حتی اگر گواردیولا بیاید، وضعیت تیم ملی اینگونه است

همایون شاهروحی درباره شرایط آماده سازی تیم ملی فوتبال کشورمان قبل از جام جهانی 2022 قطر گفت: در مورد تیم ملی صحبت ها زیاد است اما عمل کم. خانه کاملا ویران شده است اما می خواهیم تمام خلأهایمان را به تیم ملی بپوشانیم. اگر فدراسیون، مدیریت و شورای حاکمیتی صادق و مسئولیت پذیر بودند یا مجمعی که چنین افرادی را انتخاب کرده بود موجه و کارشناسانه بود، این اتفاقات نمی افتاد. وقتی چنین مشکلاتی پیش می آید افرادی که بازنده می شوند سرمربی، کادرفنی، تیم ملی، بازیکنان و هواداران فوتبال هستند.

* واقعیت را باید در نظر داشت، هیچ تیمی مقابل ایران بازی نمی کند

وی درباره مشکل همیشگی فدراسیون فوتبال برای برگزاری بازی های دوستانه توضیح داد: حقیقت را باید به مردم گفت. هیچ تیمی در دنیا مقابل ایران بازی نمی کند و ارتباط ورزشی با کشورمان ندارد. از روز اول می دانستم که قرار است این اتفاق مقابل کانادا بیفتد. من خودم زمانی که در جام جهانی 2006 سرمربی تیم ملی بودم چنین داستان هایی داشتم که به دلیل مسائل غیرورزشی و تحریم های مالی هیچ تیمی تمایلی به بازی با تیم ملی ندارد و این دو مورد قابل حل نیست. به همین دلیل مثلاً برای شبیه سازی ولز و انگلیس نمی توانیم با اسکاتلند یا ایرلند بازی کنیم یا آمریکا را با کانادا شبیه سازی کنیم.

* شاید در جام جهانی 10 گل بزنیم یا مثل مقدونیه مقابل ایتالیا 1-0 برنده شویم

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران افزود: مردم را نباید گمراه کرد. خیلی آسان است که به آنها بگوییم این ما هستیم و باید با همین نگرش به دنیاها برویم. با توجه به واقعیت و سطح فوتبال از این به بعد می گویم در گروه خود چهارم می شویم اما شاید اتفاقاتی بیفتد که به ما کمک کند یا به دردمان بخورد. شاید حریف 10 گل بزند یا مثل دیدار مقدونیه و ایتالیا با یک گل برنده شویم. البته آرزو می کنیم کادر فنی تیم ملی عاقل باشد و با عرق بازیکنان و دعای خیر مردم بتوانیم در جام جهانی خوب و آبرومندانه بازی کنیم.

* مردم می گویند آمریکا و ولز را می بریم یا با انگلیس مساوی می کنیم که می خواهند سر مردم کلاه بگذارند.

شاهرخی ادامه داد: اینکه می گویند آمریکا و ولز را می زنیم یا با انگلیس برابری می کنیم حرف افرادی است که می خواهند مردم را گمراه کنند. به همین دلیل حرف علی دایی که می گوید صحبت از برد انگلیس توهم است صددرصد درست است. گفته می شود انگلیس با نتیجه 4-0 مقابل مجارستان شکست خورده است. بازیکنان این تیم پس از 50 بازی سخت در فصلی سخت به مصاف حریف رفتند و همیشه نباید چنین اتفاقاتی بیفتد. در جام جهانی دیگر اینطور نیست زیرا انگلیس یکی از مدعیان قهرمانی جام است. ولز و آمریکا هم تیم های قدرتمندی هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کارشناسان دوست دارند بدون توجه به واقعیت با مردم صحبت کنند، چرا که می توانم بگویم با توجه به وسعت، جمعیت، پتانسیل و پایه مادی کشورمان، وضعیت خوب فدراسیون فوتبال و حضور یک ورزش قدرتمند وزیر، ما می توانیم به راحتی جام جهانی را به پایان برسانیم، اما این حرف ها درست نیست. به همین دلیل من صد در صد با نظرات افرادی مثل علی دایی موافقم.

