حمایت از کلیباف با کلیدواژه حرجیان/ جنبش عدالتخواه دانشجویی چگونه حریج شد؟

حمایت از کلیباف با کلیدواژه حرجیان/ جنبش عدالتخواه دانشجویی چگونه حریج شد؟

روز جدید : خانواده کلیباف به ترکیه سفر می کنند. اکنون برخی اصولگرایان خبر خرید تجهیزات لرزه نگاری از ترکیه موسوم به «دروازه سیسمونی» توسط حراج را منتشر کرده اند. این نامگذاری البته زمینه های بسیار بیشتری را ایجاد کرد. رویداد۲۴ در این گزارش به همین حواشی می پردازد.

خبر همسر، دختر و داماد کلیباف و خرید وسایل سیسمونی نوزاد طنین انداز شد. الیاس کلیباف در اولین لحظات در پستی اینستاگرامی از این اتفاق به عنوان «اشتباهی نابخشودنی» یاد کرد و به این ترتیب با تایید این خبر از سوی پسر کلیباف، خشم مخاطبان خبر بیشتر شد. گفتند وقتی پسر کلیباف می گوید «نابخشودنی» است و او نمی بخشد، چرا برخی انتظار دارند ما ببخشیم؟

از سوی دیگر جمعی از هواداران کلیباف با حمایت از این گروه به انتشار دهندگان این خبر حمله کردند. این خبر را ابتدا وحید اشتری از طیف عدالت خواهان (که اصالتا اصولگرا هستند ولی اصولگرا محسوب نمی شوند) منتشر کرد و طیف حامیان کلیباف آنها را «حریج» نامیدند.

تاریخ حریج چیست؟

ماجرای حریج چنانکه در تاریخ آمده است این است که در جنگ صفین، معاویه به پیشنهاد عمروعاص برای نجات از شکست، قرآن را سوراخ کرد به این بهانه که آنها راضی بودند. حکمت قرآن امام علی (ع) می فرماید: «من ناطق قرآن هستم و بدین ترتیب با وجود مخالفت شدید امام، گروهی از سربازان برای ادامه یا توقف جنگ، حکمیت را خواستار شدند». مالک اشتر به عنوان حکم انتخاب شد، اما سپاهیان ابوموسی به اشعری پیشنهاد دادند و معاویه سرانجام در نبرد با حیله عمروعاص از شکست نجات یافت. حراج در اصل گروهی از یاران امام علی بودند که در این جنگ از امام جدا شدند و ایشان را به کفر متهم کردند.

انتساب صفت حریج به جریان افشاگرانه سفر خانواده کلیباف به ترکیه به این معناست که جریانی در درون اصولگرایی صحیح است و هرگونه جریان انتقادی منتفی نیست. یا «اصول گرا نبود پس دروغگو و کافر است» یا «اصول گرا بود پس حرج و منحرف است».

واکنش حرجیان به عدالت

مهدی فضائلی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس، برای اولین بار در حساب کاربری خود در توییتر از کلمه خریدیتی استفاده کرد و سپس به عنوان استریم مورد استفاده قرار گرفت. وی می نویسد: «غیر از وجوه مشترک حرجیان امروزی با حرجیان امام علی علیه السلام، حرجیان زمان امام علی حافظ و قاری قرآن هستند، اما نمی دانم برخی از حراجان عصر ما. همچنین خواندن صحیح قرآن را بلد باشید.

وحید اشعری البته این شباهت های تاریخی را بی پاسخ نگذاشت و با کنایه نوشت: «من با شباهت های تاریخی مشکلی ندارم. فقط تمام کارت ها را مشخص کنید. مثلاً اگر عدالت خواهان حرج هستند، آن بزرگوارانی که نوه دختری آنها نیز باید اهل ترکیه باشد چه کسانی هستند؟ آیا آنها ابودر زمان هستند؟ صاحبان؟ مقدادند؟ آیا فرزندان آنها در استرالیا تحصیل می کنند و کودکان مسلمان در ترکیه سیسمونی هستند؟ “چی؟”

وی در توئیتی دیگر نوشت: وقتی ابودری از آن زمان برای نوه هایش از ترکیه پستانک می خرد، مالک اشتر برای معالجه به انگلیس می رود، بچه های مسلمان با پول جیب ملت در آمریکا درس می خوانند، بلال حبشی هم حقوق های نجومی می گیرد، اما هر کس متفاوت است و «حارج اگر قرآن را حفظ و تلاوت نکنند راه به جایی نمی برند».

کلیدواژه حرجت در روزهای اخیر در انتقاد از افشاگری های برخی چهره ها و رسانه های حامی کلیباف علیه کلیباف مطرح شده است. مشرق نیوز در گزارشی به نقل از یکی از فعالان اصولگرا، انتقاد کالیباف از خوارج پلاس را خواند و نوشت: خوارج ابتدا تهمت نمی زدند، حالا تهمت سابق، سپس حزب باید ثابت کند. حالا اگر کسی پیدا شد که بگوید تو از این مکاشفه درونی مسافرخانه ما به ما گفتی، لطف کردی، اینقدر اشتباه بود، اینقدر دروغ گفتی.

رسانه ها به برخی از چهره های به اصطلاح عدالت خواه اشاره می کنند و می نویسند: «اشتری، صدرالساداتی، سلطانی و …. مهم نیستند این خرده فرهنگ عدالت غیرمنطقی و غیرمنطقی است».

وحید اشعری در پاسخ به این انتقاد نوشت: «وقتی متوجه پسر صفدر حسینی یا پسر آقای نعمت زاده یا داماد آقای شمهانی و… شدیم، برخی از آنها موضوع منی خود را مطرح کردند. اما حالا که موضوع به گوش پسر آقای کلیباف رسیده، خیلی راحت می توان به منبر گفت: باغ همه را پاک کنید.

حامیان فرش را با کلمه کلیدی haridjit بهینه کنید

خبرگزاری فارس نیز اظهارات مشرک را بازنشر کرد. وی در یکی از اظهارات مشرق، بدون اشاره مستقیم به افشاگری علیه کلیباف، آن را در راستای راهبرد «القای رعب و وحشت» در عدالت خواهان «نئوفرکانی» که نماز شبانه در زندان اوین می خواندند، خواند. این اظهارنظر که ظاهراً واکنشی به افشاگری ها علیه کلیباف است، یک هدف را دنبال می کند و آن فریب هرگونه انتقاد از چهره هایی مانند کلیباف است.

در این یادداشت ویژگی های «عدالت خواه واقعی در انقلاب اسلامی» آمده است. مشرق نیوز و خبرگزاری فارس به ترتیب به وجود گروه های «به ظاهر عدالت خواه» از ابتدای تاریخ اسلام تا انقلاب اسلامی اشاره کردند که به نام عدالت عهدشکنی کردند و «ابزار خروج را زیر پا گذاشتند». ” از قدرت و حرمت ولایت را زیر پا بگذارند.»

در این یادداشت تلویحاً افشاگری‌ها علیه کلیباف را مشکوک و مشابه اتهام امام علی (ع) به «ترک صلاح» خواند و نوشت: «بزدل‌های تاریخ». در شرح بازجویی های به جا مانده از گروهک فورکان در زندان اوین آمده است که برخی از این تروریست ها اهل نماز شب و عبادت عمیق نیز بودند! این روزها همه کسانی که از غیرت سپاه جریحه دار شده اند، آشکار و پنهان «از سپاه می ترسند».

خبرگزاری فارس یادداشت دیگری از محسن مهدیان در تشریح ویژگی های پنج گانه حریج منتشر کرد و گفت: در جنگ های جدید این مرد آشکارا بر حق بود و شعار «انقلابی و عدالت خواه» می داد، اما عامل بی مزد و دلیل توطئه بود. تقلب در این یادداشت، عدالت خواهان اینگونه توصیف شده است که «از والی امیر به نام عدالت و حق سؤال می کنند».

سایت Khamenei.ir هر از چند گاهی در مناسبت های مختلف بیانات گذشته مقام معظم رهبری را بازخوانی می کند. این سایت روز گذشته پوستری از بخشی از سخنرانی سال 1358 خود در خصوص شهادت امیرالمومنین(ع) را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: «خونشان می آمد».

اگرچه این سایت عموماً اختلاف جناحی ندارد و اعتبار آن فراتر از اختلاف جناح های سیاسی کشور است و گردانندگان آن نیز همان خطی را دنبال می کنند که جایگاه این رسانه فراتر از این موضوعات است، خبرگزاری فارس این قسمت از بیانات رهبری را بازنشر کرد. به عنوان “معنی” توصیف شده است. این اقدام خبرگزاری فارس البته انتقاد خود اصولگرایان را در پی داشت که چرا هزینه چنین ماجراجویی را از سایت ولی فقیه پرداختند.

دافعه حداکثری با کلیدواژه های انحرافی و حرجی

داود مدرزیان یکی از فعالان عدالت خواه در پاسخ به معنادار خوانی بازنشر بیانات رهبری با طرح این سوال که آیا این کار در نظر رهبر معظم انقلاب انجام شده است؟

در پی افزایش انتقادها از خواندن «معنی» این پوستر در سایت باته توسط فارس، این خبرگزاری مجبور به پاسخگویی شد. فارس در توضیح خبر خود نوشت: پس از انتشار این نشریه برخی از حضار تصور می کردند که این سخنان در مورد مسائل روز کشور بیان شده است اما همانطور که در متن آمده است فرمایشات مقام معظم رهبری مربوط به مسائل روز کشور است. سال 58 و هیچ ربطی به “آخرین مشکلات” ندارند.. »

با این حال، حامیان کالیباف به خط خبری مورد علاقه خود ادامه دادند. از جمله بیانات رهبری در جمع طلاب را که در روز سه شنبه 5 اردیبهشت انجام شد مطابق منویات خود تفسیر کردند. راهنما به دانشجویان گفته بود مطالبات شما باید به گونه ای باشد که هم در بیان مشکلات و هم در ارائه راه حل با دشمن مغرض وجه اشتراک پیدا نکنید. اینگونه است که حامیان قالیباف در توییتر استفاده از اصطلاح «مخرج مشترک» با دشمن را ریشه نزدیک با کلمه کلیدی «حریجت» توصیف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید