حضرت معصومه (س)؛ نمایی از حضرت زهرا (س)

ساعت: 15:11
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784782

شباهت های زیادی بین حضرت زهرا (س) و حضرت معصومه (س) وجود دارد که همگی نشان از عزت ذاتی آن حضرت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; فاطمه معروف به امام معصوم (ع) دختر امام کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است. او برای دیدار امام رضا (ع) به ایران سفر کرد، در راه مریض شد و در قم درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد. از سیره حضرت معصومه (علیه السلام) در منابع تاریخی اطلاعات زیادی در دست نیست.

شیعیان برای فاطمه معصومه (س) ارزش زیادی قائلند و برای عبادت او اهمیت زیادی قائلند و داستانهایی از او نقل می کنند که حکایت از شفاعت او برای شیعیان دارد و بهشت ​​را ثواب عبادت او می دانند. همچنین می گویند بعد از حضرت زهرا علیهاالسلام تنها زنی بود که ائمه درباره او عبادت نامه نقل کردند.

فاطمه معصومه (س) دختر امام کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است. شیخ مفید در الارشاد از دختران امام قاظم (ع) از دو دختر به نام های فاطمه کبری و فاطمه صغرا نام می برد، اما مشخص نمی کند که امام معصومه کیست.دختران امام کاظم ذکر می کنند; ط – به نقل از محمد بن جریر طبری ساگیر، مؤلف دلائل الامامه، مادر امام معصومه نجمه خاتون بوده که او نیز مادر امام رضا علیه السلام بوده است.

عناوینی که از فاطمه بنت موسی کاظم نقل شده عبارتند از: «احط الرضا، راضیه، مرضیه، معصومه، تکیه، نکیه، رشیده، طاهره، ستی، حمیده و سیده». علی بن موسی در حدیثی می‌گوید: «کسی که معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است». به نوشته دایره المعارف بزرگ اسلامی، لقب معصومه احتمالاً در زمان جهانشاه قراقویونلو برای فاطمه معصومه بسیار به کار رفته است. سید شهاب الدین مرعشی نجفی – به خواب برمی گردد «. ابوالحسن هاشمی در سید عشا آل محمد معتقد است «اخت الرضا» از القاب مشهور فاطمه معصومه است. در زیارت نامه ای که به فاطمه معصومه گزارش شده، با عناوین «طاهره، حمیده، برره، رشیده، تقیه، نقیه، راضیه، سیده، مرضیه و اخت الرضا» آمده است.

منابع علت مرگ او را ذکر کرده اند، اما در علت بیماری اختلاف است; جعفر مرتضی عاملی علت بیماری فاطمه معصومه و تغییر حرکت کاروان به سمت کوم را مسمومیت ناشی از زهر می داند، اما روش مسمومیت، هجوم عباسیان به کاروان است.

گای لسترینگ نیز در کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی از مسمومیت فاطمه معصومه یاد می کند، اما محل مسمومیت را شهر کوم معرفی می کند. آنچه حمله نظامی به کاروان را تشدید می کند، حضور امامانی است که فرزندان بلافصل موسی بن جعفر هستند و آرامگاهشان در شهر ساوه است. بر اساس آنچه علی اکبر تشید در مقبره خود نوشته است در ده کیلومتری ساوه امامزاده ای به نام هارون بن موسی کاظم وجود دارد که توسط مأموران عباسی مجروح شد و به میدان گریخت. ماموران عباسی پس از یافتن او او را کشتند. زیارتگاه دیگری در شهر ساوه که متعلق به اسحاق بن موسی کاظم است گزارش شده است. به گفته سجادی، مسموم شدن فاطمه معصومه با داستان ضعیفی همراه است که مورخان معتبر به آن اشاره نکرده اند.

پس از تشییع جنازه، موسی بن حزرج سایبانی بر سر قبر او برپا کرد که تا زمانی که زینب، دختر محمد بن علی جواد (نهمین امام شیعیان) گنبدی بر سر قبر او ساخت. اندکی پس از تشییع جنازه فاطمه معصومه و مرگ چند دختر علوی، آنها نیز در کنار وی به خاک سپرده شدند. از جمله: زینب، میمون و بریه (دختران موسی مبارک)، میمون و ام محمد (دختران محمد تکی)، ام اسحاق (بنده محمد بن موسی مبارک) و ام حبیب (بنده ابوعلی علیهام) موسی اللّه. -رضا). برجی که توسط زینب دختر محمدتکی با آجر و سنگ و گچ بر روی مقبره فاطمه معصومه ساخته شد در اواسط قرن سوم هجری قمری تکمیل شد و به مرور زمان با دفن سایر زنان علوی دو برجی دیگر ساخته شد. کنار گنبد آجری.گنبد. این سه گنبد تا سال 477 به طول انجامید. غیر از گنبد، ساخت و سازها در ساخت و تزیین محراب از دوره های مختلفی گذشت.

شباهت های زیادی بین حضرت زهرا (س) و حضرت معصومه (س) وجود دارد که همگی نشان از عزت ذاتی آن حضرت دارد. مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی قدس سره از پدر بزرگوارشان آیت الله سید محمود مرعشی نقل می کند که ایشان در نجف اشرف زندگی می کردند و بسیار مشتاق بودند که حضرت زهرا علیهاالسلام را در محل دفن جدش بیابند و زیارت کنند. برای این منظور تلاشی کرد – که شامل چهل شب عبادت در حرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) و موارد دیگر بود – تا حضرت علی (ع) او را به قبر شریف حضرت زهرا (س) برساند. روستای ص).

شب چهلم پس از دعا و نیایش بسیار به رختخواب رفت. در عالم رؤیا به محضر امام باکر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) رسید. امام به او فرمود: «علیک بکریما اهل بیت – به زیارت کریمه اهل بیت علیهم السلام برو -» پدرم فکر کرده بود منظور امام عبادت حضرت زهرا (س) است. به امام گفت: برای این کار قبر این امام را به تو نشان دادم. امام می فرماید: منظورم قبر شریف حضرت معصومه (علیه السلام) در قم است. قبر حضرت زهرا یکی از اسرار الهی است. بنا به وصیت آن خانم، قبر باید مخفی باشد و من برخلاف میل او قبر حضرت فاطمه علیهاالسلام را پیدا نمی کنم. به معبد حضرت معصومه (علیه السلام) بروید، گویی به حرم حضرت زهرا (س) رفته اید.

مریم ریاضی; تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه

انتهای آیپام /

دیدگاهتان را بنویسید