«حسن» راه را برای بازگشت معتادان به خانواده هموار می کند

این جوان قزوینی در حوزه اجتماعی و آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه معتادان و اعتیاد فعال است که در این گفتگو از او می خواهیم در این باره بیشتر توضیح دهد.

او می گوید: حدود هشت سال است که کارهای اعتیاد انجام می دهیم، اما اوایل سال 1378 غذای نذری را درست کردم و تصمیم گرفتم آن را بین کارتن خواب ها توزیع کنم.

استاد رفع آسیب های اجتماعی ادامه می دهد: اولین بار که به سراغ این افراد رفتیم یک سری مشکلات را دیدیم که حل شدنی به نظر می رسید و حداقل می توانستیم به این افراد کمک کنیم.

او می گوید: ما سیستم مشکل این افراد را بیرون آوردیم و متوجه شدیم که یکی از راه های کمک به آنها این است که افراد هم نوع خودشان این کار را انجام دهند، زیرا این افراد سال ها متقابلاً جامعه را آزار داده اند و آسیب دیده اند، یعنی آنها هستند. افرادی هستند که به شدت به یکدیگر اعتماد دارند و به دیگران اجازه ورود به فضای شخصی خود را می دهند.

مرادی بیان می کند: شکافی که بین این افراد و جامعه ایجاد می شود، جمعیتی مجرم را نیز ایجاد می کند که باید آن شکاف را ترمیم کنیم و آنها را به جامعه بازگردانیم. برای اینکه سیستم را از مشکل خارج کنیم و اعتماد این افراد را جلب کنیم، به این فکر افتادیم که به سراغ کسانی برویم که بهبود یافته اند و کسانی که قبلاً جعبه خواب را تجربه کرده اند.


گروه جهادی «حسن» امید بازگشت وابستگان قزوینی به آغوش خانواده هایشان است.

این فعال اجتماعی می افزاید: گروهی را با عنوان گروه جهادی «حسن» به ثبت رسانده ایم. در هفته های اول در سرتاسر شهر در خانه های معتادان و کارتن خواب ها حضور پیدا می کردیم و فقط غذای گرم به آنها می دادیم، بنابراین در همان روز و ساعت منتظر ما بودند که نشان از اعتماد آنها به ما بود.

او اذعان می کند: تاکید ما قطعاً روی آشپزی در خانه بود، زیرا می خواستیم یک انجمن غذای خانگی برای آنها ایجاد کنیم تا آنها بخواهند به خانه برگردند.

این جوان کارآفرین تصریح می کند: در هفته های بعد دیگر نیازهای آنها را برشمردیم و از آنجایی که این افراد بیشتر زباله گرد هستند و جراحت و بریدگی برای آنها اتفاق می افتد، دستکش هایی برای آنها آماده کردیم تا حداقل مانع کوچکی برای مقابله با آسیب ها باشد.

مرادی می افزاید: مشکل دیگر بحث دستشویی این افراد بود به طوری که حتی شرایط بیرونی که به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی پیدا کردند مانع از ملاقات با خانواده آنها شد، با بازگشت به خانواده مشکل دستشویی را حل کنیم.

این معلم رفع آسیب های اجتماعی ادامه می دهد: ما برای این معتادان غسل تهیه کردیم و به آنها پول دادیم که بازخورد خوبی داشت زیرا معتادان به عمد به بدن آنها آسیب می رسانند و بعد از مدتی بدن آنها برای آنها ارزشی ندارد و آسیبی که وارد می کنند برایشان مهم است. نیست.

وی می افزاید: معتادان وقتی به دستشویی می روند و لباس تمیز می پوشند، احساس خوبی نسبت به خود دارند و آن حس خوب را به جامعه منتقل می کنند. در فصل زمستان لباس گرم تهیه کردیم.

ba003bf6 8188 4aba 8258 027d56a4c27b خبر خاکستری


چندین معتاد بهبود یافته را به خانواده هایشان برگردانده ایم

این جوان کارآفرین اذعان می کند: دو کار ویژه ای که برای آنها انجام دادیم این بود که در زمستان بسته های کمکی حاوی مقداری مواد غذایی را در سرپناه ها قرار می دادیم تا هنگام بازدید از پناهگاه چیزی برای خوردن داشته باشند، زیرا برخی حتی برای چند روز. بخورند و هر درآمدی که دارند برای خرید غذا خرج کنند.

مرادی تصریح کرد: یک گشت موتورسیکلت هم داریم که در سطح شهر گشت می زند و معتادان متجاهر را که نیاز به درمان فوری دارند شناسایی و به درمانگاه یا بیمارستان منتقل می کند زیرا این افراد اغلب دچار بریدگی و سوختگی می شوند و نام این گشت موتورسیکلت آمبولانس است. «موبایل» را گذاشته ایم.

این فعال اجتماعی می گوید: اصل کار ما این بود که هر کدام از کارتن خواب ها به خانه برگردند و هر کدام موردی است که فرد به فرد مورد توجه قرار می گیرد و مواردی که آماده بازگشت به خانه یا خانواده هستند. ما در شش قدم از آنها استقبال خواهیم کرد.

وی تاکید می کند: مرحله اول این است که باید به کمپ بروند و خود را تمیز کنند، در مرحله دوم باید بروند سر کار و دو یا سه ماه کار کنند تا مطمئن شوند که دیگر به سراغ مواد نمی روند و در مرحله سوم چون نمی توانند مخارج و درآمد را مدیریت کنند، حقوق آنها به یکباره پرداخت نمی شود.

معلم رفع آسیب های اجتماعی می گوید: در مرحله چهارم گفتگوی اولیه با خانواده انجام می شود تا فرد برای پذیرایی آماده شود و در مرحله پنجم ابتدا فرد برای جلب اعتماد خانواده و استقرار در طول هفته به منزل مراجعه و در طول هفته به خانه می رود. کند است که دیگر به مواد بر نمی گردد و در مرحله ششم به طور دائم به خانه برمی گردد.

مرادی می گوید: تاکنون شش معتاد را پس از انجام این شش مرحله به خانه فرستاده ایم. ما حدود 20 عضو در گروه جهادی حسن داریم که شامل افراد بهبود یافته و افرادی است که در سایر بخش ها فعالیت می کنند.

وی در پایان تصریح کرد: نگاه ما این است که از هیچ ارگان دولتی پول نگیریم و بخشی از هزینه های گروه جهادی توسط افراد و اعضای گروه و بخشی نیز توسط خیرینی که مبالغی را اهدا می کنند و در شرایط خاص تامین می شود. برای درمان مردم هزینه های کلانی نیاز است، از خیرین هم کمک می گیریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید