حمایت آمریکا از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران

این مقام آمریکایی بدون اشاره به نقش مخرب سازمان‌های اطلاعاتی غرب در ناآرامی‌های ایران و شهادت نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد: از زمان شروع اعتراضات در ایران، نیروهای امنیتی صدها نفر و بسیاری را کشته‌اند. از کشته شدگان زن و دختر بودند و ما نیز مانند مهسا امینی از مرگ این افراد عصبانی هستیم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ 24 نوامبر (3 دسامبر) “برای رسیدگی به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران” برگزار می شود.

وی با اعلام حمایت آمریکا از مردم ایران گفت: مقامات ایرانی باید خشونت علیه زنان را متوقف کنند و اجازه تظاهرات مسالمت آمیز را بدهند.

وی با ترس از نفوذ منطقه‌ای ایران، فعالیت‌های منطقه‌ای را «اقدامات مخرب» خواند و گفت: ما ابزارهای متعددی در اختیار داریم و با استفاده از آن‌ها ایران را پاسخگو خواهیم کرد.
حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد از رفتارهای دوگانه برخی دولت‌های غربی، تلاش آنها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره ایران را تلاشی نافرجام دانست.

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه به وقت محلی بیانیه‌ای درباره تداوم مداخله دولت بایدن در امور داخلی ایران صادر کرد و گفت: «او عمیقاً از گزارش‌های منتشر شده که نشان‌دهنده بازداشت‌های دسته جمعی، محاکمه‌های ساختگی است، نگران است و اکنون ما حکم اعدام برای معترضانی که خواستار مطالبات مشروع از سوی دولتی هستند که به طور سیستماتیک مردم خود را از شرافت و آزادی اولیه محروم می کند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن که این روزها مانند دیگر سیاستمداران آمریکایی و غربی بر ناآرامی های ایران تمرکز کرده و دیدار با مخالفان و فعالان حقوق بشر را در دستور کار خود قرار داده است، از ادامه حمایت از نقض حقوق بشر ابراز نگرانی کرد. حقوق بشر و ژست ها وضعیت زندانیان از جمله حسین روانقی رو به بهبود است.

سالیوان با بیان اینکه جهان در حال تماشای ایران است، جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرد که نقض حقوق بشر نباید بدون مجازات بماند.

مشاور امنیت ملی بایدن ادامه داد: آمریکا به همراه شرکا و متحدان خود در سراسر جهان به تعقیب عاملان این اقدامات از طریق تحریم و سایر ابزارها ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: جلسه شورای حقوق بشر باید برای دولت های مروج خشونت و ترور برگزار شود، نه برای جمهوری اسلامی ایران که مدافع واقعی حقوق بشر است و در ناآرامی های اخیر خویشتن داری عمیق نشان داده است.

امیرعبداللهیان نسبت به پیامدهای منفی اقدامات سیاسی شورای حقوق بشر بر همکاری ایران با غرب هشدار داد.

وزیر امور خارجه گفت: بر خلاف منشور سازمان ملل، تعداد کمی از دولت های غربی با سوء استفاده از مطالبات مسالمت آمیز در ایران، به خشونت دامن زدند و ساخت سلاح و کوکتل مولوتف را در فضای مجازی و رسانه ها آموزش دادند که منجر به کشتار پلیس و ناامنی در ایران شد. تا جایی که زمینه را برای اقدام تروریستی داعش فراهم کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با استناد به وظایف شورای حقوق بشر، هرگونه مداخله سیاسی شورای حقوق بشر در امور کشورها را رد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید