جزئیات گفتگوی رهبران اروپایی و آمریکایی درباره ایران را ارائه دهید

به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن بر این باور است که راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

یک منبع ناشناس افزود که رهبران اروپایی و ایالات متحده در چند هفته آینده درباره گام های بعدی برای اطمینان از موفقیت هر چه سریعتر گفت وگوها گفتگو خواهند کرد، هر چند او نگفت که تاریخ تعیین شده است.

پیشتر سران چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز شنبه پس از دیدار در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در رم ایتالیا بیانیه مشترکی صادر کردند و درباره ایران و شورای امنیت سازمان ملل گفت وگو کردند. در بیانیه مشترک چهارجانبه، بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای 2015 و ادامه بی‌عملی اروپا در قبال تعهداتش در قبال تهران، آمده است: «ما مصمم هستیم که اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز به یک هسته‌ای دست نمی‌یابد، پرداخت را اعلام کردیم و روند رو به رشد خود را به اشتراک گذاشتیم. و نگرانی فزاینده در مورد آن.

این بیانیه می افزاید: ایران مذاکرات برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه ژوئن را به حالت تعلیق درآورده و به اقدامات تحریک آمیز هسته ای مانند تولید اورانیوم بسیار غنی شده و اورانیوم غنی شده با فلز سرعت بخشیده است.

این بیانیه می افزاید: پیشرفت اخیر ایران در افزایش سریع اورانیوم غنی شده و میله های سوخت فلزی هیچ توجیه مدنی ندارد. ساخت سلاح هسته ای ضروری است! ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری به این اقدام ندارد، اما هر دو اقدام برای برنامه های تسلیحات هسته ای مهم هستند! این مراحل فقط سیگنال ها را افزایش می دهند. در عین حال، ایران همکاری و شفافیت با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

این بیانیه می افزاید: ما توافق کردیم که ادامه پیشرفت برنامه هسته ای ایران و موانع کار آژانس بین المللی انرژی اتمی، احتمال بازگشت به آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خطر می اندازد.

در بیانیه چهارجانبه آمده است: «ما اطمینان داریم که امکان دستیابی به تفاهم مناسب برای بازگشت به پایبندی کامل به این توافق وجود دارد… و این در صورتی امکان‌پذیر است که ایران مسیر خود را تغییر دهد! توانایی عمل با حسن نیت برای جلوگیری از تشدید تنش ها. این تنها راه مطمئن برای جلوگیری از تنش های خطرناک است که به نفع هیچ کشوری نیست.

پیش از این علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه شب برای دیدار با مقامات روسیه برای دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه وارد مسکو شد و در ابتدای این سفر گفت: قرار است وی با سرگئی دیدار کند. ریابکوف روز جمعه. بیایید معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد و همچنین میخائیل بوگدانوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا در مورد مکانیسم های از سرگیری مذاکرات برای رفع تحریم های شدید علیه مردم ایران گفتگو کنیم. لغو تحریم های سخت و غیرقانونی آمریکا با مشارکت سه کشور اروپایی چین و روسیه از سر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید