حل مشکل بدهی های ارزی صادرکنندگان پس از سه سال بلاتکلیفی

ساعت: 16:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801946

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برخی از مشکلات مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان پس از سه سال بلاتکلیفی برطرف می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا پیمان پاک با اشاره به مصوبات پیشنهادی کمیته اقدام ارزی که در کمیته ماده 2 چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید، گفت: بر اساس این مصوبات، برخی از مشکلات مبادلات پس از آن امکان پذیر می شود. سه سال عدم قطعیت.”

وی افزود: صادرکنندگان به عراق و افغانستان از 21 فروردین 1397 تا 25 مرداد 1397 که هنوز مجوز صادرات خود را در سامانه کل بازرگانی ثبت نکرده اند، تا پایان سال 1400 فرصت دارند اطلاعات را در سامانه ثبت کنند. اقدام تجاری جامع

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در سال 1397 به سایر صادرکنندگان به استثنای صادرکنندگان موضوع بند (1) با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مدارک و تاییدیه، مهلت پایان سال جاری داده شد. توسط کمیته مربوطه، تسریع بازگشت ارز در چرخه اقتصادی.

پیمان پک افزود: صادرکنندگانی که در بازه زمانی 21 فروردین 1395 تا 16 مرداد 1395 در کشورهایی غیر از عراق و افغانستان کالاهای خود را به ریال به فروش رسانده اند، می توانند با تأیید کمیسیون و اطلاعات ثبتی اسناد و مدارک را به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی ارائه کنند. فروش ریالی در سامانه کل معاملات مطابق با ثبت نام جهت بهبود نسبت انجام تعهدات خود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرکنندگان در سال های 1398 و 1399 تا پایان سال 1400 حق دارند نسبت به افزایش نرخ بازدهی ارز در چرخه اقتصادی با یک یا یک تسریع و اقدام کنند. ترکیب روش‌های مختلف و رفع محدودیت‌های مربوطه.»

پیمان پک افزود: صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی در سال 1397 که قبل از اعلام فهرست اولویت های کالایی وزارت صمت برای واردات نسبت به صادرات ثبت سفارش کردند در صورت ارائه درخواست و مدارک به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی. به منظور توسعه تجارت و مصوب کمیسیون، حق انجام تعهدات ارزی از محل صادرات سال مذکور تا میزان تعهدات ارزی انجام نشده در سال 1397 را دارند.

وی ادامه داد: به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان با تعهدات ارزی معوق کمتر از پنج هزار یورو، این گروه از صادرکنندگان تا تاریخ ابلاغ این مصوبه (19 دی ماه 1400) تا سقف تعیین شده از تعهدات ارزی معاف هستند. ).

معاون وزیر صمت گفت: فروش کالا به صادرکنندگان کالا به عراق به صورت واقعی برای بازسازی عتبات عالیات (طرف قرارداد ستاد احیای عتبات عالیات یا شرکت های مورد تایید کارخانه ) با نرخ مصوب ستاد عتبات و کمیته اقدام ارزی با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه کل معاملات و انجام اقدامات لازم منوط به انجام تعهدات صادراتی ارز خواهد بود.

پیمان پک افزود: در مواردی که واگذاری و فروش مجوزهای صادراتی به واردکنندگان منجر به نقل و انتقال ارز و واردات نشده باشد، پس از طرح موضوع در کمیته اقدام ارزی، تصویب و جهت اقدامات مقتضی به سازمان امور مالیاتی ابلاغ می شود. در ازای بدهی ارزی مربوطه برای صادرکننده، از بدهی ارزی واردکننده کسر می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کمیته اقدام ارزی که پس از تفویض اختیارات برای پیگیری اجرای تعهدات ارزی صادرکنندگان به سازمان توسعه تجارت با حضور اعضای کلیه دستگاه های ذیربط در حوزه تجارت خارجی تشکیل شد. سازمان ایران . صادرکنندگانی که مشمول بسته بازپرداخت صادراتی 1400-1397 نیستند، مسئولیت دارند.

پیمان پاک افزود: بر اساس مکاتبات با دبیرخانه کمیته اقدام ارزی (دفتر توسعه خدمات بازرگانی این سازمان)، تلاش برای حل و فصل پرونده صادرکنندگان پس از طرح در جلسات متعدد کمیته اقدام ارزی منجر به حل و فصل پرونده صادرکنندگان شد. مصوبات پیشنهادی برای ابلاغ به ماده 2: «چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید