبل از اول اردیبهشت کرایه را افزایش دهد و اگر تاکسیرانان چند روزی کرایه را افزایش دهند تا ابتدای اردیبهشت کسانی که کرایه دریافت کرده اند. در سال گذشته مرتکب تخلف شده اند. شهروندان در صورت مشاهده این تخلف می توانند شماره پروانه تاکسی متخلف را از طریق سامانه های 137 و 1888 به بازرسی شهرداری تهران اعلام کنند البته در تاکسی های خطی برچسب قیمت بلیت توسط سازمان تاکسیرانی بر روی شیشه نصب می شود و خیر. راننده حق دارد از شهروندان بیشتر از نرخ های درج شده در برچسب دریافت کند.

وی در پایان تصریح کرد: در حوزه اتوبوسرانی اگر تا قبل از اول اردیبهشت به هر نحوی نرخ کرایه خطوط افزایش یافته باشد، قطعا این اتفاق تخلف محسوب می شود و شهروندان می توانند از طریق شماره های اعلام شده به سامانه اتوبوسرانی متخلف، شماره ثبت اتوبوس متخلف را بررسی کنند. سازمان بازرسی به شهرداری تهران گزارش دهید و یا مستقیماً مشکل را به بازرسی شرکت واحد اتوبوسرانی گزارش دهید تا با متخلفان احتمالی برخورد شود.

دیدگاهتان را بنویسید