حقوق کارگر روز جدید صاحب ندارد

حقوق کارگر روز جدید صاحب ندارد

سایه تورم کالاهای اساسی هر روز سنگین‌تر می‌شود و دستمزد کارگران هنوز کفاف هزینه‌های زندگی آنها را نمی‌دهد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که در چند سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، ماکارونی جایگزین برنج و حتی گوشت شده است. اما مصرف این کالای ضروری نیز به دلیل برخی تصمیمات اشتباه و افزایش قیمت ها با چالش مواجه شد. این در حالی است که دولت معتقد است چون آرد یارانه ای در اختیار صنایع غذایی به ویژه ماکارونی قرار می دهد، می تواند محصول نهایی یعنی ماکارونی را قیمت گذاری کند. این در حالی است که معیشت فقرا روز به روز کمتر می شود و فعالان کارگری گلایه های زیادی از دستمزد دارند. یک کارشناس بازار کار با اشاره به روند تورم تصاعدی کشور تاکید کرد: دولت به دلیل اینکه حقوق را بر اساس هدف مشخصی تعیین کرده و به آن دست یافته است، تمایلی به افزایش حقوق ندارد. حال چگونه می توان تسهیلات تجدید نظر حقوق ارائه کرد!؟ تورم 50 درصدی در مقابل افزایش 20 درصدی دستمزد این روزها باعث شده است که کارگران خواهان تغییر نرخ دستمزد باشند. اتفاقی که حتی هفته گذشته باعث شد کارگران در اواسط خردادماه به دادگاه شکایت کنند، بنابراین دستمزد 1402 لغو شد و جلسات شورای عالی کار برای افزایش دستمزد به نرخ تورم و سبد معیشتی تشکیل شد. در شرایطی که وزارت کار در پاسخ به این درخواست جامعه کارگری اعلام کرد که روند کاهش تورم آغاز شده و وعده تشکیل جلسه شورای عالی کار داده نشده است.در این نشست خبری اعلام شد. با توجه به اینکه اعتراض به مصوبه شورای عالی کار در خصوص حداقل دستمزد کارگران در هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گرفت و مقرر شد این شکایت رد شود. عدالت اداری گفت: ما فکر می کردیم امسال حقوق کارگران است شکایت مربوط به 1402 به سرنوشت سال 2019 دچار خواهد شد.
فرمارز توفیقی، فعال کارگری نیز خاطرنشان کرد: دولت قوانین دستمزد و تعهدات حاکمیتی خود را زیر پا می گذارد، نمایندگان مجلس سکوت می کنند و قوه قضاییه نیز شکایت حقوقی کارگران را که ناشی از ازهر من الشمس است رد می کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این اعتراضات تاکید کرد: قانونگذار چارچوبی را برای تعیین حقوق کارگران تعریف کرده است که بر اساس آن عمل کرده ایم. همچنین این نرخ دستمزد با حضور نمایندگان کارگران در جلسه شورای عالی کار تصویب شد و گفت: تعجب می کنم فردی که صورتجلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران را امضا کرده است. در سال 1402، اکنون می گوید این مصوبه غیرقانونی است. حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این خصوص به خبرآنلاین گفت: مطالبه کارگران در خصوص دستمزد یک مطالبه قدیمی است که از گذشته وجود داشته و هیچ گاه باری بر دوش دولت نبوده است.

وی افزود: در سال های اخیر هر بار با افزایش تورم، کارگران خواستار بازنگری در دستمزد شدند که دولت نپذیرفت.

این کارشناس بازار کار گفت: به نظر من وقتی تورم در طول سال افزایش پیدا می کند و خود دولت شروع به افزایش قیمت کالاها و تعرفه خدمات می کند، این موضوع بازنگری دستمزدها از جانب کارگران کاملاً مشروع و مشروع است اما متاسفانه هرگز. دولت زیر بار آن نبود و همیشه مقاومت می کرد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: در خصوص سال جاری موضوع چند جنبه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. نکته اول اینکه دولت تلاش کرد دستمزدها را سرکوب کند و این کار را در قالب یک فیلمنامه از پیش تعیین شده انجام داد و متأسفانه نمایندگان کارگری فریب خوردند و کاملاً زیر نظر دولت، به موضوع روند تعیین دستمزد تن دادند و آن را امضا کردند. بر خلاف شرایط و شاخص های اقتصادی که ماده 41 قانون کار بر آن تاکید دارد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت به هدفی که برای تعیین دستمزد در سال جاری در نظر گرفته بود، دست یافت. در این مورد باید به دو یا سه جنبه مختلف اشاره کرد. اول اینکه اعتراض کارگران را نباید جدی گرفت. به این دلیل که آنها با رهبری دولت قرارداد مزد را با شرایط خاص امضا کردند و وارد دولت شدند که خلاف شرایط قانونی بود.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: اعتراض آنها جدی نیست و این به این دلیل است که نمایندگان کارگری در ایران مستقل نیستند و کاملا زیر نظر دولت و نهادهای مدیریتی خاص فعالیت می کنند. ثالثاً نهادهای کارگری در ایران به شدت ضعیف و زرد هستند و توانایی پیگیری مطالبات کارگران را ندارند، بنابراین اعتراض آنها در روزهای اخیر بیشتر جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد.

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: اصرار کامل دولت وجود دارد و امکان بازنگری حقوق وجود ندارد.

وی یادآور شد: بر اساس سوابق قبلی دیوان عدالت اداری، زمانی که یک طرف دعوا دولت و طرف دیگر مردم هستند، معمولا دادگاه به نفع مردم و به ضرر حاکمیت موضع نمی گیرد. نهادها و دولت این کارشناس بازار کار همچنین گفت: نکته مهم این است که دولت نمی خواهد حقوق را افزایش دهد چرا که حقوق را بر اساس یک هدف مشخص تعیین کرده و به آن رسیده است. حال چگونه می توان تسهیلات تجدید نظر حقوق ارائه کرد!؟

حاج اسماعیلی افزود: اما اینکه آیا این حق از نظر بازنگری دستمزد بر اساس شرایط قانونی و با توجه به شرایط واقعی اقتصادی و صنفی در اختیار کارگران است، باید گفت که حق کارگران است. تایید می‌کند و مرکز پژوهش‌های مجلس روند تورم روزهای اخیر را بالای ۷۰ درصد اعلام می‌کند که نشان می‌دهد باید دستمزدها بازنگری شود و شرایط کارگران نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده و حداقل دستمزد کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد. مردم.

این کارشناس بازار کار تاکید کرد: به نظر من اگر کارگران به دنبال بهبود دستمزد هستند باید بتوانند از پشتوانه و پتانسیل جمعی کارگران استفاده کنند.

دادگاه اختیار لازم برای درج حقوق را ندارد

حاج اسماعیلی همچنین با بیان اینکه در تشکل کارگری هم از نظر تخصصی و هم از نظر علمی مشکل داریم، گفت: قبلا هم گفته ام شکایت به دیوان عدالت اداری راه به جایی نمی برد. همچنین دیدیم که دیوان عدالت اداری با رد دادخواست گروه های کارگری به ماده 167 استناد کرده است که می گوید چگونه ترکیب شورای عالی کار و تصمیمی که اتفاق می افتد، دادگاه نمی تواند در آن دخالت کند. که فقط یک حکم دولتی است. حقوق یک تصمیم سه جانبه است و دادگاه اختیار لازم برای ورود به این کار را ندارد.

منبع: هم میهن

دیدگاهتان را بنویسید