جزئیات پرسشنامه ایدئولوژی دانش آموزی پایه دوازدهم/تحصیلات: ما می خواستیم داده ها را جمع آوری کنیم

جزئیات پرسشنامه ایدئولوژی دانش آموزی پایه دوازدهم/تحصیلات: ما می خواستیم داده ها را جمع آوری کنیم

تصویر نظرسنجی از دانش آموزان پایه دوازدهم شبیه تفتیش عقاید سیاسی و مذهبی جنجالی شده است. موسسه مسئول گردآوری این نظرسنجی به رویداد۲۴ گفت: هویت دانش آموزان بر تحلیل آنها از پاسخ ها تاثیر می گذارد و به همین دلیل پاسخ نامه ها با ذکر نام و هویت افراد تهیه شده است. گفت می خواهیم داده جمع آوری کنیم.

پرسشنامه باورهای دانشجویی

بیست و چهارمین رویداد لیلا فرهادی: هفته گذشته تصویر فرم نظرسنجی که در جلسه امتحان نهایی بین دانش آموزان پایه دوازدهم در سراسر کشور توزیع شده بود منتشر شد. در این نظرسنجی سوالات عقیدتی، سیاسی و قومیتی مطرح شد که دانشجویان را نگران هدف سوالات و تاثیر آن بر نتایج کنکور و آینده تحصیلی و شغلی خود کرد. برخی از دانشجویان معتقدند که این سوالات جنبه بازجویی و تفتیش عقاید داشته است.

اخبار اولیه پس از انتشار متن سوالات به گونه ای بود که گویی سوالات فقط در استان قم توزیع می شود اما در بررسی رویداد۲۴ مشخص شد که وزارت آموزش و پرورش این سوالات را به صورت تصادفی در بین مدارس امتحانات نهایی سراسر کشور توزیع کرده است.

نهادی که این سوالات را گردآوری و توزیع کرده است «مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش» است. حداقل دو سؤال از مرکز سنجش لو رفت که شامل سؤالات عقیدتی مانند نظر دانشجویان در مورد «رضایت از زندگی در نظام جمهوری اسلامی»، «حمایت از تصمیمات دولت»، «احتمال شرکت در جنگ» بود. “احساس رضایت” از زندگی در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، “اطاعت از قوانین”، “تأثیر دین در زندگی”، “الزام مدارس به تربیت دانش آموزان مذهبی”، “نیاز به حکومت بر دینداران” و حضور عمدی تبعیض قومیتی در ایران
نمونه پرسشنامه عقیدتی دانش آموزان پایه دوازدهم

پرسشنامه های ایدئولوژیک از دانش آموزان

سوالات عقیدتی دانش آموزان
نظرات دانش آموزان در مورد پرسشنامه ایدئولوژی

رویداد 24 با چند دانش آموزی که با این نظرسنجی مواجه شدند صحبت کرد. یکی از دانش‌آموزان تهرانی گفت که در این پرسشنامه به بهبندی اعتمادی ندارد و او نیز تایید کرد: «مطمئن باشید که پاسخ‌های شما محرمانه می‌ماند» و معتقد است که پاسخ‌های او در آینده شغلی‌اش تأثیر خواهد گذاشت. او گفت که پاسخ‌های غیرواقعی به سؤالات داده است زیرا ممکن است پاسخ‌های او بر تحصیلات و شغل آینده‌اش تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از دانشجویان تهرانی به رویداد۲۴ می گوید که با وجود اینکه مطمئن است پاسخ هایش محرمانه نمی ماند و در پرونده اش ثبت می شود، اما به تمام سوالات پاسخ های صادقانه داد و از وضعیت زندگی در ایران ابراز نارضایتی کرد. این دانشجو می گوید من حاضر نیستم دروغ بگویم حتی اگر به خاطر پاسخ درست تحصیلات دانشگاهی ام را از دست بدهم.

دانش آموز دیگری گفت: “من با صداقت کامل به برگه سوال پاسخ دادم، امیدوارم تاثیری نداشته باشد.” دانش آموز دیگری گفت: “این سوالات را باید حروف جعلی نامید زیرا باید به هر سوالی برعکس پاسخ می دادید.”

همه دانش آموزانی که با رویداد 24 صحبت کردند و همه کسانی که در شبکه های اجتماعی به این پرسشنامه ها واکنش نشان دادند در یک موضوع اتفاق نظر داشتند و آن “مشخص بودن محرمانه بودن پاسخ های آنها” به سوالات و “تأثیر پاسخ ها بر آینده شغلی آنها” است. و آموزش و پرورش.”، بودند.

یکی از دانش‌آموزان سال دوازدهم که در توییتر خود به این برگه سؤال واکنش نشان داده و پاسخنامه را مانند پاسخنامه و ذکر کد ملی و نام در آن اجباری می‌کند، «پس انتظار دارند نظر واقعی خود را بنویسیم. رنگ کیف رو هم باید ذکر کنیم عزیزان؟

آموزش: ما می خواستیم داده ها را جمع آوری کنیم

رویداد۲۴ از فرخ طبری، رئیس آزمون های مرکز سنجش کیفیت وزارت آموزش و پرورش پرسید که چرا نام و ملیت دانش آموزان مخفی نمی ماند؟ طبری گفت: این سؤالات برای تجزیه و تحلیل عملکرد دانش آموزان در رابطه با سایر عوامل مؤثر بر تحصیل آنها ایجاد شده است. در نتیجه، نوع مدرسه و سایر شرایط پیشینه ذکر شده در پرسشنامه در تجزیه و تحلیل این داده ها مهم بود. رویکرد ما در این پرسشنامه ها جمع آوری داده ها برای تجزیه و تحلیل نتایج بود.

رئیس مرکز سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر احساس دانش آموزان نسبت به این پرسشنامه که یادآور بازجویی و تفتیش عقاید است، گفت: شاید این تصور ایجاد شده است. من نمی خواهم وارد آن شوم، اما مهم نبود.

وی گفت چرا به دلیل اینکه امتحان به صورت الکترونیکی برگزار می شود به دانش آموزان اجازه ندادید اطلاعات هویتی خود را بدهند. به عنوان یک قاعده، اطلاعات دانش آموز در پرسشنامه و برگه پاسخ گنجانده شد. در روش جدیدی که امتحانات را برگزار می کنیم، برگه سوال تا حدودی شخصی سازی شده و مشخص است که برای کدام رشته است و پاسخنامه مشخص است که برای کدام دانش آموز است.

طبری افزود: وقتی اطلاعات جمع آوری می شود باید بدانیم که داده ها مربوط به کدام دانش آموز است. برای ما، اینکه دانش آموزی در مدرسه دولتی یا غیرانتفاعی درس می خواند، در نتایج نظرسنجی مهم است. بله، در یک سری از پرسشنامه ها ممکن است نیازی به دانستن هویت پاسخ دهنده نباشد، اما قصد ما برای جمع آوری اطلاعات متفاوت است. در تجزیه و تحلیل داده‌ها، ما مجبور بودیم که مدرسه، سوابق تحصیلی و اطلاعات پیش‌زمینه را مطابقت دهیم. یکی از کاربردهای آزمون های سراسری رسیدن به چنین تحلیل هایی است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش: پرسشنامه نظرات دانش آموزان اشتباه بود

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، توزیع پرسشنامه های عقیدتی بین دانش آموزان را با اشاره به ویژگی های هویتی آنان، «کاملاً اشتباه» و «غیرقابل دفاع» خواند. وی با اشاره به نگرانی دانش آموزان از تاثیر پاسخگویی بر نتایج آزمون و آینده شغلی آنها و رویکردی که برای اداره نظام آموزشی کشور به کار می رود، به رویداد۲۴ گفت: در دوران وزارت ایشان در آموزش و پرورش، پرسشنامه هایی برای سنجش میزان دانش آموزان تهیه شد. اما پس از آن پاسخ نامه ها نیز ناشناس بود و سوالات در مورد نگرش دانش آموزان در مورد آموزش بود.

حاجی میرزایی نگرانی مردم از استعلام نظر دانشجویان را برجسته کرد و گفت: وقتی به پرسشنامه به صورت ناشناس پاسخ داده شود، این نگرانی بیهوده است و چنین نتیجه ای نخواهد داشت. سپس هدف بررسی تغییرات در نگرش دانشجویان بود.

وزیر سابق آموزش و پرورش در مورد سوالاتی که اخیراً منتشر شده است، گفت: این سوالات در همه رشته های کنکور دست به دست می شد و اینکه نام دانش آموز در سوالات ذکر شده بود کاملا اشتباه است. از طرفی محتوای سوالات به هیچ وجه قابل حفاظت نیست.’

به گزارش رویداد۲۴، در طول چهار دهه گذشته، مردم عمدتاً در سنین پایین و در زمان ورود به سازمان ها و نهادهای دولتی در معرض پدیده تفتیش عقاید و پرسشنامه های بازجویی قرار گرفته اند. سوالاتی مانند نماز جمعه چقدر است؟ و “آیا در نماز جمعه شرکت می کنید؟” برای کسانی که در آستانه ورود به بازار کار هستند و وارد دفاتر گزینش و استخدام نهادهای دولتی شده اند بسیار آشناست.

در اغلب موارد در صورت عدم پاسخگویی به سوالات غیر کارشناسی و عقیدتی گزینش از ورود وی به نهادها جلوگیری می شود. ممکن است خاطره این انتخاب‌های ایدئولوژیک در ذهن دانش‌آموزان حک شده باشد تا آنها را در برابر این احتمال که پاسخ‌های آنها بر تحصیلات و شغل آینده آنها تأثیر بگذارد، سوگیری کند.

اما تفاوت عمده ای بین این پرسشنامه ها و انتخاب بخش سنتی وجود دارد. این سوال که نسل جدید ایران چه احساسی نسبت به نحوه اداره آن دارد و انتقاد آن نسل از جمهوری اسلامی از زمان اعتراضات پاییز گذشته به یک سوال معمایی برای نظام تبدیل شده است. پس از جریان موسوم به «نهضت مهسا» که با مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، اعتراضات نسل جدید موسوم به «نسل ز» در جهان به رسمیت شناخته شد. وزارت آموزش و پرورش نیز برای سنجش نظرات این نسل سوالات عقیدتی را از دانش آموزان پرسید و این نشان می دهد که جمهوری اسلامی به درستی نگران نگرش نوجوانان نسبت به مبانی عقیدتی نظام است.

دیدگاهتان را بنویسید