* گواردیولا می آید، وضعیت تیم ملی اینگونه است

پیشکسوت فوتبال بومی کشورمان در خصوص انتقادات به دراگان اسکوچیچ گفت: گواردیولا یا کلوپ بهترین مربیان حال حاضر دنیا هستند. بدون اینکه بخواهیم سرپوش بگذاریم باید بگوییم اگر گواردیولا به ایران بیاید نه بازی دوستانه داریم نه پولی به بچه ها می دهیم و نه امکانات لازم را در اختیار تیم ملی قرار می دهیم. البته الان بازیکنان و کادرفنی همین انگیزه را دارند. اسکوچیچ و دستیارانش می خواهند خودشان را نشان دهند و بازیکنان هم می خواهند با درخشش در جام جهانی و رفتن خودشان به تیم های خوب مردم را خوشحال کنند. به جز این انگیزه، موارد دیگر بی ربط است. خیلی ها دوست دارند با کلمات یا سیاهپوستان بازی کنند اما چنین خبری نیست.

* خلاص شدن از شر پولی که از کیف مهمان می آمد راحت شد

شاهروحی در خصوص وضعیت قرارداد برخی بازیکنان در نقل و انتقالات این فصل، پاسخ داد: من طرفدار هیچکس نیستم. فوتبال ما برای یک بازیکن و مربی و مدیر ارزش این پول را ندارد. چرا باید در این شرایط اقتصادی چنین پولی داده شود؟ مدیری که این قراردادها را امضا می کند چنین پولی را از جیب خودش نمی پردازد. البته کل مبلغ را به بازیکن نمی دهند. سطح فوتبال ما متوسط ​​است و پایین می آید و هر سال که می گذرد وضعیت بدتر می شود زیرا مدیران باشگاه ها متخصص نیستند و می خواهند خودشان را ارتقا دهند و در آینده به پست های دیگری برسند. خرج از جیب میهمان خارج شده بود و به راحتی از پس آن بر می آمد. این قیمت ها تقلبی، جعلی و بسیار جعلی هستند.

*در این شرایط بد اقتصادی، گرفتن 40 میلیارد برای مربی ایرانی درست نیست

وی ادامه داد: در فوتبال اروپا که فلان بازیکن یا مربی مثلا 50 یا 100 میلیون یورو دریافت می کند، زندگی اکثر مردم رونق دارد، اما در شرایط فعلی جامعه ایران درست نیست که یک مربی یکدفعه دریافت کند. حقوق 40 میلیارد تومان. اگرچه ورزشکاران حق دارند به فکر معیشت خود باشند و برای خود و خانواده خود تلاش کنند تا پول خوبی به دست آورند، اما باید مبلغ معقولی به آنها پرداخت شود. هیچکس از پول زیاد متنفر نیست، اما خود باشگاه ها باید با توجه به بودجه خود هزینه کنند. مدیران نباید مبلغی را که به بازیکنان و مربیان می‌دهند، پرداخت کنند، بلکه باید به فکر آینده باشگاه باشند.

* دلیل بازگشت لژیونرها به فوتبال ایران بی نظمی این فوتبال است

سرمربی سابق تیم ملی عمان گفت: این بازیکن با ارائه پیشنهاد از تیم های عربی یا تایلندی مدیران ما را فریب می دهد. من در کشورهای عربی کار کرده ام، می دانم در دبی، قطر و تایلند چه می گذرد. شاید این کشورها بخواهند بازیکنان ما را محدود کنند و البته به هر کدام 2-3 میلیون دلار نمی دهند. زمانی که خودم خارج از کشور بودم چند مربی ایرانی زنگ زدند و گفتند شما هم بیایید که من هم گفتم اصلا خبری نیست. الان هم می بینیم که بسیاری از لژیونرهای شکست خورده ما به فوتبال بومی خود بازگشته اند. دلیلش نظم در خارج از ایران و بی نظمی در داخل کشور ماست. این هم دلیلی است که بازیکنان ما ترجیح می دهند برای ادامه فوتبال به ایران برگردند.

دیدگاهتان را بنویسید