حق بیمه قراردادی سربار را بر تولید تحمیل می کند/شرایط فعلی باعث افزایش اندازه اقتصاد سایه و فرار می شود.


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۰۲
کد خبر: 1916905

عضوهیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی به دو کابوس برای تولیدکنندگان تبدیل شده اند، گفت: از اخذ حداکثر حق بیمه از تولیدکنندگان با روش هایی مانند حق بیمه قراردادی که ترمز تولید شود و هزینه های اضافی بر تولید بیفزاید و افزود: این وضعیت جز افزایش حجم اقتصاد سایه و فرار نتیجه دیگری ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بررسی ها نشان می دهد که اداره مالیات و تامین اجتماعی به دو کابوس بزرگ تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده اند.


سازمان مالیات و تامین اجتماعی، دو کابوس بزرگ تولیدکنندگان



ارتباط یک طرفه و کنترلی این سازمان ها با واحدهای تولیدی مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرد. به گفته صاحبان مشاغل، رابطه بین این سازمان ها و شرکت ها بر اساس بی اعتمادی است. مثلاً اگر یک واحد تولیدی با سازمان بیمه مشکل داشته باشد، اصل بر این است که شرکت مورد نظر 100 درصد مقصر است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

بیشتر بخوانید:
صنعت نساجی بدهکار، دریافت حق بیمه در قراردادها/ افزایش حجم اقتصاد خاکستری در بازار پوشاک

مشکل زمانی بدتر می شود که در فرآیند اثبات اصالت سایت های تولیدی، حساب های شرکت مسدود شده و فعالیت این سایت عملاً متوقف شود.

تولیدکنندگان در بسیاری از موارد به بروز مشکلات ناشی از ضعف مدیریت سازمان تامین اجتماعی اشاره می کنند که موجب ضرر و زیان واحد تولیدی می شود.

شرایط فعلی حجم اقتصاد سایه و فرار را افزایش می دهد



مریم هوازی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین در این خصوص به دانا گفت: در ماه های اخیر یکی از مهمترین مشکلات شرکت ها و تولیدکنندگان مربوط به تامین اجتماعی و مشکلاتی است که این تشکل وجود دارد. برای تولید ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این سازمان در قبال مبالغ بالایی که دریافت می کند خدمات شایسته ای ارائه نمی دهد. سازمان مورد نظر نسبی است بیمه حق بیمه که از کارگر دریافت می کند و کارفرما خدماتی ارائه نمی دهد. سهمی که تامین اجتماعی برای داروها می پردازد بسیار پایین است و کیفیت خدمات بیمارستان های تامین اجتماعی مناسب نیست.

وی افزود: کارگرانی که بیمه حق بیمه سپرده، کار برای سالهای طولانی و در میانسالی آنها نیاز دارند پشتیبانی بیمه در حوزه درمان دارو و دارو دارند اما متاسفانه این خدمات بسیار کم است. در تمام دنیا به بیمه شدگان میانسال و مسن خدمات ویژه بیمه و درمانی ارائه می کنند.

وی تصریح کرد: در کشور ما نه تنها خدمات ویژه ای ارائه نمی شود، بلکه خدمات معمول بیمه ای نیز در سطح خوبی نیست. اکنون قیمت دارو و بسیاری از داروها افزایش یافته است امنیت اجتماعی که شامل نمی شوند. افرادی را بیمه کرده ایم که داروهای خاصی مصرف می کنند و داروهای آنها با وجود پرداختی مشمول بیمه نمی شود بیمه حق بیمه باز هم باید مبلغ را آزادانه پرداخت کنند.

این تهیه کننده افزود: موضوعی که همیشه در تامین اجتماعی مطرح می شود و آزاردهنده است، یادداشت هاست. به هر کدام از شعب تامین اجتماعی که برای انجام کاری مراجعه کنید حتما به شما می گویند که بر اساس ابلاغیه فلان و فلان بخشنامه است. در حالی که یک نفر باید بررسی کند که آیا حتی یک یادداشت وجود دارد یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه متاسفانه همواره تبصره یا بخشنامه ای در رابطه با تامین اجتماعی به نفع سازمان تامین اجتماعی است، گفت: به معنای ارتباط یک طرفه سازمان با تولیدکنندگان و بیمه شدگان است. از همه اینها بگذریم قراردادهای حق بیمه متوجه شدیم که اصلاً مشخص نیست چرا این اتفاق می افتد؟

وی پرسید: در ازای حق بیمه به کارگران خدماتی حتی اندکی خدمت می دهند؟ مشکل همینه حق بیمه قراردادی در ازای خدمات ارائه نشده، همچنان از تولید کنندگان دریافت می شود.


حق بیمه قرارداد سربار را بر تولید تحمیل می کند



وی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی با سازوکار اخذ حداکثر حق بیمه از تولیدکنندگان به روش هایی مانند. حق بیمه قراردادی در شرایط کنونی و تحریمی کشور، به جای تسهیل تجارت در کشور، به معمای تولید تبدیل می شوند و هزینه های اضافی بر هزینه های تولید می افزایند.

این شرایط جز افزایش حجم اقتصاد سایه و فراری دادن اثر دیگری ندارد. تولیدکنندگان یا ترجیح می دهند کسب و کار خود را ببندند یا به روش های مختلف پرداخت کنند حق بیمه قراردادی شانه بالا انداختن زیرا حق بیمه قرارداد بسیار بیشتر از حق بیمه کارگران است.

خاوازی همچنین گفت: در یک مورد خاص ممکن است به شما بگویند بخشنامه صادر شده و ما نمی توانیم به آن پرونده رسیدگی کنیم. اما برای همین مورد خاص به وزیر نامه می نویسی و در مجلس ارتباط پیدا می کنند و بر اساس علایقشان کار را پیش می برند.

وی تصریح کرد: این نشان دهنده برخوردهای سلیقه ای است که در نهایت به درد کسب و کار و فضای اقتصادی کشور نمی خورد. اگر قرار است از تهیه کننده حمایت کنیم، باید حرف او را بشنویم و مشکلاتش را حل کنیم. متاسفانه اکنون ساده ترین کاری که تولیدکنندگان می توانند انجام دهند این است که واحد تولیدی خود را تعطیل کنند و پول خود را صرف خرید دلار و سکه کنند. حتی آنهایی از ما که عاشق تولید هستیم تا یک نقطه خاص مقاومت می کنیم و در نهایت هدیه تولید را به جلسه می دهیم.

این تولیدکننده که به گفته خودش در آستانه تعطیلی واحد تولیدی خود قرار دارد، گفت: خصوصی سازی در کشور اصلا خوب پیش نمی رفت و شرکت های شبه دولتی وارد شدند که بر مشکلات افزوده شد. رانت ها شکل گرفت و بانک ها شروع به ایجاد شرکت های خصوصی کردند که در واقع جزو بانک ها هستند و برخلاف اسمشان خصوصی نیستند.

وی در نهایت گفت: در واقع همه چیز در شبکه دولتی که قبلا وجود داشت اجرا می شود و خصوصی سازی صورت نگرفت. در این دور باطل، شرکت‌های خصوصی واقعی تولید و نوآوری می‌کنند، اما چون شرکت‌های دولتی و شبه دولتی ابزارهای قدرتمند و بودجه بالایی دارند، از مزایای این نوآوری بهره‌مند می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید