حضور در نشست اوپک؛ کلید احیای خط لوله گاز مسالمت آمیز/دولتی با بازسازی هژمونی ایران، مردم را ملزم به زندگی با برجام نمی کند.


ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810382

علی عسگر زرایی گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا خلاءها و اختلافاتی را که به دلیل سیاست غلط دولت قبل با کشورهای همسایه ایجاد شده را پر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک کارشناس مسائل خاورمیانه در سفر رئیس جمهور به قطر گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رویکرد آیت الله رئیسی در حوزه سیاست خارجی، سیاست خارجی همه جانبه مبتنی بر منافع ملی با کشورهای همسایه است. برقراری روابط هماهنگ و متوازن با کشورهای دوست و دارای منافع مشترک در دستور کار قرار دارد.

علی عسگر زارای افزود: خوشبختانه با بازتعریف سیاست خارجی رئیس جمهور، تحولات خوبی در روابط خارجی و روابط با ایران و الحاق ایران به عنوان ناظر بر توافق شانگهای رخ داده است و روابط با روسیه و چین نشان از همکاری سازنده دارد. “

وی گفت: برگزاری چهار جلسه با سیاستگذاران خارجی عربستان علیرغم ادامه مواضع غیرسازنده و مخرب آنها نشان می دهد که جمهوری اسلامی قصد دارد از فرصت ها نهایت استفاده را ببرد.

زارای افزود: دولت سیزدهم در نظر دارد به فاصله ها و اختلافات ناشی از سیاست غلط دولت قبل با کشورهای همسایه دست یابد و تمامی امور خارجی کشور را مشمول مذاکرات و مذاکرات هسته ای در برجام قرار دهد که بر اساس مقام معظم رهبری، ضرر محض بودند، «این را برای ما نداشت و تحریم ها را دو برابر کرد و برداشت.

وی گفت: احیای 8 سال فرصت های از دست رفته و برقراری روابط متوازن با سایر کشورها قطعا زمان می برد، اما برای همین مدت کوتاه رایزنی های وزیر امور خارجه و رئیس جمهور از جمله دیدار با پوتین، تعامل با چین و فینال انجام می شود. سند همکاری 25 ساله، مذاکره با کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران و احیای روابط تجاری، اهتزاز پرچم ایران در خیابان تهران- سئول و مذاکره با دولت‌های آذربایجان و ترکیه، رویکرد خوب قوه مجریه را نوید می‌دهد.

زارای افزود: جمهوری اسلامی با مواضع برادرانه خود در تلاش است تا دیدگاه های متضاد کشورهای همسایه را تغییر دهد و اجازه ندهد این مسائل باعث ایجاد شکاف و فاصله در روابط با آنها شود. نفوذ ایران در منطقه اعم از عراق، لبنان، سرزمین های اشغالی، بحرین و یمن با وجود سیاست های مخرب دیپلماتیک دولت قبل، نشان از پایداری مقاومت و به رسمیت شناختن انصارالله به عنوان یک نیروی منطقه دارد.

وی گفت: توانمندی های اقتصادی، سیاسی، دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، دسترسی به دانش پیشرفته، نیاز سایر کشورهای ایران، سفر اخیر رئیس جمهور به قطر برای شرکت در اجلاس گاز اوپک، سه کشور اصلی ایران، روسیه و قطر همکاری رو به رشدی را در آینده نزدیک نشان می دهد.

زارعی افزود: ایران، روسیه و قطر سه منطقه قوی تولید و صادرات گاز در جهان هستند و چین یک سوم گاز مصرفی و بیشتر نیازهای ایران را از طریق ترکمنستان و روسیه تامین می کند، بنابراین اوپک فرصت خوبی برای ایران قرار است با احداث خط لوله صلح، منابع استراتژیک خود را به پاکستان، چین و هند هدایت کند که متأسفانه دولت قبل از طریق بندرعباس و چابهار آن را تعطیل کرد.

وی گفت: ایران در ماه های اخیر توانسته است افکار عمومی را متقاعد کند که علاوه بر مذاکرات برای احیای برجام، به دنبال تعامل سازنده با غرب است، اما منافع خود را در اولویت قرار داده و نمی خواهد عقب نشینی کند. ایران خطوط قرمز را به عنوان لغو دارد. تمامی تحریم ها تأیید و تضمین می کند که خروج ایالات متحده از برجام تکرار نخواهد شد.

دان اضافه کرد: دولت سیزدهم منافع و معیشت مردم را به برجام گره نمی زند و تاکنون موفقیت های مختلفی در عرصه های مختلف کسب کرده است. بسیاری از تحریم ها بی اثر هستند و ایالات متحده اذعان می کند که تحریم ها کارایی خود را از دست داده اند زیرا ایران از تهدید به عنوان یک فرصت استفاده می کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی دیگر حاضر نیست به بندهای تحمیلی آژانس از جمله انهدام و غیرقابل دسترس بودن سانتریفیوژها متعهد شود و ایران تضمین می کند که اگر سایر کشورها به تعهدات خود عمل کنند، به تعهدات خود در قبال آژانس و MPT عمل خواهند کرد. ” امروز کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، عراق، قطر و عمان دست دوستی به سوی ایران دراز کرده اند و کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و آفریقا نیز همین نظر را دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید