جزییات شکایت کارفرما از کارمند در خصوص مطالبه پایان خدمت کارمند

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ کارمند یا کارگری که به صلاحدید خود وارد کار می شود ممکن است گاهی مایل به ادامه کار با کارفرما نباشد و در این صورت تحت شرایط خاصی استعفای خود را ارائه کند اما در رابطه استخدامی کارگران در هر زمانی و شرایطی وجود دارد که فرصت ترک کار را ندارند و باید اصول و مقررات مربوطه را رعایت کنند.

در واقع اگر هر کارگری تحت هر شرایطی بخواهد ترک کند باعث ایجاد هرج و مرج و مشکلاتی در روابط کار می شود و در این صورت کارفرما متحمل ضرر و زیان زیادی می شود. مراحل خروج باید قانونی و مطابق با رضایت کارفرما باشد.

کارمندی که قصد ترک را دارد ابتدا باید این موضوع را با کارفرما در میان بگذارد و سپس درخواست کتبی برای مرخصی ارائه دهد. سپس، پس از موافقت کارفرما با خروج کارگر، طبق قانون کار، کارگر باید یک ماه به کار خود ادامه دهد و در این مدت کارفرما می تواند کارگری را که ترک کرده است، با نیروی کار جدید جایگزین کند.


استعفای غیر قانونی از طرف کارگر در این مورد نیز می تواند صدمات زیادی به کارفرما وارد کند شکایت از کارگر این حق قانونی کارفرماست، در واقع کارگری که به هر دلیلی از شغل و کار خود راضی نیست، وقتی بخواهد نمی تواند استعفا دهد. در هر صورت اگر کارگر به این نتیجه رسید که نمی خواهد برای کارفرما کار کند، می تواند استعفای خود را به کارفرما ارائه کند. در این زمینه این امکان وجود دارد که کارفرما با استعفای کارمند موافقت کند یا با استعفای وی موافقت نکند.

هنگام ارائه درخواست مرخصی، کارفرما ابتدا با کارمند ملاقات می کند و دلیل اصلی ترک را از او می پرسد. برای کارفرما باید مشخص شود که کارمند به چه دلایلی قصد ترک کار و ترک را دارد.

تجربه در این زمینه ثابت کرده است که کارفرمایان تا زمانی که با کارگر قرارداد دارند مرخصی صادر نمی کنند تا در روند کار اختلال ایجاد نشود و از خسارات احتمالی جلوگیری شود. پس از انقضای قرارداد، بحث ترک کارگر منتفی است و در این صورت کارگر می تواند به دنبال شغل دیگری باشد.

به طور کلی اگر کارگر از کار کارفرما راضی نبوده و شرایط کار به هیچ وجه مطابق میل و نظر او نباشد در این صورت امکان درخواست ترک محل کار و درخواست استعفا برای کارگر وجود دارد. .

گاهی علت ترک کارگر مربوط به وضعیت جسمانی و سلامتی وی بوده و به دلایلی مانند بیماری یا ناتوانی مجبور به ترک کار می شود. گاهی ممکن است کارفرما شرایط کاری مناسب و ایده آل را برای کارگر تعریف کرده باشد، اما این مطابق میل کارگر نیست. این موضوع می تواند یکی از دلایل دیگر خروج کارمند باشد.

لازم به ذکر است که برای تایید استعفای وی توسط کارفرما، کارمند باید دلایل معتبر و قانونی داشته باشد و در صورتی که کارفرما دلایل ذکر شده را بی اساس بداند، استعفای کارمند فاقد وجاهت قانونی است.

ماده ۲۱ قانون کار شرایط فسخ قرارداد کار را مشخص کرده است و یکی از موارد فسخ قرارداد کار خروج کارمند است. واضح است که با خروج کارمند دیگر رابطه کاری بین کارفرما و کارمند وجود ندارد و در این صورت قرارداد متقابل فسخ می شود.

ترک کارگران طبق قانون کار

موضوع استعفا در روابط کارگری و کارفرمایی در قانون کار و شرایطی مانند ارائه درخواست کتبی برای استعفا و مدتی که کارمند فرصت انصراف از استعفا را دارد تنظیم شده است.

بر اساس تبصره ماده 21 قانون کارکارمندی که استعفا می دهد موظف است یک ماه به کار خود ادامه دهد و سپس کتباً استعفای خود را به کارفرما اعلام کند و در صورتی که ظرف 15 روز کتباً استعفای خود را به کارفرما اعلام کند، استعفای وی باطل تلقی می شود و کارمند ملزم به استعفای خود است. رونوشت استعفا و انصراف را به شورای اسلامی کارگاه یا اتحادیه صنفی یا نماینده کارگران تحویل دهد.

بنابراین حتی کارگری که استعفا می دهد باید به مدت 30 روز به کار قبلی خود ادامه دهد. دلیل این امر این است که کارفرما زمان کافی برای جایگزینی کارگر جدید را دارد و این مشکلی است که به صراحت در قانون به آن اشاره شده است.

ابطال استعفا نیز باید ظرف 15 روز پس از تسلیم استعفانامه انجام شود و در صورت سپری شدن این مدت از نظر قانونی امکان ابطال درخواست ترک خدمت کارگر وجود ندارد.

خسارت ناشی از ترک کارمند و شکایت کارفرما

کارمندی که در انجام وظایف خود مرتکب تخلف شود، کارفرما می تواند از طریق قانونی به تخلفات وی رسیدگی کند. یکی از دلایلی که کارفرما را به شکایت از کارمند سوق می دهد، خروج غیرقانونی وی است. کارمندی که قصد ترک را دارد باید تمام این موارد را از قبل با کارفرما در میان بگذارد.

در هر صورت، اخراج غیرقانونی می تواند خسارتی را برای کارفرما به همراه داشته باشد و کارفرما حق قانونی دارد از کارمند شکایت کند. تصور کنید که کارگر بدون اطلاع کارفرما استعفا داده و در این صورت ممکن است محل کار آسیب ببیند.

شکایت کارفرما از کارمند بابت ترک کار، برای جبران خسارات ناشی از تخلف کارمند است که در این صورت هدف کارفرما صرفاً درخواست غرامت از کارمند است. در صورتی که ثابت شود خروج کارمند موجب خسارت شده است، کارفرما حق شکایت در این خصوص را برای خود محفوظ می دارد.


بیشتر بخوانید:

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید