جزئیات سومین جایزه استیکر سال / جایزه جهانی توانایی ارائه شد

ساعت: 10:50
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796048

بهرام عظیمی معتقد است جایزه «استیکر سال» تنها جشنواره ای در ایران و جهان است که هنرمندان عرصه انیمیشن، طراحی شخصیت، تصویرگر، کاریکاتوریست و هنرمند می توانند در آن شرکت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری سومین جایزه «استیکر» سال با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره، بهرام عظیمی رئیس هیئت داوران و میثم عسگری رئیس جشنواره شعر و ادب برگزار شد.

عسگری در ابتدای این نشست گفت: در سال های 97 و 98 ایده برگزاری این جشنواره شکل گرفت و موفق شدیم اولین دوره آن را در سال 1377 با موافقت دوستان برگزار کنیم. در سال اول فضای این جایزه برای ما کمی ناآشنا بود، چرا که بیشتر جشنواره ها در حوزه کاریکاتور یا کاریکاتور بودند و موج الکترونیک و استیکر هنوز چندان با فضای فرهنگی کشور ارتباط نداشت.

وی ادامه داد: ما به عنوان کاربران فضای مجازی بیشتر در این پیام رسان ها شاهد حضور شخصیت های غربی و شرقی هستیم و جای استیکرهای ایرانی خالی است بنابراین وارد حوزه دغدغه های فرهنگی شده ایم.

رئیس جایزه استیکر سال به جزئیات سه جشنواره پرداخت و گفت: در سال اول 50 هنرمند به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند و نزدیک به هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد و حدود 518 اثر به این جشنواره رسید. مرحله پایانی داوری.» سال دوم را در فضایی متفاوت شروع کردیم و تصمیم گرفتیم کارگاه های تخصصی استیکر را در فضای مجازی برگزار کنیم که به افزایش کمی و کیفی آثار ارسالی به جشنواره کمک کرد.

وی در خصوص سومین دوره جایزه استیکرها گفت: در سال سوم جشنواره قسمت استیکرهای متحرک حذف شد، زیرا در دوره دوم هنرمندان چندان به این فضا پرداختند. فضای پیام رسان مجازی در دسترس عموم است. این بسته های استیکر از طرف ایران و نام هنرمندان قابل دانلود می باشد.

عسگری در پایان درباره جزئیات این دوره از جشنواره گفت: یک هزار و 173 اثر از 150 هنرمند به دبیرخانه مسابقه ارسال شد و هیئت داوران بخش پایانی آثار از امروز آغاز می شود و مراسم اختتامیه را خواهیم داشت. جشنواره 12 ژانویه

سیدمسعود شجاعی طباطبایی در ادامه درباره لزوم پرداختن به استیکرها و فضای مجازی در دنیای امروز گفت: در دورانی زندگی می کنیم که با گسترش تاج و تخت اهمیت فضای مجازی را احساس کردیم و دیدیم که کار در این زمینه چقدر اهمیت دارد. سال هاست که از اهمیت فضای مجازی صحبت می کنیم و حتی رهبر معظم انقلاب نیز سوالات مهمی در مورد فضای مجازی مطرح کرده اند، اما چرا مسئولانی که در این حوزه فعالیت می کنند اهمیت این رویداد را درک نمی کنند؟ اینکه چرا آنها از پیام رسان های داخلی پشتیبانی نمی کنند و ما به برنامه های خارجی وابسته هستیم که می توانند دسترسی ما به این برنامه ها را هر زمان که بخواهند قطع کنند، قابل بحث است. در نتیجه نهادهای ذیربط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فناوری و اطلاعات، حوزه هنری و غیره باید به تقویت رسانه های داخلی توجه کنند. اگر مدیران ما در طول چهار سال مسئولیت خود روی یک نماینده متمرکز می‌شدند، الان اوضاع بهتر می‌شد.

دبیر سومین جایزه استیکر سال گفت: استیکر زبان تصویری قابل درک برای انتقال احساسات و عواطف ما به دیگران حتی بدون پیامک است. این رویداد شرایطی را برای ارائه استیکرهایی با هویت بومی ایرانی ایجاد کرد، استیکرهایی که ریشه در فرهنگ ایران و مردم زبان، زبان فارسی و سایر کشورها دارد.

وی افزود: ادامه منظم جشنواره امری پسندیده است. برخی از جشنواره ها به زمان برگزاری محدود می شوند و سپس ارتباطات قطع می شود، اما در جشنواره استیکر با محصولی طرف هستیم که نتیجه آن در دسترس عموم است.

این هنرمند در پایان درباره مزایای توانمندی هنرمندان در کشور گفت: ما هنرمندان بسیار خوبی در زمینه کاریکاتور و کاریکاتور داریم و جزو سه کشور بزرگ دنیا هستیم اما این توانایی مردم است. از تصویرسازی، انیمیشن، سینما و افراد توانمند داریم، اما خلاقیت آنها در طراحی استیکر در رسانه های داخلی لحاظ نشده است.

بهرام عظیمی در ادامه این نشست گفت: به شخصه همیشه از انجام کاری برای رقابت با خارجی ها متنفرم، اما تنها جشنواره هنری در دنیا که می تواند طیفی از هنرمندان رشته های مختلف هنری را گرد هم آورد، استیکر است. در این جشنواره هنرمندانی در رشته های انیمیشن، طراحی شخصیت، تصویرگر، کاریکاتوریست، کاریکاتوریست و هنرمندان حضور دارند و به تعبیری می توان گفت تنها جشنواره تجسمی در ایران و جهان است که هنرمندان مختلف می توانند در آن شرکت کنند.

وی ادامه داد: جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به لطف آثار درجه یک خارجی و داخلی و همچنین انیماتورهای درجه یک دعوت شده به جشنواره یکی از بهترین جشنواره های جهان است. جشنواره یا سمینارها.” دوسالانه کاریکاتور ما نیز یکی از سه جشنواره برتر جهان است و به همان دلایلی که گفتم، جشنواره استیکرها نیز ممکن است در این جایگاه باشد.

این کاریکاتوریست با انتقاد از اینکه مردم از استیکرهای ایرانی استفاده نمی کنند، گفت: نتیجه جشنواره یک سری استیکرهای درجه یک است اما متاسفانه در ایران افراد کمی از این استیکرها استفاده می کنند. استیکرهایی با المان هایی مانند لباس خواب، آفتابگیر، غذاهای محلی چهره های فرهنگی و هنری کشور طراحی شده است. فلسفه جشنواره در ابتدا این نبود که یک سری استیکر طراحی کنیم که از محصولات خارجی استفاده نشود، بلکه این بود که این شخصیت ها و عناصر فرهنگی ایرانی را بشناسیم و به یاد داشته باشیم و علاقه مندیم از آنها در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس هیئت داوران جایزه سوم استیکر سال در پایان با تشریح ضرورت حمایت از ایده های فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: این اتفاق خوبی است اما این استیکرها به درستی برای استفاده در اختیار عموم قرار نمی گیرد. چرا که مسئولان ما مورد حمایت قرار نمی گیرند و برخی از مدیران ما در کشور رقیب محسوب می شوند و به همین دلیل از پروژه های ملی یا گروه های فعال حمایت نمی کنند تا ارتقاء و جامع نشوند.

پس از پایان جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران و مسئولان جشنواره مطرح شد.

شجاعی طباطبایی با ابراز حمایت از برگزیدگان دوره های قبلی جشنواره بیان کرد: برگزیدگان دوره های قبلی جشنواره در هیات انتخاب این دوره حضور داشتند و این به نوعی ارزیابی کار آنها بود. اینکه در طول سال چقدر از توانمندی های این هنرمندان درآمد می کنیم به این بستگی دارد که استیکر در کشور ما چقدر خوب است و اگر در این زمینه حتی در حوزه اقتصاد هنر فعال باشیم، بیشتر مشکلات معیشتی هنرمندان می تواند باشد. حل شده. در این جشنواره بیشتر افرادی که انتخاب شدند شهرستانی بودند و از مردان و زنان جوان بودند و حمایت ما از این افراد بسیار مهم است و شاید باید یک رویداد استیکر مانند حراج در تهران راه اندازی کنیم.

عسگری همچنین توضیح داد: ما در این سه سال در مباحث بودجه از یک ریال بودجه نداشتیم و با کمک دوستان توانستیم منابع مالی جذب کنیم و با توجه به اهمیت حضور هنرمندان سعی کردیم فکر کنیم. از جوایز خوب.» با هنرمندان، آماده تحویل استیکرهایی در حمایت از هنرمندان هستیم تا بر اساس آنها کار تولید شود.

رئیس جشنواره درباره لزوم برخورد با استیکرهای ایرانی گفت: این گوشی های تلفن همراهی که در اختیار ما قرار می گیرد تولید داخل نیستند، اما اصل هستند و بر این اساس سعی کردیم استیکر فضایی ایرانی ایجاد کنیم. رسانه ها در کنار نهادهای وابسته می توانند در ارائه این استیکرها به مردم بسیار موثر باشند.

بهرام عظیمی خاطرنشان کرد: چند سال پیش شهرداری تهران تابلوهایی را روی بیلبوردهای سطح شهر نصب کرد و مردم در تردد و ماشین ها می توانستند این تابلوها را ببینند و با هنرمندان بزرگ دیدار کنند و حالا می توانند این برچسب ها را روی بیلبوردها بگذارند. شهر را معرفی کنید و به مردم بگویید که می توانند این استیکرها را از این طریق دانلود کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید