حاتب زاده: توافق کویت عربستان در مورد میدان گازی آرش غیرقانونی است/حق ایران بر میدان گازی محفوظ است

حاتب زاده: توافق کویت عربستان در مورد میدان گازی آرش غیرقانونی است/حق ایران بر میدان گازی محفوظ است

روز جدید : سخنگوی وزارت امور خارجه توافق جدید عربستان و کویت در زمینه میدان مشترک گازی آرش/الدره را غیرقانونی خواند.

سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق جدید عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش گفت: میدان گازی آرش/الدره، میدان مشترک ایران، کویت و عربستان است و بخش‌هایی از آن در محدوده نامحدود است. . این آب ها بین ایران و کویت قرار دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر اساس مقررات و رویه های بین المللی، هرگونه اقدام در کار و توسعه این حوزه باید با هماهنگی و همکاری سه کشور انجام شود و از این رو اقدامات اخیر کویت و عربستان در قالب یک سند همکاری مغایر با «مذاکرات فعلی قبلی و غیرقانونی بوده و تأثیری بر وضعیت حقوقی منطقه نداشته و مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفته است.

حاتب زاده در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها اعلام کرده است آمادگی دارد با کشورهای همسایه کویت و عربستان برای نحوه استفاده از این میدان مشترک و در عین حال در چارچوب نتایج حاصل از توافق، مذاکرات را آغاز کند. مذاکرات قبلی با کویت ادامه مذاکرات دوجانبه با کویت با تحدید حدود فلات قاره و همچنین آغاز مذاکرات سه جانبه بین سه کشور برای تعیین نقطه سه گانه.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز حق بهره برداری از میدان گازی آرش/الدره را برای خود محفوظ می داند.

دیدگاهتان را بنویسید