حفاظت از اتاق خواب مردم با ترویج رشد جمعیت؟

حفاظت از اتاق خواب مردم با ترویج رشد جمعیت؟

روز جدید : سرانجام با همه زمینه ها و ایرادات طرح جوانی جمعیت ایران تصویب شد. طرح جوانان و حمایت خانواده بالاخره اجرایی شد.

در نهایت با همه زمینه ها و ایرادات طرح جوانی جمعیت ایران تصویب شد. طرح جمعیت جوانان و حمایت خانواده بالاخره اجرا شد. تاریخچه طرح جوانان جمعیت به سال 92 برمی گردد که در آن زمان مجلس طرحی به نام طرح جامع کمال جمعیت و خانواده را در 7 اسفند 92 به منظور افزایش زاد و ولد تهیه و ابلاغ کرد. حداقل 2.5 فرزند به ازای هر زن 50 مقاله. این طرح قبلا تصویب شده است. با این حال، این طرح دارای کاستی های بسیاری است و نیاز به بررسی دقیق دارد. زمزمه ای طولانی مدت

اگرچه غربالگری هرگز در ایران اجباری نبوده است، اما زمزمه ها حاکی از آن است که باید به حریم خصوصی افراد حمله شود. دکتر گیسو ناظمی، متخصص زنان و زایمان که در غربالگری تخصص دارد، می گوید: «من حتی نمی دانم غربالگری چیست. یعنی وقتی سه ماهه باردار هستید می آیند شما را برای غربالگری می برند؟ یا مثلا اگر معاینات دوره ای نداشته باشید در زمان زایمان در بیمارستان بستری نمی شوید؟ چه زمانی غربالگری اجباری شد؟ اصلا کی گفته؟ به نظر می رسد عده ای فقط می خواهند آرامش جامعه را بر هم بزنند.»

این نوع واقعی نیست!

سیمین کاظمی، جمعیت شناس و جامعه شناس بهداشت و درمان در خصوص تصویب طرح جوانان جمعیتی گفت: قانون جوانان در جمعیت با رویکرد مهندسی فرهنگی جامعه طراحی و تصویب شده است و مشخص است که چنین رویکردی هیچ جا باقی نمی گذارد. اتاق افراد به نظر می رسد جامعه از اشیای بی شکل و ناخودآگاه تشکیل شده است که مهندسان فرهنگی حق دارند به هر نحوی رفتارشان را شکل دهند. بنابراین، به ویژه برای زنان به عنوان شهروند درجه دو، حق کنترل بدن آنها نقض می شود و آنها به عنوان ابزاری برای تولید مثل در خدمت دولت تلقی می شوند که باید از حق انتخاب و تصمیم گیری در زمینه های مختلف سلب شوند. بارداری. با نظارت دقیق تر بر بارداری و زایمان، حفاظت از حریم خصوصی افراد بر اساس سطح منابع مالی آنها امکان پذیر خواهد بود. «با چنین قانونی، اعتماد مردم به سلامت عمومی کاهش می‌یابد و افراد ثروتمند به بخش خصوصی می‌روند که به آنها حق انتخاب با توجه به پولی که می‌دهند، می‌دهد.

کاظمی گفت: علیرغم شکاف طبقاتی عمیق و گسترده و گسترش فقر در جامعه، این اجبار و فشارها و نقض حریم خصوصی عمدتاً بخشی از جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد که از ثروت و امکانات لازم برای عبور از ممنوعیت ها و محدودیت ها برخوردار نیست. سزارین، سقط جنین، پیشگیری از بارداری و غربالگری به طور فزاینده ای به امتیازاتی برای افراد برخوردار تبدیل می شود و فقرا از آنها محروم می شوند.

تأثیر آن بر طبقات پایین، تولد فرزندان ناخواسته با ناهنجاری های کروموزومی، عوارض بارداری و زایمان و سقط جنین های خطرناک برای زنان خواهد بود. بار اصلی این طرح بر دوش اقشار ضعیف و آسیب پذیر است و اگر قرار باشد تاثیرگذار باشد، جمعیت این بخش را افزایش می دهد و در عین حال منجر به بازتولید فقر می شود.

کاظمی گفت: جمعیت هر کشور منطقاً باید متناسب با منابع و امکانات موجود در آن کشور باشد و محدودیت ها را درک کند. ناپدید شدن بزرگ نسل ها “همراه با نرخ فعلی رشد جمعیت، بازسازی جمعیت کند و پایدار خواهد بود.” آیا امکان توزیع ثروت وجود دارد؟

با توجه به بحران آب و مشکلات زیست محیطی، رشد جمعیت تا چه اندازه می تواند بحران را تشدید کند؟ سطح کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی چقدر است؟ چگونه دسترسی عادلانه به مراقبت های بهداشتی و آموزش مناسب حاصل شده است؟ ظرفیت بازار کار چقدر است؟ وی افزود: وقتی شرایط با همه این شاخص ها نامطلوب و نگران کننده باشد، رشد جمعیت اثری جز تشدید بحران نخواهد داشت و برنامه ریزی برای افزایش جمعیت در جامعه غرق در مشکلات و بحران ها غیرواقعی است.

ما در خطر هستیم، این خطر را جدی بگیرید

دی ماه سال گذشته کبری هزالی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در توییتی لغو ممنوعیت غربالگری جنین را تبریک گفت. اگرچه این توییت به دلیل واکنش‌های منفی فراوان حذف شد، اما آغازی بود برای تلاش برخی افراد برای افزایش جمعیت جمعیتی که کمیت آن مهمتر از کیفیت و سبک زندگی است. ایران در شرایطی به سمت لغو غربالگری و درمان سقط جنین حرکت می کند که وضعیت معیشتی افراد دارای معلولیت در کشور اسفبار ارزیابی می شود و اگر یک روز را در خیابان بگذرانید متوجه حضور افراد دارای معلولیت در شهر خواهید شد. چیزی را هدف نمی گیرد. .

نبود معابر مناسب برای افراد دارای معلولیت و همچنین عدم حمایت اجتماعی باعث بی خانمانی آنها شد. به نظر می رسد در پشت این پیام اجباری، پیام مهمی در طرحی نهفته است که هرگز اجباری نبوده است. بارداری به هر قیمتی! به نظر می رسد رشد جمعیت «به هر طریق» یکی از اهداف طرح جمعیت جوانان باشد. طبق ماده 54، آزمایشگاه ها باید اطلاعات مشتری را به صورت آنلاین ثبت کنند و زنان باردار باید شناسایی شوند و در صورت عدم تولد فرزندشان بعداً سقط جنین از آنها گرفته می شود. چه کسی چنین حقی را به دولت داده است؟ ماده 51 توزیع یارانه دولتی و وسایل پیشگیری از بارداری رایگان را ممنوع کرده است. فروش قرص های ضد بارداری نیز نیاز به تجویز پزشک دارد. ماده 52 عقیم سازی (حتی موقت) را جرم دانسته است.

شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس نیز با تایید بحران جمعیت کشور، گفت: بحث این است که کشورهای دیگر نیز حدود 60 تا 70 سال پیش کاهش یافته اند و به همین دلیل مرگ و میر به دلیل پیری جمعیت افزایش یافته است. رشد جمعیت آنها به صفر و منفی رسیده است. به همین دلیل سیاست های تعدیل جمعیت و مهاجرت و افزایش جمعیت را در دستور کار قرار دادند. به نظر می رسد کشور ما نیز مانند کشورهای توسعه یافته ای مانند اروپا و آسیای جنوب شرقی این روند را ادامه دهد. قبل از رسیدن به این مرحله آخر، دولت های ما سیاست هایی را اتخاذ کرده اند که باید در آینده مورد توجه قرار گیرند، درست یا غلط. با این حال، این سیاست ها در این مرحله در کشورهای مختلف اجرا می شود».

مشکل ما با تحریم حل نمی شود

آسیا و ایمان هشت سال است که ازدواج کرده اند و قصد بچه دار شدن ندارند. آسیا به ما می گوید: «در ایران که همیشه شرایط حساسی است، فرزندی ندارم. حالا که چنین طرحی تصویب شده امنیت من بیشتر می شود و فکر می کنم خواهد شد! آیا می خواهند نام و اطلاعات من را ثبت کنند؟ مشکلی نیست، من در خانه با نوزاد چک می کنم و اگر جواب مثبت است، به راحتی می توانم مشکلات را با قرص حل کنم. میدونی داستان چیه؟ این داستان زورگویی است. شاید اگر در بحثی بودم که حد مطمئنی به من می داد، آنقدر ناراحت نمی شدم.» نیکو 28 ساله با تست بارداری خانگی متوجه شد که باردار است. او به ما می گوید: من بیماری قلبی دارم و اصلا نمی توانم بچه را در آغوش بگیرم. اما من نمی توانم منتظر اسناد و این همه توهین باشم. هر جا که تحت درمان باشم ایران را ترک می کنم و طبق سوابقم بچه را سقط می کنم».

آذر تشکر، جامعه شناس شهری و کارشناس پژوهش های اجتماعی می گوید: «به نظر من تجربه نشان می دهد که تلاش برای کنترل حریم خصوصی افراد باعث ترویج پنهان کاری، ریا و دورویی بیشتر در جامعه می شود. مردم همیشه سطحی از خواسته ها و تصمیمات خود را برای خود نگه می دارند و آن را به دولت نمی دهند و با دولت شریک نمی شوند. البته به دلایل عقلی در این سطح تصمیم می گیرند. اما آنها از استراتژی هایی استفاده می کنند که این سطح را از کنترل دولت خارج می کند. بنابراین، نتیجه چنین کنترلی تنها از بین بردن شکاف بین لایه های درونی و بیرونی خانواده است و این دقیقاً همان چیزی است که خانواده ها را از دسترس دولت دور می کند.

یعنی دولت در نهایت هدف خود را زیر پا می گذارد; او می‌خواهد کنترل کند، اما با سیاست‌های اشتباه، فضایی را که می‌خواهد کنترل کند، از دست می‌دهد.» او گفت: مردم نیز بر اساس منطق تصمیم می‌گیرند. اول اینکه خانواده با کمترین آموزش و آگاهی شروع به پنهان کاری می کند و دوم اینکه خانواده فقیر و ناآگاه پس از استفاده از بسته های دولتی مسئولیت خود را در قبال فرزندان جدید رها می کنند و همه چیز را به دولت واگذار می کنند. مثلاً کودکان معلول، کودکان کار، کودکان بی سواد و بی سواد، کودکان پرخاشگر و ضداجتماعی، کودکان دارای مشکلات جسمی و روحی و … همه این کودکان در آینده به تصرف دولت در می آیند، خانواده فقیر و نادان دریافت می کنند. باج اول، «به دنیا آمد و بعد رفت تا دولت او را بگیرد».

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح خانواده میان اندیش را به ریاکاری وادار می کند و لایه پنهان آن را از چشم دولت دور می کند که در نتیجه دولت دیگر به این لایه پنهان دسترسی ندارد و بیش از پیش از کنترل شهروندان ناتوان می شود. بنابراین، نقض هدف شما خواهد بود. در یک خانواده فقیر و ناآگاه، فقط مخارج دولت افزایش می یابد. پس جنگ با فضای شخصی مردم در واقع جنگ حکومت با خودش است. «این یک جنگ غیرقابل کنترل و پرهزینه است!

نتیجه

با نگاهی به طرح جمعیت جوانان می توان نکاتی را مشاهده کرد که در آن تلاش هایی برای ترویج زایمان به عنوان یکی از رویکردهای سیاستمداران صورت گرفته است. سیاست هایی مانند افزایش 5.7 برابری حقوق خانواده به مدت پنج سال، تامین مالی ساخت و بهسازی خوابگاه های متاهل در کلیه مراکز آموزش عالی برای دانشجویان داخلی و خارجی، اعطای سپرده 50 میلیون تنی وام، خرید یا ساخت مسکن برای افراد بدون فرزند. و زوج های بی سرپرست با پرداخت 10 ساله تحت پوشش بیمه برای درمان کلیه زوج های نابارور، تجهیزات و راه اندازی مرکز تخصصی ناباروری سطح 2 در دانشگاه علوم پزشکی و سطح 3 در هر استان بخشی از این سیاست ها می باشد. اما به نظر می رسد که شاید تنها چند مقاله بتواند کل طرح را زیر سوال ببرد. اصرار بر عدم غربالگری، جرم انگاری عقیم سازی که یکی از خصوصی ترین تصمیمات فردی است و مسائلی از این دست می تواند شکافی بین دولت و ملتی ایجاد کند که سال ها با آن دست و پنجه نرم کرده ایم.

از طرفی لغو غربالگری با هر دستور و عنوانی و همچنین لغو ارائه رایگان وسایل پیشگیری از بارداری قطعا هزینه های زیادی را برای دولت و کشور به همراه خواهد داشت. افزایش جمعیت به هر قیمتی می تواند باعث افزایش تعداد کودکان معلول و بی سرپرست و کودکان مبتلا به اچ آی وی در کشور شود. فرض بر این است که داروهای ضد بارداری رایگان در شرایطی که تماس جنسی در حال حاضر علت اصلی HIV محافظت نشده است، متوقف خواهد شد. باید دید برنامه ریزان طرح جوانان جمعیت چه برنامه ای برای شکاف ها، بی اعتمادی ها و احتمال افزایش بیماری در آینده نزدیک خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید