ضرورت ساماندهی زیرساخت های مرزی و اداری/ یکی از مشکلات صادرکنندگان کردستان اجرای قراردادهای ارزی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات با بیان اینکه استان برای رونق اشتغال نیازمند صادرات و ارز حاصل از آن است، افزود: مرز باشماق مهمترین مرز صادراتی استان است که در صورت ساماندهی آن. و بهبود شرایط زیرساختی و مدیریتی می تواند به افزایش صادرات به کشور همسایه و همچنین افزایش روابط تجاری کمک کند.

استاندار کردستان با بیان اینکه مشکلات مرزی و پایانه های مرزی تقریبا در سراسر کشور رایج است، اظهار داشت: اما با توجه ویژه دولت در سفر رئیس جمهور به استان، مصوبه احداث کنارگذر مرز باشماق به تصویب رسید. به توسط بنیاد مسکن اجرا می شود.

زارعی کوشا با تاکید بر دعوت صادرکنندگان برای حضور در جلسات کارگروه رفع موانع تولید و کارگروه توسعه صادرات گفت: راهکارهای ارائه شده از سوی تجار بیشتر واقع بینانه و کاربردی است.

با یادآوری تاکید رئیس جمهور در سفر به کردستان مبنی بر تقویت دیپلماسی منطقه ای و استفاده از ظرفیت های مرزی برای توسعه اقتصادی، تلاش می کنیم با رفع نواقص بازارچه ها، اقدامات اساسی برای بهبود معیشت مرزنشینان انجام دهیم.

محمد نجیب شریفی مدیرعامل چند شرکت تولیدی و صادرات محور استان از جمله سقز کردستان و اولین صادرکننده استان نیز یکی از مشکلات صادرکنندگان استان را در اجرای قرارداد ارزی برشمرد و اظهار داشت: تجارت ما. با کشور عراق ریالی است، امکان پذیر است اما در ازای ارز حاصل از صادرات باید دلار وارد کنیم که در سال گذشته خسارت زیادی به تولیدکنندگان صادرات محور استان وارد کرده است.

وی افزود: 2 سال متوالی است که جمع آوری سقز توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور ممنوع شده است و این امر باعث کمبود مواد اولیه در واحد تولید سقز استان شده و در صورت تداوم پس از 32 سال حضور در بازارهای جهانی، به ناچار تعطیل خواهد شد ما این واحد هستیم.

شریفی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه کیک سازی شامل شکر، کره و آراد به ترتیب 100، 700 و 400 درصد افزایش یافته است، افزود: بیش از 90 درصد محصولات شرکت کیک سازی ما صادر می شود اما در حال حاضر به دلیل کمبود سرمایه در گردش مورد نیاز تنها یک خط تولید فعال است.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه مانند ترکیه به صادرکنندگان خود یارانه پرداخت می کنند و از آنجایی که هیچ یارانه ای به صادرکنندگان ایرانی داده نمی شود، این روند توان رقابتی تولیدکنندگان کشور را از بین برده است، ادامه داد: تاکنون بیش از پنج شرکت صادرات محور اشتغالزایی کرده اند. 300 نفر نیرو ایجاد کرده ایم، اما افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود سرمایه در گردش برای تولید این واحدها مشکل ساز شده است.

این صادرکننده منتخب کردستان از مسئولان استانی به ویژه استاندار خواست تا از تعطیلی قریب الوقوع کارخانه سقز استان که 15 روز دیگر مواد اولیه تولید دارد، جلوگیری کنند.

نجیب شریفی از تولید داروی کرونا توسط یکی از شرکت های متبوعش خبر داد و گفت: با استفاده از عصاره اصلی سقز داروی ترکیبی ساخته ایم که تاثیر زیادی در درمان کرونا دارد و به زودی با بقیه الله قرارداد می بندیم. دانشگاه تهران ثابت کند و با این کار خلاقانه و ارزشمند بسیاری از هزینه های درمان این بیماری کاهش می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی از افراد شناخته شده و قابل احترامی در دنیا هستند، تصریح کرد: اگر می خواهیم در این عرصه قدرت بگیریم، باید فکر کنیم که فعالان اقتصادی و کارآفرینان جایگاه ویژه ای برای نهادینه شدن در جامعه دارد.

سیدکمال حسینی وضعیت اقتصادی کردستان در کشور را مساعد دانست و افزود: هزینه حمل و نقل در این استان نسبت به سایر استان های کشور بیشتر است و این امر تاثیر زیادی بر قیمت کالاهای تولیدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سهم تولیدات استان در صادرات کم است و باید برای تقویت صنایع صادرات محور تلاش و حمایت بیشتری صورت گیرد، افزود: صادرکنندگان استان باید ضمن تامین ارز به تعهدات ارزی خود در عین حال صادرات ریالی داشته باشند. و این مشکل بزرگی را برای فعالان اقتصادی ما ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید