جوانان خاتمی و ناتک نوری را نمی شناسند

جوانان خاتمی و ناتک نوری را نمی شناسند

حمید شجاعی: در 2 ماه گذشته جامعه شرایط داغی را پشت سر گذاشته و شاهد نارضایتی و اعتراض مردم بوده ایم. اگرچه کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که برای حل این مشکل و ایجاد آرامش در جامعه باید به علل و عوامل این نارضایتی پرداخت و سپس با احصای این عوامل نسبت به تشخیص و رفع این مشکلات اقدام کرد. و مسائل این در حالی است که در هفته های اخیر موضوع ضرورت ایجاد گفت وگو و تفاهم در جامعه به وفور از سوی مسئولان، مسئولان و شخصیت های سیاسی مطرح شده و کارشناسان درباره واکنش های متفاوت به این موضوع و موفقیت و تاثیرگذاری آن در جامعه. مواضعی در این راستا اما اخیراً در اختیار اصلاح طلبان بوده است که همواره سعی کرده اند در کانون مطالبات مردم قرار گیرند و به عبارتی مطالبات و صدای مردم را به گوش حاکمان برسانند. اخیرا حجت الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، درباره اتفاقات رخ داده در جامعه گفته است: «براندازی نه ممکن است و نه پسندیده» و «تفاهم اولین گام برای تفاهم و حرکت به سمت همدلی و همدلی است. در همین راستا، در روزهای گذشته رهبری جبهه اصلاحات از جمله بهزاد نبوی، جواد امام، الیاس حضرتی، محمود صادقی، حسین مرعشی و علی شکوریراد با حجت‌الاسلام محسنی ادجه‌ای رئیس قوه قضائیه دیدار داشتند. و علی شمخانی دبیر جامعه شورای عالی امنیت ملی و راهکارهای حل مشکلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.علی شکوریراد سخنگوی هیات رئیسه جبهه اصلاحات می گوید: در این جلسات تحلیلی از آنچه این روزها در ایران می گذرد ارائه شد. وی همچنین در خصوص مطالبات و مطالبات معترضان توضیحاتی ارائه و به آنان توصیه کرد از برخورد خشونت آمیز با معترضان پرهیز کنند. با به رسمیت شناختن حق اعتراض و اعتراض مردم پرهیز از اغتشاش نامیدن همه اعتراضات و همچنین ایجاد فرصتی امن برای اعتراض مردم به ویژه در دانشگاه ها از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت. به نظر می‌رسد شرایط حاکم بر جامعه، اصلاح‌طلبان را مجبور به ارائه پیشنهاد برای اداره بهتر کشور کرده است. یک فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است که جامعه از اصلاح طلبان و اصولگرایان گذشته است و جلب اعتماد عمومی جامعه بسیار سخت است. گفتگوی آرمانملی با محمدجواد حکشناس در مورد شرایط جامعه و ایجاد فضای گفت وگو در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

تحلیل شما از شرایط و فضای جامعه و بحث در شرایط فعلی چیست؟

بحث ایجاد گفتگو در جامعه را باید به فال نیک گرفت. اما متأسفانه در سال های اخیر به دلیل کمبود فضا برای گفت و گو شاهد رویکردها و اقدامات حداقلی نسبت به جامعه بوده ایم و نتیجه همین اتفاقاتی است که امروز می بینید که در مسیر با جامعه ای ناخوش و تا حدودی خشن مواجه هستیم. پیگیری هایی که امیدی به این گفت وگوها نیست و عملاً روند اصولگرایی و اصلاح طلبی را طی کرده است. از سوی دیگر حلقه ها و نهادهای واسطه و میانی که کارکردشان در این دوره انتقال محتوا و گره ها به سطح تصمیم گیران و رساندن این دیدگاه ها به مردم بود نیز تضعیف و عملاً از بین رفتند. امروز به جایی رسیده‌ایم که این حلقه‌های واسطه نمی‌توانند این وظیفه را انجام دهند و مسئولان باید مستقیماً با جوانانی که به خیابان‌ها آمده‌اند صحبت کنند.

جلساتی مانند دیدار اخیر رهبری جبهه اصلاحات با دبیر دیوان عالی کشور و رئیس قوه قضائیه تا چه اندازه می تواند باعث ایجاد تعامل و اعتماد بین اصلاح طلبان و دولت شود تا اصلاح طلبان در جامعه گفت وگو کنند؟

نقش اصلاح طلبان امروز این است که چون در متن جامعه قرار دارند طبیعتاً درک دقیق و صحیح تری از مطالبات جامعه دارند و از طرفی چون قبلاً در حکومت بوده اند زبان آن ها را بدانند. در قدرت – خوب شاید بتوان گفت اصلاح طلبان امروز بهترین مترجمانی هستند که می توانند مطالبات قشر جامعه و مشکلات موجود را به زبانی قابل فهم به گوش مسئولان برسانند. مهم ترین مشکلی که امروزه در برخی از کارکنان مشاهده می کنیم، عدم درک صحیح و درست از مشکل است.

استفاده از قدرت چهره های ملی و واسطه ای مثل آقای خاتمی، ناطق و …. برای بهبود شرایط؛ به نظر شما ایجاد فضای گفتگو و آرام کردن فضا چقدر موثر است؟

من معتقدم از پتانسیل آقای خاتمی در سال های اخیر استفاده نشد و ایشان رسما رها شدند و اصلاح طلبان در عمل تبدیل به یک گروه لاغر شدند که الان که بتوان آن را مطرح کرد، دیگر قدرت و توان لازم را ندارد. استفاده نکردند و مثل آقای ناطق ظرفیت محدود کردند. حتی استعدادهایی مثل علی لاریجانی را هم تحمل نکردند. بنابراین می خواهم بگویم مجموعه هایی که به آنها ظرفیت متوسط ​​می گوییم در تمام این سال ها رها شده اند. بازسازی این مؤسسات و ریل گذاری کار بسیار دشواری است. حتی اگر این ریل راه اندازی شود، کارکرد قبلی خود را نخواهد داشت، جوانانی که امروز در خیابان هستند، خاتمی و ناطق را نمی شناسند و گروه و افرادی را که می توانستند با این جامعه به عنوان سرمایه صحبت کنند، نمی شناسند. در واقع باید برای شرایط فعلی به دنبال درمان بود و به سرعت اقدام کرد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید