حرکت های جدید برای شکستن بن بست

حرکت های جدید برای شکستن بن بست

حرکت های جدید برای شکستن بن بست

حسام الدین اسلاملو

پس از اعتراضات پاییزی سال گذشته و در نتیجه دو رویکرد متفاوت که در اظهارات خاتمی و موسوی ظاهر شد، انشعاب در جبهه اصلاحات منجر به استعفای بهزاد نبوی از رهبری این جبهه شد. اگرچه این شکاف نوعی سابقه در عقب‌نشینی‌هایی داشت که در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر جبهه اصلاح‌طلبان افتاد. اگرچه “جبهه اصلاحات ایران” از آخرین ماه سال 1398 و پیش از انتخابات ریاست جمهوری 1393 با حضور 31 حزب رسما اعلام موجودیت کرد، اما ضربه ای که به اصلاحات در دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی وارد کرد، به چالش کشیده شد. انتخابات 1400 از یک سو خاتمی و نبوی و حامیان آنها که می خواستند در انتخابات شرکت کنند و برای ناصر همتی تبلیغ کنند و گروه دیگر با الگوبرداری از میرحسین موسوی از تحریم کنندگان انتخابات بودند. نتیجه این بود که آرای نامعتبر توسط کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان به نفع مشارکت داده شد. بیشتر ▼! چرا که پیش از آن جریان اصلاحات در سال 1395 تمام تخم های خود را در سبد حسن روحانی گذاشته بود و 24 میلیون ایرانی را به امید تغییر و بهبود به روحانی رای داده بود، اما پس از انتخابات، روحانی به پایگاه رأی دهندگان و مطالبات رأی دهندگان روی آورد. نادیده گرفته شد و سکوت در برابر چهره های اصلاح طلب را انتخاب کرد!

دوباره آفتابی می شود

اکنون در سال جدید و دو هفته پس از آنکه حسن روحانی دوباره در کانون توجه قرار گرفت و پیشنهاد او برای رفراندوم مورد قبول نظام قرار نگرفت و در روزهایی که محمدعلی ابطحی از بعید بودن جریان اصلاحات و عدم وجود حل مشکلات کشور در جبهه اصلاحات؛ علی شکوریراد، سخنگوی جبهه اصلاحات اواخر اردیبهشت در گفت و گو با ایلنا از برگزاری مجمع عمومی جدید جبهه اصلاحات در اوایل اردیبهشت ماه خبر داد.

حال همزمان با اظهارات جدید محمد خاتمی مبنی بر افول نظام جمهوری و مغایرت این رویکرد با دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی، علی باقری از فعالان سیاسی اصلاح طلب از آغاز به کار جبهه اصلاحات خبر داد. در 2 هفته آینده

تنها راه پیش روی اصلاح طلبان این است که امید مردم به اصلاح ساختاری نظام را زنده کنند تا بتوانند پای صندوق های رای بروند و به نامزدهای اصلاح طلبی که از شورای نگهبان عبور کرده اند فرصتی دوباره برای حضور در صحنه سیاسی بدهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از پایان دوره دو ساله جبهه اصلاحات چه زمانی باید دوره جدید تشکیل شود، گفت: دوره دو ساله اعضای 15 نفر حقیقی تمام شده است و الان است. در زمانی که تشکیل دوره دوم 15 نفره.» آنها یک انتخاب هستند.

به گفته وی، جلسه کمیسیون 9 نفره در حال برگزاری است و اسامی 15 نفر برای دوره جدید رزرو شده است و با انتخاب نهایی این 15 نفر، کار و تریبون برای شروع آماده می شود. . در دوره دوم جبهه و دوره دوم جبهه «اصلاحات کار خود را آغاز خواهند کرد».

وی درباره انتخابات گفت: همه چیز به شرایط و وضعیت انتخابات در کشور بستگی دارد. یعنی باید این افق مشخص شود که انتخابات در 10 ماه آینده با کدام مختصات برگزار می شود. فضای انتخابات را باید از نظر آزادی حضور شخصیت‌های مختلف و گوناگون سیاسی در انتخابات، نحوه برگزاری انتخابات از نظر صحت برگزاری، اعتبار و از همه مهم‌تر دیدگاهی که نسبت به نقش و جایگاه مجلس در اداره و اداره امور جامعه چیست و در واقع مجلس چه می کند؟ آیا او واقعاً در رأس همه چیز است؟ یا به نهادی ضعیف تبدیل شده است که باید از سیاست های دیکته شده پیروی کند؟»

باقری در توجیه خلأها رویکردی ترمیمی نشان داد و گفت: جبهه همانطور که از نامش پیداست متشکل از چند تشکل سیاسی است و اگرچه این تشکل ها نقطه مشترکی در اصلاح طلبی دارند، اما در جزئیات دیدگاه ها و این 31 جبهه تفاوت هایی وجود دارد. گروه ها یک طیف هستند. بنابراین این توقع که جبهه اصلاحات بخواهد به عنوان یک حزب منسجم چارچوب محکم و مشخصی داشته باشد و مواضع دقیق و دقیقی اتخاذ کند، انتظاری غیرمنطقی است. چون این یک جبهه است، نه یک حزب».

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه «به طور کلی باید از جبهه اصلاحات یک اقدام سیاسی انتظار داشت»، یادآور می شود: «تنوع و اختلاف نظر در جبهه اصلاحات بسیار طبیعی است. چرا که طیف از یک سر تا آن سوی جریان اصلاحات متشکل از 31 حزب سیاسی است. آن اختلاف نظری که در گذشته در جبهه اصلاحات وجود داشت و اکنون نیز وجود دارد. نه می توان آن را پنهان کرد و نه چیز منفی. این مشکلی است که وجود دارد و آشکار است. هنر مدیریت جبهه اصلاحات، مدیریت اختلافات واقعی و موجود به گونه ای است که جبهه شیراز متلاشی نشود».

علی باقری، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار ایلنا: اختلاف نظرهایی که در گذشته در جبهه اصلاحات وجود داشت و اکنون نیز وجود دارد. نه می توان آن را پنهان کرد و نه چیز منفی. این مشکلی است که وجود دارد و آشکار است

سد سخت قدرت در مقابل جبهه اصلاحات

مدتهاست که دل در گرو بهبود وضعیت موجود است، گزینه ای غیرممکن در اختیار داشتن تا جایی که حتی خود رهبران اصلاح طلب نیز به آن اعتراف می کنند، اما همچنان امیدوارند با اصلاحات و چانه زنی با هسته سخت، فرصتی پیش بیاید. قدرت.

اگرچه به گفته رحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی، هیچ انگیزه مثبتی از نظام برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات دریافت نشده است.

اصلاح طلبان و مشکل سرخوردگی مردم از بهبود ساختار داخلی

اگرچه اصلاح طلبان می گویند که بحث انتخابات فعلا موضوعیت ندارد، اما مشخص است که امیدوارند در انتخابات شرکت کنند و کرسی های بهارستان را از اصولگرایان تندرو بگیرند. اما مشکل دیگر در این طیف، دلسردی مردم از بهبود ساختار داخلی است. محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا تا چندی پیش در خوشبینانه ترین حالت اصلاح طلبان را 15 تا 20 درصد از نفوذ جامعه می دانست و آن را به نفوذ اصولگرایان تقلیل می داد.

بنابراین شاید قبل از هر چیز باید شاهد تغییر و تحول در سیاست های کلان کشور باشیم که بر اساس همین تحولات هم مردم و هم اصلاح طلبان رغبتی برای حضور در انتخابات پیدا کنند. تا زمانی که امیدی به بهبود اوضاع نباشد، مردم نمی توانند به درستی به انتخابات فکر کنند.

اما در این شرایط در داخل کشور و در جبهه اصلاحات همچنان بر سر پذیرش استعفای بهزاد نبوی اختلاف نظر وجود دارد و به نظر می رسد حزب ندای ایرانیان همچنان به شدت از بازگشت نبوی به ریاست حمایت می کند. از جلو. این تا زمانی که احتمال ریاست حسین مرعشی به جای بهزاد نبوی قوت گرفت زیرا وی در دو سال اول فعالیت جبهه اصلاحات عنوان معاون اول رئیس جمهور را برعهده داشت.

راه پیش رو

در شرایطی که خود سران جبهه به آن اذعان دارند، فضای سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور برای زندگی و تلاش احزاب در ایران آماده نیست. اما تنها راه پیش روی اصلاح طلبان این است که امید مردم به اصلاح ساختاری نظام را زنده کنند تا بتوانند پای صندوق های رای بروند و به نامزدهای اصلاح طلبی که از شورای نگهبان عبور کرده اند فرصتی دوباره برای حضور در عرصه سیاسی بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید