جنگ واقعی استقلال و پرسپولیس پس از تقابل هشتگ

224987 831 خبر خاکستری

دیدارهای هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال ایران روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه با برگزاری 8 دیدار برگزار می شود. او در حساس ترین دیدارهای استقلال در تهران به مصاف تیم جدولی شهید هودرو می رود و پرسپولیس در اصفهان میزبان ذوب آهن خواهد بود. استقلالی ها بعد از سه تساوی متوالی به دنبال سه امتیاز خانگی هستند تا فاصله اش با حریفش کمتر از 4 امتیاز نباشد و قرمزها امیدوارند آبی ها باز هم امتیاز از دست بدهند، هرچند خودشان کار راحتی در اصفهان ندارند. تقابل استقلال و پرسپولیس با حریفانی که مربیان استقلال و پرسپولیس روی نیمکت خود دارند نیز از اتفاقات جالب این هفته است. در روزهای اخیر زاغی ها در فضای مجازی دعواهای زیادی داشته اند. از بحث داغ گلگهر بازیکن گابنی گرفته تا وصول بدهی قرمزها تا شهرهدرو و البته گلایه فرشید باقری از استقلال که باعث شد دو کشور وارد «جنگ هشتگ» در فضای مجازی شوند و ما ببینم امشب چیکار میکنن

استقلال به گربه سیاه رسید

مهمترین دیدار این هفته، جدال لیدر و قعرنشین یعنی استقلال تهران و شهر خودرو مشهد خواهد بود. این دعوا از چند بخش مهم و حیاتی تشکیل شده است. از یک سو سرنوشت قهرمانی و سقوط نمایندگان فوتبال تهران و خراسان رضوی به این دیدار گره خورده و از سوی دیگر شاهد درگیری دو همبازی سابق تیم ملی ایران فرهاد مجیدی و فرهاد مجیدی هستیم. داوو سید عباسی. سید عباس ماجرای پوشیدن پیراهن استقلال و گلزنی در دربی 57 را در زندگی نامه حرفه ای خود می بیند.

شاگردان مجیدی در 3 بازی اخیر خود در لیگ برتر رنگ پیروزی ندیدند و با 3 تساوی متوالی مقابل پرسپولیس، پیکان تهران و سپاهان اصفهان، کسب قهرمانی زودهنگام برای آنها کمی سخت شد. از سوی دیگر شاگردان سیدعباسی در 5 هفته اخیر تغییر کرده اند و با پیروزی مقابل فجر شهید سپاسی شیراز و 4 تساوی مقابل تراکتور تبریز، نساجی مازندران، گل گهر سیرجان و صنعت نفت آبادان به حضور در بیست و دومین دوره امیدوارند. لیگ دسته اول این تیم در 20 هفته اول 8 امتیاز و در 5 هفته گذشته 7 امتیاز کسب کرده است که بازی لیدر مقابل تیم در خطر سقوط را دشوار می کند.

شهر هودرو که هشتمین فصل حضور خود در لیگ برتر را پشت سر می گذارد، همیشه در دیدارهایش مقابل استقلال اتفاقات مهمی را رقم زده است. پیروزی دو بر صفر تیم تحت هدایت محمدرضا مهاجری مقابل استقلال تهران در دومین دیدار لیگ هفدهم یکی از دلایل اصلی جدایی علیرضا منصوریان از استقلال بود. شکست آبی های تهرانی با نتیجه یک بر صفر مقابل شهرهدی با هدایت یحیی گل محمدی در هفته بیست و هفتم لیگ هجدهم منجر به جدایی وینفرد شفر از آبی های پایتخت شد. همچنین آندره استراماچونی پس از پیروزی یک بر صفر مقابل شاگردان گل محمدی در هفته سیزدهم لیگ نوزدهم و رسیدن به صدر جدول به دلیل نبود شرایط همکاری از تیم دو ستاره فوتبال ایران جدا شد و حالا سرنوشت شاگردان مجیدی پس از 9 فصل به این دیدار ملزم شده است.

دو تیم در تاریخ لیگ برتر 15 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که 6 برد برای استقلال، 7 تساوی و 2 برد برای شاهخودرو رقم خورده است. همچنین فرهاد مجیدی 3 بار به عنوان سرمربی مقابل نماینده فوتبال خراسان رضوی ظاهر شد که منجر به 2 برد و یک تساوی شد.

لحظه نگران کننده شاهخودرو مقابل استقلال تهران که سومین خط حمله برتر لیگ از نظر گل زده است به خط دفاعی این تیم باز می گردد. قعرنشین های فعلی لیگ با 36 گل قبل از شروع هفته بیست و ششم بدترین خط دفاعی مسابقات را در اختیار دارند و با 5 کلین شیت در خط دفاعی عملکرد ناپایداری از خود به نمایش گذاشتند و با 34 گل زده بعد از سپاهان و پرسپولیس بهترین خط حمله را دارند. خط در لیگ برخلاف بازی هفته گذشته در اصفهان، این بار مجیدی قرار است تیمی هجومی را به تهران بفرستد. تیمی که البته سیدحسین حسینی دروازه بان آماده ای را به دلیل ضربات پنالتی در اختیار ندارد اما همچنان می تواند از سیلو برزیل استفاده کند.

تیمی که استراتژی قرمزها را می داند

در یکی از مهم ترین رقابت های این هفته تیم های دوم و یازدهم جدول یعنی پرسپولیس و ذوب آهن اصفهان به مصاف یکدیگر خواهند رفت. دو تیم در تاریخ لیگ برتر 41 بار مقابل هم قرار گرفته اند که 16 برد برای پرسپولیس، 13 تساوی و 12 برد برای ذوب آهن رقم خورده است. تیم تحت هدایت یحیی گل محمدی پس از کسب 2 تساوی متوالی مقابل هواداران استقلال و تهران، شکست در جام حذفی مقابل آلومینیوم اراک، دیداری دوستانه مقابل نفت مسجد سلیمان و شکست در دیدار تدارکاتی مقابل ارتش، موفق به کسب یک پیروزی شد. تیم محترم و مبارز در هفته بیست و پنجم. شکست برای کاهش فشار انتقادات و اعتراضات هواداران سرخپوشان به عملکرد قهرمان 5 فصل اخیر. از سوی دیگر شاگردان مهدی تارتار پس از کسب 4 پیروزی متوالی که خطر سقوط گاندو را در لیگ آزادگان از بین برد، در 2 دیدار اخیر لیگ برتر خود مقابل نفت مسجد سلیمان و هواداران با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند. کسب مقام یازدهمی در فصل فوتبال 1401-1400 پس از دو سال مبارزه با استرس حضور در دسته دوم فوتبال ایران، شادی و آرامش را برای اصفهانی ها به ارمغان آورده است. البته جایگاه فعلی این تیم نتوانست رضایت هواداران ذوب آهن را جلب کند. این امر پس از توزیع نامناسب نقل و انتقالات و عملکرد تیم در تابستان و زمستان اغراق آمیز نبود. این دو مربی 11 بازی در مستطیل سبز در تاریخ لیگ برتر داشتند که 7 پیروزی گل محمدی، 3 تساوی و یک پیروزی برای تاتار به همراه داشت.

یکی از تقابل های جالب در این رقابت ها درگیری بازیکن سابق پرسپولیس که در حال حاضر هدایت گاندو را بر عهده دارد با باشگاه سابقش است. مهدی تارتار که از سال 1378 تا 1382 پیراهن قرمزهای پایتخت را بر تن می کرد، سرمربی تیم های راه آهن تهران، داماش گیلان، گهر درود، گسترش فولاد تبریز، صبای قم، پارس جنوبی جم، نفت مسجد سلیمان، پیکان تهران و ذوب آهن اصفهان بود. او در سال‌های اخیر مقابل تیم سابقش بوده و قطعا انگیزه زیادی برای اثبات توانایی‌هایش مقابل پرافتخارترین تیم لیگ ملی فوتبال ایران دارد. بر اساس یک قانون نانوشته در پرسپولیس تنها مربیانی می توانند هدایت این تیم را برعهده داشته باشند که سابقه پوشیدن پیراهن قرمز این تیم را در طول مسابقه داشته باشند و عملکرد خوبی در دوران مربیگری داشته باشند. به عنوان مثال یحیی گل محمدی پس از استعفای پس از فینال جام حذفی در سال 1392-1391 موفق شد 6 بار قرمزهای پایتخت را در جام حذفی و لیگ برتر شکست دهد و با این عملکرد قابل قبول به فرصتی استثنایی برای هدایت این تیم تبدیل شد. در روزهای اخیر که جنگ رسانه ای بین هواداران دو تیم پرطرفدار پایتخت بالا گرفته است، سرمربی 49 ساله ذوب آهن متهم به شبهات و تهمت های متوالی شده است که حداقل از نظر آماری نادرست و غیرقابل قبول است. . . این مربی سابقه 17 بازی لیگ برتر مقابل استقلال و پرسپولیس را در کارنامه حرفه ای خود دارد که دستاورد او مقابل پرسپولیس 3 برد، 4 تساوی و 10 باخت و 2 برد، 4 تساوی و 11 باخت برابر استقلال است.

نکته دیگری که این مسابقه را جذاب می کند، ناکامی های سرخپوشان تهرانی مقابل سرخپوشان اصفهانی در سال های اخیر است. گابریل کالدرون و جهجا گل محمدی مربیان کروات از زمان روی کار آمدن برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس در 210 بازی در لیگ برتر به میدان رفته اند که منجر به برداشتن پوست قرمزها و رنسانس آن شده است که منجر به 128 برد، 58 تساوی و 24 باخت شده است. در این 24 شکست، سهم ذوب آهن اصفهان 4 برد، سپاهان اصفهان 3 برد، استقلال تهران، آلومینیوم اراک، سایپا تهران و صنعت نفت آبادان 2 برد، تراکتور تبریز، شهر خودرو مشهد، نفت مسجد سلیمان تهران، خهيجان مشهد، خهيجان المشهد. هوستان، نفت تهران و گسترش فولاد تبریز یک برد دارند. گاندوس اصفهانی در هفته چهارم با سرمربیگری یحیی گل محمدی در لیگ پانزدهم، در هفته چهاردهم با سرمربیگری مجتبی حسینی در لیگ شانزدهم، در هفته بیست و هشتم با سرمربیگری امیر گل محمدی در لیگ هفدهم، پرسپولیس را شکست داد. همچنین در لیگ نوزدهم با هدایت لوکا بوناچیچ.

تقابل یحیی گل محمدی با تیم سابقش ذوب آهن اصفهان نیز از نکات جالب این بازی است. این مربی 51 ساله در ابتدای لیگ سیزدهم هدایت اصفهانی ها را برعهده گرفت و در 792 روزی که هدایت این تیم را برعهده داشت، توانست به آرزوی 6 ساله گاندو برای نبردن جام پایان دهد. -باشگاه قدیمی نامیده می شود. وی پس از 4 فصل حضور در لیگ چهاردهم اصفهان، با هدایت دراگان اسکوچیچ، امیر گله‌نوی و مجید جلالی، موفق شد 4 تیم اول را با تیم‌های فولاد خوزستان، استقلال و سایپا تهران قرار دهد. این مربی در زندگینامه خود رکورد 12 دیدار مقابل ذوب آهن را می بیند که دستاورد سرمربی فعلی سرخپوشان 5 برد، 3 تساوی و 4 شکست است.

نکته ای که در دیدار امروز می تواند برای ذوب آهن ها دردسرساز شود، خط حمله ضعیف این تیم است که با 17 گل زده در رده یازدهم خط حمله لیگ برتر قرار دارد. گاندوس اصفهانی در 15 بازی انجام شده در این فصل موفق به گلزنی در دروازه حریف نشد. این تیم در لیگ بیست و یکم موفق به زدن 21.69 گل شد. بهترین گلزن این تیم سجاد باگرپسند با 3 گل است که در قسمت دوم فصل به جمع شاگردان مهدی تارتار پیوست.

منبع: دانشمندان

دیدگاهتان را بنویسید