حقایق تکان دهنده درباره مافیای مواد مخدر در ایران; بازی سازمان غذا و دارو با زندگی بیماران سیستیک فیبروزیس

حقایق تکان دهنده درباره مافیای مواد مخدر در ایران;  بازی سازمان غذا و دارو با زندگی بیماران سیستیک فیبروزیس

روز جدید در جدیدترین سلسله اتفاقات عجیب و غریب مربوط به صنعت داروسازی ایران، هزاران بیمار CF (فیبروز کیستیک) قربانی سیاست های این موسسه شده اند. این بیماران نیاز فوری به دارویی به نام کرون دارند، این دارو به این بیماران در هضم غذا کمک می کند. بدون آن غذا جذب بدن بیمار نمی شود. صدها گزارش از بیماران سیستیک فیبروزیس دریافت شده است که پس از مصرف نمونه ساخت ایران، دچار سرگیجه شدید، انسداد روده، حالت تهوع، دل درد و سایر عوارض خطرناک می شوند.

هیرش سعیدیان – تصویر زیر فهرستی از شرکت هایی است که در سال های اخیر توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا) جریمه های بیش از حدی دریافت کرده اند. گلاسکو اسمیت کلاین 3.750 میلیارد دلار، فایزر 3.320400000 میلیارد دلار، جانسون و جانسون بیش از 2 میلیارد دلار.

این شرکت ها جزو برترین شرکت های دارویی در جهان هستند و تحت سخت ترین قوانین دارویی در ایالات متحده فعالیت می کنند. کشوری که قوانین دارویی آن معیاری برای کشورهای دیگر است، مانند واحد پول دلار. با این حال، روحیه کسب و کار پیشران صنعت عظیم داروسازی باعث جنایت این داروخانه های بزرگ شده و برخی از محصولات آنها به بیماران آسیب می رساند.

جالب اینجاست که در 40 سال گذشته در ایران اتفاق نیفتاده است که شرکت های نیمه دولتی که به سودجویی و مدیریت بی احتیاطی معروف هستند، به دلیل مرگ و میر ناشی از تولیدات خود جریمه های هنگفتی یا با مقامات قضایی روبه رو شوند. .

بسیاری از شرکت‌های دارویی در ایران متعلق به بنیادهای قدرتمندی مانند بنیاد جانبازان، ستاد فرمان امام (ره) و یا تجار قدرتمندی هستند که در دستگاه‌های سیاست‌گذاری تأثیر بسزایی دارند. در رسانه ها مشخص است که رئیس سازمان غذا و دارو نیز توسط این شرکت های دارویی انتخاب می شود.

بهرام هاینا رئیس فعلی سازمان غذا و دارو پیش از این در هیات مدیره شرکت های توسعه دارویی آروان فارمد، البرز دارو و مانا حضور داشت. تاجری سرشناس در عرصه پزشکی که با بسیاری از تاجران و شرکت های دیگر آشنای نزدیک دارد و اکنون وظیفه کنترل کار این شرکت ها و در صورت لزوم جریمه نقدی دوستان و شرکای سابق خود و یا حبس را بر عهده دارد. آنها خاک

رئیس قبلی IAL نیز یک تاجر معروف داروسازی بود.

در جدیدترین سلسله اتفاقات عجیب و غریب مرتبط با صنعت داروسازی در ایران، هزاران بیمار مبتلا به فیبروز کیستیک (فیبروز کیستیک) قربانی سیاست های این نهاد شده اند. این بیماران نیاز فوری به دارویی به نام کرون دارند، این دارو به این بیماران در هضم غذا کمک می کند. بدون آن غذا جذب بدن بیمار نمی شود.

هلند و آلمان از تولیدکنندگان قابل اعتماد این دارو هستند و سالهاست که داروهای مورد نیاز بیماران ایرانی سیستیک فیبروزیس از این کشورها وارد می شود.

یک فروشنده مواد مخدر که نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و از اعضای اتاق های ایران، آلمان و اتریش است، سال گذشته اعلام کرد که شرکتش با کمک متخصصان جوان و مؤمن، داروی بومی و ملی کروئن را تولید می کند.

این نهاد به دلیل نفوذ در سازمان غذا و دارو بلافاصله واردات تاج را متوقف و اعلام کرد که نمونه ایرانی جایگزین محصول خارجی شده است.

دکتر حسن الله صادقی، پزشک نامی که سال ها زندگی خود را وقف بیماران ایرانی سیستیک فیبروزیس کرده است، از تجویز این دارو ابراز بی میلی کرد.

پس از مدتی صدها گزارش از بیماران سیستیک فیبروزیس دریافت شد مبنی بر اینکه پس از مصرف نمونه ایرانی دچار سرگیجه شدید، انسداد روده، حالت تهوع، اسهال خونی و سایر عوارض خطرناک شده اند.

با توجه به اعتراض گسترده خانواده‌های ایرانی، وزارت بهداشت در خبری رسمی که در رسانه‌های تخصصی حوزه پزشکی منعکس شده است، اعلام کرد که واردات داروی هلندی کروئن مجددا آزاد شده و سفارشات از این دارو انجام می‌شود. هلند از 15 ژوئن امسال.

تاکنون کمیسیونی برای مجازات شرکت خصوصی مدعی بومی سازی و مجریان صادرکننده مجوز این دارو در سازمان غذا و دارو تشکیل نشده است.

هیچ ارگان مستقلی روند مشکوک مجوز انسانی این دارو را بررسی نکرده است و طبیعتاً مانند صدها مورد قبلی، هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه این شرکت خصوصی مدعی تولید چقدر خسارت مالی، جانی و روحی وارد کرده است، صورت نگرفته است. دارو باعث ایجاد بیماران شده است.

یک متخصص ایرانی مقیم آلمان با سابقه همکاری با شرکت های بزرگ دارویی ایران و آشنا به فرآیندهای مدیریتی سازمان غذا و دارو گفت: زمانی که در ایران بودم اجازه نمی دادم خانواده و اقوامم داروهای ایرانی را به عنوان دارو مصرف کنند. هر شرایطی که بود و هرچقدر هم که سخت بود نمونه شخص دیگری بود

دیدگاهتان را بنویسید