حریم خصوصی واردکننده مناطق ویژه اقتصادی / فرار سرمایه گذار نتیجه تاخیر 17 ساله در راه اندازی منطقه ویژه جازموریان

ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799068

امکان رفع محرومیت در جنوب شرق کشور روی کاغذ مانده است.

عدم نظارت صحیح و متعاقب آن حمایت از کارخانه های مناطق ویژه، این مناطق را به بستری برای فساد و هجوم همه واردات تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مناطق ویژه اقتصادی یکی از راهکارهای مناسب برای تسهیل ورود کارآفرینان و سرمایه گذاران واقعی به عرصه تولید است به طوری که راه اندازی کسب و کار در مناطق ویژه اقتصادی هزینه های تولید فعالان اقتصادی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اهمیت ظرفیت مناطق ویژه به حدی است که در سیاست های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین محورهای توسعه، نمایندگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و این نشان دهنده جایگاه و نقش این مناطق در توسعه که دیدیم اهداف تعیین شده توسط سیاستمداران را برآورده نمی کند.

عبدالمجید شیخ، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: طبق گزارشی که در 15 اردیبهشت 1400 منتشر شد، مقرر شد 8 منطقه آزاد تجاری و 13 منطقه به مناطق قبلی اضافه شود.

ef1aa8fb 1888 4e82 b3d5 43671be9864e خبر خاکستری

مناطق ویژه مشمول قوانین گمرکی و مالیاتی نیستند

وی گفت: مناطق ویژه اقتصادی ویژگی هایی دارند که به اعتقاد من نسبت به مناطق آزاد مزیت دارند. در این محیط، آنها در نظر گرفته شده، ساده و تسهیل می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: در مناطق ویژه اقتصادی برای واردات، صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی تلاش شده است تا اجرای آسان‌تر و روان‌تر قوانین انجام شود. دولت ها در این زمینه ها مشوق هایی را برای جذب فناوری و سرمایه گذاری فراهم می کنند. از جمله معافیت های مالیاتی که به صورت سود بازرگانی یا تعرفه گمرکی در مبادی گمرکی و گذرگاه های مرزی کشور اعمال می شود.

شیخ ادامه داد: در مناطق ویژه اقتصادی معمولا تعرفه ها و سود تجاری کاهش می یابد و تمرکز اصلی در این مناطق بر ساده سازی فرآیند تجارت است. در این مناطق، قوانین مبادله معمولاً سست‌تر و استثناها بیشتر است و رویه‌های گمرکی و ارزی ساده‌تر از مناطق است.

وی افزود: پروانه های ساختمانی و اتمام طرح های کاری معمولا در مناطق ویژه اقتصادی رایگان است و رعایت قوانین کار در این مناطق معمولاً ساده است و در عمل چنین مشوق هایی در چنین مناطقی برای تسهیل تجارت و تولید ارائه می شود. صاف تر و روان تر “قیمت های کمتری را در بازار ارائه دهید.

یکی از مزایای مناطق ویژه اقتصادی دسترسی سریعتر به منابع داخلی است

شیخ یکی از مزیت های مناطق ویژه اقتصادی را دسترسی سریعتر به منابع داخلی خواند و گفت: از نظر هزینه برای تامین مواد اولیه و محصولات صنایع تکمیلی و زنجیره تولید؛ مناطق ویژه داخلی می تواند اقتصادی تر باشد، بنابراین تشویق به ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و جذب سرمایه گذار در این حوزه می تواند بسیار بیشتر از مناطق آزاد تجاری برای اقتصاد کشور مفید باشد.

این استاد دانشگاه افزود: وجود مناطق ویژه اقتصادی در داخل مرزهای سرزمینی می تواند نیروی کار مناطق فقیرنشین و توسعه اقتصادی این مناطق را جذب کند.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: کنترل و نظارت بر مناطق ویژه اقتصادی بهتر و راحت تر از مناطق آزاد تجاری خواهد بود به همین دلیل در مناطق ویژه اقتصادی کمتر از مناطق آزاد تجاری با قاچاق مواجه هستیم، بنابراین این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: ویژگی های ویژه مناطق ویژه اقتصادی نسبت به همتای آنها مانند تجارت آزاد می تواند برای رشد و توسعه اقتصادی موثرتر باشد.

در استان کرمان مناطق ویژه اقتصادی شامل سیرجان، رفسنجان، شهربابک، گل گهر، جازموریان (رودبار جنوبی) و ارگ بم است.

221b869e 20e7 4b59 a130 909ff0ce6be7 خبر خاکستری


ارگ جدید بام کرمان یکی از مناطق ویژه ای است که تراکم خودروسازان و کرمان موتور با داشتن زیرمجموعه خود در این منطقه شروع به تولید و حتی قطعه بندی خودروهای خارجی کرد. محصولات خودرویی به صورت CKC وارد کشور شده و در این منطقه منطقه مونتاژ و رنگ آمیزی شده و روانه بازار می شود.

در منطقه سیرجان و گل گهارو بابک، عمده فعالیت های معدنی است و بر سنگ آهن و فرآورده های جانبی آن متمرکز است. در رفسنجان عمده فعالیت معدنی روی مس و صنایع وابسته به مس است. این مناطق مشکلات کمتری دارند اما منطقه کرمان جازمور هم محرومتر و هم نوپا است و استان پیگیر حل مشکلات این منطقه خاص است.

جنوب کرمان یکی از فقیرترین مناطق استان است که با وجود پتانسیل های فراوان در بخش کشاورزی و معدن، هرگز به دنبال پیشرفت اقتصادی نبوده و به لطف دولت موجود در حال بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

17 سال تاخیر در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان

منصور شکرالهی نماینده 5 شهرستان جنوبی کشور در تشریح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان گفت: با وجود اهمیت این منطقه ویژه اقتصادی، متأسفانه پس از گذشت 17 سال از یک سو این موضوع مردم منطقه را ناامید می کند. با وعده های مسئولان و از دست رفتن فرصت های سرمایه گذاری در منطقه.

a8273f1e 3930 43c4 af6e 68f9b978f82c خبر خاکستری


نماینده مردم جنوب تاکید کرد: منطقه جنوب کرمان به ویژه پنج شهرستان رودبار جنوبی، کله گنج، کهنوج، منوجان و فاریاب با وجود برخورداری از توانایی ها و قابلیت های طبیعی استثنایی، نتوانسته اند به توسعه مناسب و مناسب دست یابند. وجود مركز كشاورزي جنوب كرمان با بيش از 5 ميليون تن محصولات كشاورزي كه بيشترين محصولات كشاورزي استان را عرضه مي كند از نمونه هاي بارز اين فرصت هاست كه نشان دهنده پتانسيل آن براي توسعه پايدار و همه جانبه در منطقه است. آینده. .

شکرالهی تاکید کرد: همجواری با خط لوله سراسری گاز که از عسلویه به شرق کشور می رود، قرار گرفتن تقاطع هفت شهر و سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، شرایط اجتماعی و فرهنگی بسیار خوب و توسعه قوی. ترجیحات، برخورداری از منابع طبیعی قوی که پشتوانه و در عین حال تکمیل کننده توسعه بخش صنعت و محرومیت بخش قابل توجهی از جنوب کرمان که ذینفعان اصلی پروژه ها هستند، توجیه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بالا برای این امر. منطقه اقتصادی

مناطق ویژه؛ این یک فرصت برای توسعه اقتصادی است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در جمع خبرنگاران درباره نقش مناطق ویژه اقتصادی گفت: کشور ما ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را مهمتر کرده است.

اگرچه وظیفه مهم دولت حفظ این صنایع در مقابل واردات است، اما گاهاً اشاره می شود که دولت از صنعتگران منطقه ویژه حمایت نمی کند و اجازه واردات غیرقانونی و قاچاق برخی محصولات را می دهد که منجر به تعطیلی کارخانه های این مناطق می شود.

2db6cd83 0fd0 4ce1 8e89 41682bc11424 خبر خاکستری


تغییر مسیر مناطق ویژه از تولید به واردات در صورت عدم نظارت مناسب

متأسفانه در کشور ما عدم نظارت صحیح و متعاقباً نگهداری کارخانجات در مناطق ویژه، این مناطق را به شاهراهی برای فساد و هجوم تمامی واردات محصولات از کشورهای دیگر با تعرفه پایین تبدیل کرده است.

مکانی که هدف اصلی آن توسعه تولید و اشتغال است، به درگاه خروج تولیدکنندگان و افزایش واردات با قیمت پایین تبدیل شده است که نیازمند استفاده صحیح از این مسیر و تقویت تاثیر آن بر اقتصاد کشور، نظارت مناسب دولتی در این بخش و استفاده از تجربه سایر کشورها در این زمینه ها تصمیم گیری می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید