حضور رئیس جمهور در منطقه موجب رشد اقتصادی می شود/ نرخ مبادلات مالی ایران و قطر بسیار پایین است


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810520

انصاری با بیان اینکه حضور رئیس جمهور در روابط سیاسی با کشورهای همسایه نقش مهمی در جهت گیری اقتصادی داشت، گفت: پیش از این سفر میزان مبادلات مالی ایران و قطر نسبت به ظرفیت دو کشور بسیار ناچیز بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شیخ عبدالله انصاری از علمای اهل سنت بستک روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار هرمز در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر اظهار داشت: آیت الله رئیسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یکی از برنامه های دولت ایشان برقراری روابط سازنده تر با کشورهای دیگر است. همسایه و منطقه گفتند علیرغم تلاش مجدانه وی برای رفع تحریم های سرکوبگرانه از طریق دیپلماسی، دولت او نه تنها مشکلات اقتصادی داخلی، بلکه تمام توان خود را در سبد مذاکرات و روابط با غرب قرار نداده است. .

وی افزود: رئیس جمهور توافقات دوجانبه و چندجانبه را واقعیت دنیای جدید می داند و بر اقتصاد حاکم نیست و دستگاه دیپلماسی معمولاً باید به طور خودکار در آن سمت حرکت کند و این جهت گیری های اقتصادی را تقویت کند. می بینیم که دولت سیزدهم با قوت تمام این مسائل مهم را دنبال می کند.

یک دانشمند اهل سنت بستک گفت: ممکن است ایران پس از حدود دو دهه انتظار برای دستاورد مهم دولت سیزدهم در این زمینه، جایگاه خود را در سازمان شانگهای تغییر دهد و به این دلیل که کشورهای عضو و ناظران سازمان همکاری شانگهای بزرگترین هستند. تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی. «آنها در جهانی قرار دارند که مساحتی در حدود یک چهارم سطح زمین و حدود نیمی از جمعیت جهان را پوشش می دهد.

شیخ انصاری گفت: در سفر آیت الله رئیسی به ترکمنستان و شرکت در اجلاس سران ESO، در حل برخی از مسائل چند ساله با ترکمنستان و ایجاد روابط سازنده، مشکل ترانزیت موجود و توافقنامه تبادل گاز ترکمنستان و ایران حل شد. و آذربایجان تأسیس شد و این توافق می‌تواند زمینه خوبی برای تبدیل شدن ایران به یک قطب ترانزیت منطقه‌ای باشد.

وی افزود: سفر آیت الله رئیسی به قطر قطعاً دستاوردهای سیاسی و اقتصادی خوبی به همراه خواهد داشت و می تواند نویدبخش افزایش همکاری های ما در خلیج فارس باشد. ظرفیت گردشگری و ورزشی بسیار بالایی دارد و به دلیل همجواری، هم افزایی و همجواری با قطر، دستاورد بزرگی برای هر دو کشور در این زمینه خواهد بود.

دانشمند اهل سنت بستک گفت: از آنجایی که ایران، روسیه و قطر بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان هستند و سوخت های فسیلی همچنان نقش مهمی در تامین انرژی جهان دارند، همبستگی بین تولیدکنندگان نفت و گاز می تواند تضمین کننده این بازار باشد. و بهبود کمی و کیفی موثر بازار گاز. بنابراین، هر چه این کشورها همبستگی و اجماع بیشتری با یکدیگر داشته باشند، بهتر می توانند وارد بازار شوند و این انرژی مهم و ارزشمند را در سراسر جهان برای فروش، تداوم و تحویل منطقی عرضه کنند.

شیخ انصاری اذعان داشت: تاکنون حجم مبادلات مالی ایران و قطر نسبت به ظرفیت دو کشور بسیار ناچیز است. ایران و قطر دو کشور ثروتمند هستند که قطر با برخی از کشورهای همسایه ما 20 برابر روابط مالی دارد و این در حالی است که روابط ایران و قطر همیشه دوستانه و با ثبات بوده است.

وی گفت: قطر بازار بسیار خوبی برای محصولات کشاورزی ایران است. در این شرایط همه باید از اقدامات خوب این دولت حمایت کنند و اکنون که رئیس جمهور مصمم به تقویت روابط کشور با همسایگان خود است در وهله اول باید تشویق شود. منافع و تقویت بنیه اقتصادی کشور، باید مورد حمایت همه گروه ها قرار گیرد تا سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به سطح قابل قبولی برسد و تعداد مبادلات مالی ایران و قطر به رقم بهتری برسند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید