حسین علایی: 14 توصیه برای خروج از چرخه معیوب اعتراض و سرکوب

حسین علایی: 14 توصیه برای خروج از چرخه معیوب اعتراض و سرکوب

روز جدید : چالش های عمده کشور مانند تورم، بیکاری، عدم توسعه کشور، خشکسالی، مشکلات معیشتی، تخریب شدید محیط زیست و… باعث شد گهگاه تعدادی از اقشار مختلف مانند مستمری بگیران، معلمان و دانش آموزان اعتراض کنند.

چالش های عمده کشور مانند تورم، بیکاری، توسعه نیافتگی کشور، خشکسالی، مشکلات معیشتی، تخریب شدید محیط زیست و… باعث شد گهگاه اقشار مختلف مردم مانند مستمری بگیران، معلمان و دانش آموزان اعتراض کنند. وقوع چنین حوادثی باعث شده است که وضعیت ایران در یک دور باطل قرار گیرد. بنابراین هرگونه اقدامی از سوی دولتمردان نه تنها از مشکلات و بدبختی های مردم نمی کاهد بلکه وضعیت کشور را بدتر می کند.

شاید دولت نتواند جلوی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بیگانگان و دولت‌های متخاصم را برای ایجاد جنبش‌های اجتماعی در کشور بگیرد، اما دولت می‌تواند از این طریق از شورش‌هایی که هر از گاهی از سال 2008 به بعد رخ داده است، جلوگیری کند. تا حد زیادی جلوگیری می کند.

چالش های عمده کشور از جمله تورم، بیکاری، توسعه نیافتگی کشور، خشکسالی، مشکلات معیشتی، تخریب شدید محیط زیست و … باعث شده است که هر از چند گاهی اقشار مختلف مردم مانند مستمری بگیران، معلمان اعتراض کنند. و دانش آموزان . .

وقوع چنین حوادثی باعث شده است که وضعیت ایران در یک دور باطل قرار گیرد. بنابراین هرگونه اقدامی از سوی دولتمردان نه تنها از مشکلات و بدبختی های مردم نمی کاهد بلکه وضعیت کشور را بدتر می کند. مثلا افزایش حقوق باعث افزایش نقدینگی می شود. افزایش نقدینگی منجر به افزایش تورم می شود و تورم نیز باعث نارضایتی می شود. یا اینکه وجود گشت ارشاد باعث ناراحتی تعداد زیادی بخصوص خانم ها می شود.

رفتار برخی از ماموران انتظامی و امنیتی در گشت ارشاد باعث اتفاقات ناگواری از جمله مرگ مهسا امینی شد. مرگ مهسا باعث اعتراض در سراسر کشور شد. برای مقابله با اعتراضات، دولت مجبور شده است شبکه های اجتماعی را مسدود کند و پلیس به سرکوب معترضان و دستگیری برخی از آنها پرداخته است. این رفتارها به نوبه خود باعث افزایش نارضایتی مردم از دولت می شود. بنابراین، این چرخه معیوب ادامه دارد.

حال برای نجات کشور از این دور باطل و تغییر شرایط جامعه به گونه ای که اقدامات دولت رضایت مردم را افزایش دهد و کشور از عقب ماندگی نجات یابد و ایران به سمت توسعه حرکت کند چه باید کرد .

کسانی که با درس سیستم های دینامیکی آشنا هستند می دانند که در چنین شرایطی باید تدابیری اتخاذ کرد تا سیستم به چرخه مطلوب یا منفی وارد شود. به این معنا که هر اقدامی از سوی دولت موجب افزایش رضایت مردم و در نتیجه کاهش مشکلات و بدبختی های کشور خواهد شد. بنابراین برای برون رفت از وضعیت فعلی توجه به نکات زیر ضروری است.

1- جدی گرفتن تمام مشکلات و معضلاتی که موجب اعتراض می شود. مانند رفتار دستگاه های دولتی به ویژه سازمان های امنیتی، انتظامی و اداری با مردم به گونه ای که هیچ توجیهی برای اعتراض وجود نداشته باشد.

2- مسئولین کمتر حرف می زنند و حرف اکثریت مردم و نخبگان را می شنوند و نظرات کارشناسان حوزه های مختلف را می شنوند.

3- تعیین اینکه نهادهای مختلف حاکم چه کارهایی را انجام ندهند و چه اقداماتی را انجام ندهند.

4- بررسی نتایج اجرای برخی قوانین و مقررات و نیز ارزیابی عملکرد برخی سازمان ها مانند گشت هدف گذاری و ستاد معروف به نحوی که در صورت مضر بودن حضور آنان از عدم حضور آنان، بلافاصله بسته شود در شرایط فعلی مشاهده می شود که عملکرد گشت ارشاد باعث افزایش بی حجابی در کشور شده است.

5- اولویت دادن به اقداماتی که منجر به رضایت اکثریت مردم می شود از جمله کاهش تعداد زندانیان، تسهیل امور اداری، رفع انسداد اینترنت و شبکه های مجازی، توسعه استفاده از فضای مجازی و رفع محدودیت های علمی، ارقام فرهنگ، سیاست و هنر ورزش و جامعه کشور.

6- به زنان احترام بگذاريد و به آنها بيشتر از مردان احترام بگذاريد و با زنان و دختران درگير نشويد و آنها را به هيچ وجه بازداشت نكنيد.

7- حذف زندانیان سیاسی از آمار زندانیان کشور.

8- صمیمی بودن با معترضان و استفاده از روش قرآنی در خوش برخوردی با یکدیگر و درگیری نکردن با مردم.

9- استقبال از نقد و دیدگاه اندیشمندان، دانشگاهیان، حوزویان، احزاب، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد.

10- بالا نبردن توقعات مردم با دادن وعده های غیرعملی.

11- دروغ نگفتن در شرح حوادث واقع شده.

12- عدم بیان تحلیل های غیرواقعی.

13- اولویت بندی توسعه اقتصادی عملی کشور با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تدوین الگوی توسعه ایران با استفاده از نخبگان این حوزه.

14- مطالعه و به روز رسانی درک متولیان، تصمیم گیران و قانونگذاران از مبانی و شعائر دینی.

در نهایت، همه دست اندرکاران مدیریت و مدیران باید توجه داشته باشند که اولین ویژگی یک مدیر در نظام اسلامی داشتن صاعصدر در برخورد با مردم، القازمین الغیز در برخورد با مخالفان و عفین است. – ما در روابط با جامعه.

حضرت موسی چون به نبوت برگزیده شد فرمود: رب عشرح لی صدری و یاسرلی امری و خداوند نیز به رسولش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: المنشره لک صدرک حافظ نیز بر اساس فهم خود می گوید. از اصول اسلام: آسایش دو گیتا تفسیر این دو حرف است با دوستان میروت و دشمنان مادارا.

دیدگاهتان را بنویسید