جنگ روسیه و اوکراین؛ فهرست درگیری های کلیدی بین دو کشور در نبردهای اخیر


ساعت: 08:24
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1904313

جنگ روسیه و اوکراین وارد دویست و سی و هفتمین روز خود می شود، در حالی که دو طرف به درگیری ادامه می دهند، در زیر به رویدادهای اصلی روسیه و اوکراین می پردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بحران داخلی اوکراین با الحاق کریمه به همه پرسی روسیه تقویت شده و استقبال از مناطق شرقی اوکراین مانند دونتسک، دونباس، لوهانسک و اودسا افزایش یافته است. درگیری بین روسیه و اوکراین دامن

در روزهای اخیر، روسیه در دومین روز از حملات به زیرساخت های انرژی در شمال کیف، پایتخت اوکراین و ژیتومیر حمله کرده است.

کیف توسط پهپادهای کامیکازه مورد اصابت قرار گرفت و حداقل چهار نفر کشته شدند. روسیه اعلام کرد که در حملات دیروز در اوکراین به زیرساخت های نظامی و انرژی حمله کرده است و ایالات متحده نیز هشدار داده است که روسیه را مسئول جنایات جنگی خواهد کرد.

اوکراین در ادعایی نادرست اعلام کرد که این حملات توسط پهپادهای ساخت ایران انجام شده است و بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده نیز از عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه خبر دادند، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته ای 2015 بین ایران هر شش مورد را اعلام کرد. قدرت را تایید کرده اند، آن را نقض می کند.

اتحادیه اروپا آموزش 15000 سرباز اوکراینی را که از ماه آینده آغاز می شود، و همچنین طرحی برای تامین حدود 500 میلیون یورو (486 میلیون دلار) بودجه اضافی برای خرید تسلیحات را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت پوتین هشدار داد که ارسال سلاح توسط رژیم صهیونیستی به اوکراین اشتباه بوده است.

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته برای کیف سلاح تهیه کند. اما مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت: این تصمیم بسیار عجولانه خواهد بود زیرا به همه روابط بین المللی بین کشورهای ما آسیب می رساند.


6826bba1 9784 49d8 a22d 1b1a86a0e0cd خبر خاکستری


جنگ هسته ای

یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت که مسکو به زودی مانورهای هسته ای را برگزار خواهد کرد، اما روسیه هنوز به ایالات متحده اطلاع نداده است.

ناظر هسته ای سازمان ملل متحد اعلام کرد: نیروگاه اتمی Zaporozhye اوکراین که توسط روسیه اشغال شده است، پس از قطع مجدد خط اصلی برق 750 کیلوولت (کیلوولت) آن، برق را از یک نیروگاه زغال سنگ در نزدیکی نیروگاه تامین می کند.


سقوط جت جنگنده

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، یک هواپیمای جنگی روسی اندکی پس از برخاستن با یک ساختمان مسکونی در شهر ییسک در جنوب این کشور برخورد کرد و آپارتمان های مجاور آن در آتش سوختند و دست کم 13 نفر کشته شدند.

پس از گفتگوهای مقامات سازمان ملل در مسکو درباره پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین، سخنگوی سازمان ملل گفت: «مذاکرات برای تمدید و گسترش توافقنامه با میانجیگری سازمان ملل که اجازه صادرات غلات اوکراینی به دریای سیاه را می دهد، ادامه خواهد یافت. “

به گزارش پولیتیکو، پنتاگون آمریکا در حال بررسی پرداخت هزینه شبکه ماهواره ای استارلینک ایلان ماسک برای کمک به بازگرداندن ارتباطات در اوکراین است. ماسک در توییتر گفت که اسپیس ایکس قبلاً درخواست استارلینک برای کمک به اوکراین را پس گرفته است.


d4553903 d2cc 4a5c ade7 ddda81487176 خبر خاکستری

در پایان می توان گفت که جنگ اوکراین و روسیه در واقع یک جنگ مخفی بین آمریکا و روسیه است و یادآور شرایط حاکم در دوران جنگ سرد است. به نظر می رسد آمریکا و متحدانش نگران تبدیل شدن روسیه به قدرتی بلامنازع در منطقه هستند، چرا که با توجه به مقیاس و امکانات زیرساختی موجود در روسیه، می تواند معادلات قاره اروپا و آسیا را به نفع خود تغییر دهد. از تمام ظرفیت خود برای تجهیز اوکراین استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید