جهادگران جهاد سازندگی در دفاع مقدس نقش اساسی داشتند/ از آبرسانی با تانکر تا ماشین آلات به جبهه.


ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899871

جهاد سازندگی یکی از نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی ایران است که از بدو پیدایش تاکنون توانسته مسیر پیشرفت رزمندگان دلاور را هموار و گسترده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، تمامی فتوحات و حماسه آفرینی ها در سایه رشادت ها و رشادت های مردم غیور ایران و فرزندان انقلاب که در نهادهای مردمی و انقلابی تبلور یافته است. به عنوان سپاه پاسداران، بسیج مستوفین و جهاد سازندگی به دست آمد

به منظور پاسداشت اهداف و ارزش های انقلاب و ناتوانی نظام باقیمانده رژیم گذشته، نهادهای انقلاب یکی پس از دیگری به دستور امام امت تشکیل شدند که اعم از انقلابی و مردمی بود. نهادهایی که بلافاصله با بسیج نیروهای داخلی و سازماندهی نیروهای مردمی وارد میدان شدند، جهاد سازندگی بود.

حضور جهادگران در نقاط مختلف استان های فقیر مانند سیستان و بلوچستان، هر چند جهاد بزرگی در جهت سازندگی بود. اما جهادگران این استان بر این باور بودند که برای پاسداری از کل نظام و هستی انقلاب اسلامی باید از جان و مال دست برداشت و در خط مقدم نبرد با متجاوزان و دشمنان کشور قرار گرفت. جبهه حق در مقابل باطل .

این فداکاری ها در میدان نبرد و نبرد با دشمن، نه در برابر تاریکی شب تسلیم شدند و نه به کار روز راضی بودند و حضور در جبهه های جنگ مانع از حضور آنان در اقصی نقاط کشور نشد. استان پهناور سیستان و بلوچستان. در واقع آنها علاوه بر حضور چشمگیر در مناطق عملیاتی غرب و جنوب، در میدان وسیع دهات جهل و ظلم، فقر و جهل و دسیسه های استکباری در جبهه جنوب شرق کشور نیز حضور مستمر داشتند. .

جهاد سازندگی سیستان و بلوچستان با ایجاد یگان پشتیبانی جنگ اقدام به سازماندهی «گروه های انصار» و سازماندهی نیروهای مردمی با تخصص فنی و همچنین ماشین آلات سنگین مانند بولدوزر و لودر و به ویژه کمپرسی های مردمی و بر اساس نیاز کرد. قرارگاه پنج شهر کربلا، نجف، حمزه، نو نبی و رمضان برای اعزام نیرو، امکانات و تجهیزات لازم وارد عمل شدند.

یگان امداد جنگ با ایجاد یک شبکه عمومی و اداری گسترده، تمام روستاها و شهرستان های استان را به پایگاهی برای جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردم، انجام فعالیت های فرهنگی برای رفع تابوی جنگ، ترس از جنگ تبدیل می کند. جبهه، ترغیب، ثبت نام و اعزام نیرو به جبهه و موفقیت های بزرگی در آن وادی به دست آورد.

اعزام نیروهای مردمی به جبهه، اعزام جهادگران جهاد سازندگی به جبهه، تشکیل یگان پشتیبانی از جنگ خواهران، اعزام کمپرسی های مردمی به جبهه، راه اندازی تعمیرگاه خودرو در جبهه، برپایی ایستگاه های صلواتی در جبهه جلو، آبرسانی با تانکر در جلو، ارسال ماشین‌های سبک و موتورسیکلت به جلو، تامین امکانات بهداشتی و درمانی در جلو، راه‌اندازی واحد جوشکاری و کارخانه آبلیمو در پشت، ساخت راه‌های ارتباطی و ایجاد سنگر در جبهه و ساخت جاده شهید امیر کیها شامل مهندسی رزمی و یگان پشتیبانی رزم جهاد تولیدی در استان سیستان و بلوچستان.

تامین آب با آب انبار در جلو

آب آشامیدنی رزمندگان از مخازن آب تامین می شد. به گونه‌ای که آب آشامیدنی بهداشتی از نقاط جمع‌آوری گرفته و به مخازن ثابت خطوط عملیاتی و قرارگاه‌های رزمی تخلیه می‌شد و رزمندگان از آن برای نوشیدن و استحمام استفاده می‌کردند و استان سیستان و بلوچستان در مناطق عملیاتی خدمت می‌کرد.



تامین امکانات بهداشتی در جبهه

جهاد سازندگی استان با ساخت 600 غسالخانه صحرایی برای رزمندگان اسلام و ایجاد 10 بیمارستان صحرایی و اورژانس در مناطق مختلف عملیاتی و انتقال 900 مجروح با آمبولانس های اعزامی به جبهه ها.

احداث راه های ارتباطی و ایجاد سنگر در جبهه

نزدیک به 800 کیلومتر جاده در محورهای مختلف برای تسهیل عملیات شبه نظامیان اعمار شد و 500 ترانشه بتنی و 800 سنگر گونی و همچنین 10000 کیلومتر خاکریز توسط سنگرسازان بدون سنگر در این ولایت اعمار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید