حجاب همچنان گسترده است/ تقابل حجاب و تولد فرزندان


ساعت: 15:00
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883531

دریافت هزینه های غیر متعارف و سرپایی تحت عنوان دستمزد (زیر میز) برای سزارین که هر ساله افزایش می یابد و با تورم افزایش می یابد، در بین پزشکان رواج پیدا کرده و مسئولان را بر خلاف فرهنگ پرورش کودکان مجبور به مواجهه با این معضل کرده است. برنامه ریزی دقیق است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم فردا، یکی از اقداماتی که در سال های اخیر در بین پزشکان به ویژه متخصصان زنان و زایمان رواج یافته است، بحث میز گرفتن از بیمار است. در واقع جدول فرعی هزینه ای اضافی به مرخصی استعلاجی است که پزشک از بیمار دریافت می کند. این مبلغ دریافتی که عناوین مختلفی دارد بنا به میل پزشکان متفاوت است و هر پزشک حقوق مخصوص به خود را دارد که از
امروز برخی از این پزشکان متخصص که در این وادی حضور دارند برای زایمان هر نوزاد 2 میلیون تومان به بالا دریافت می کنند.
این هزینه جدا از هزینه های بیمارستانی است که به خانواده تحمیل می شود و در صورت عدم پرداخت آن توسط خانواده، پزشک هزینه درمان را پرداخت نمی کند. مادر باردار حدود 9 ماه زیر نظر پزشک متخصص می باشد تا پزشک در روز زایمان فرزند خود را به دنیا بیاورد زیرا طبق نظر خود پزشکان مادری که در ماه تحت نظر پزشک است. ، آن پزشک با خلق و خوی بیمار و داروهای مصرفی مرتبط است، خودش را می شناسد و به راحتی می تواند در درمان به او کمک کند. اما این عادلانه نیست که بیماری که چندین ماه زیر نظر پزشک متخصص بوده در روزهای آخر بارداری هزینه اضافی پرداخت کند.

d0f3394f a92a 43f5 a3fb 85f0fc7e9de5 خبر خاکستری

کمک بیشتر از یک پزشک معتمد در روند بهبودی بیمار
به همین دلیل دکتر رضایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به سوال فوق گفت: متخصصی که در دوران بارداری از بیمار خود مراقبت می کند و در زمان زایمان به او مراجعه می کند بهتر از سایر پزشکان می تواند زایمان او را مدیریت کند.
همانطور که گفته شد هر بیمار پس از مدت ها تحت نظر بودن پزشک خاص دوست دارد توسط همان پزشک عمل شود و چون پزشک این را می داند هزینه اضافی از بیمار دریافت می کند که بیمار نیز باید آن را بپردازد. این است .
مشکل مهم این نوع فیش ها این است که هیچ رسیدی به بیمار داده نمی شود و قبل از انجام عمل باید هزینه آن پرداخت شود البته دریافت چنین هزینه هایی تخلف است اما این تخلف به راحتی با انگیزه های خود انجام می شود. خود پزشکان و جالب است. ضمناً از بیمار در مطب امضا می شود که این هزینه به طور کامل پرداخت می شود و برای رفت و آمد و سوالاتی از این دست تا در آینده مشکلی برای پزشک پیش نیاید.
در هر صورت همانطور که گفته شد این موضوع تخلف است و به راحتی در مطب های متخصص زنان و زایمان اتفاق می افتد و وزارت بهداشت و نیروی دریایی هیچ اقدامی در این راستا نمی کنند.

هزینه های خدمات و زمان پرداخت طولانی باعث کم کاری می شود/اقدامات مانع از کمبود کارکنان نمی شود
سید حسن عادلی رئیس سازمان نظام پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار ایرنا فردا پدرخوانده وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در موضوع کم کاری بازدارنده نیست، گفت: میزان تعرفه ها و مدت زمان پرداخت بهانه ای را برای پزشکان ایجاد می کند تا رشوه بگیرند و تا زمانی که این تعرفه ها برداشته نشود این مشکل وجود خواهد داشت. اصلاح نشده است.
وی افزود: متأسفانه ارائه خدمات در مراکز بهداشتی درمانی جامعه ایده آل نیست و این امر مردم را به سمت بخش خصوصی سوق می دهد، ضمن اینکه بخش خصوصی نیز برای برداشتن بار از دوش دولت نیاز به تقویت و حمایت دارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی قم وضعیت فعلی تعرفه های پزشکی را دلیل افت کیفیت خدمات می داند و می گوید: تعرفه های غیرمنطقی منجر به تخلف پزشکان می شود، باید با تخلف برخورد و حوزه ها را اصلاح کنیم. که باعث تخلف می شود».
وی گفت: زیر میز پدیده ای وهم انگیز است و ما آن را دوست نداشتیم. اگر شکایت یا گزارشی باشد، پرونده را به تعزیرات ارجاع می دهیم.
و ادامه داد: هیچکس موافق درمان زیر میزی نیست و حتی کسانی که آن را دریافت می کنند نیز موافق نیستند و دلیل پزشکان این است که تعرفه برخی از عمل ها بسیار پایین و همراه با ریسک است.
عادلی خاطرنشان کرد: اندازه نرخ ها و مدت پرداخت بهانه ای را برای رشوه گرفتن پزشکان ایجاد می کند و تا زمانی که این نرخ ها اصلاح نشود این مشکل وجود دارد.
وی تصریح کرد: باید برای جدول آسیب شناسی 360 درجه انجام شود تا شکاف دستمزد دولت و بخش خصوصی برطرف شود تا رقابت پزشکان برای کار در بخش دولتی از بین نرود. خدمات در بخش دولتی باید آنقدر افزایش یابد که مردم تمایلی به دریافت خدمات در بخش خصوصی نداشته باشند.
رئیس کل نظام پزشکی قم گفت: در حوزه تعرفه‌ها صحبت‌های غیرمنطقی نداریم. پزشکان می گویند قیمت تعرفه آماده باید محاسبه و سپس اعلام شود.
وی در پایان گفت: شکایات و تحقیقات در موضوع زیر میز بازدارنده نیست.

21e8a723 d23b 46b4 832b 3ea781760843 خبر خاکستری

برخورد جدی با پزشک در صورت ارائه سند در رسیدهای خارج از تعرفه
همچنین در همین راستا دکتر محسن رضایی آدریانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی درباره موضوع درمان زیر میزی در تخصص های مختلف به ویژه زنان و زایمان تصریح کرد: قطعا در صورت ارسال سند برای پرداخت به پزشک، در خصوص درمان زیر میزی اقدام جدی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با تعزیرات هماهنگی کرده ایم تا جریمه های بسیار سنگینی برای پزشکان متخلف در نظر گرفته شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه پرداختن به جداول فرعی در همه تخصص ها انجام می شود، گفت: در بیمارستان های دولتی این نظارت بیشتر است و در صورتی که شهریه بالاتر از تعرفه اعلام شده باشد، انجام می شود. رسیدگی شود .
وی افزود: یکی از راه های مقابله با دریافت هزینه های خارج از تعرفه یا زیر میز، درخواست فاکتور است.

به گزارش خبرنگار قم فردا، رشوه گرفتن در میان پزشکانی که نام و رسمی دارند و از هیچ چیز ابایی ندارند، آسان است، اما برای بیماری که چندین ماه و مکرر تحت نظر پزشک بوده، عادلانه نیست. در دفتر او ظاهر شد. این چنین حقوقی است.
به هر حال آنچه مسلم است این است که این حقوق زیر جدولی یا اضافه به راحتی به دست می آید و هیچ اقدامی از سوی وزارت و دانشگاه پزشکی در این راستا صورت نگرفته است که گویی کاملاً با موضوع آشنا هستند. و شاید تنها جمله ای که می توانند بگویند «شکایت» باشد; اما باید گفت که این پزشکان آنقدر در این زمینه متبحر شده اند که علاوه بر اینکه هیچ اثری از خود باقی نمی گذارند، دست نوشته ای نیز از بیمار می گیرند مبنی بر اینکه این هزینه با رضایت کامل و برای اقدام خاصی پرداخت شده است. در هر صورت بیمار می خواست شکایت کند و آنها دستنوشته را باز می کنند.
امیدواریم مسئولان برنامه ای برای مقابله با این اقدام داشته باشند تا در آینده شاهد هزینه کمتری برای بیماران باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید