حمایت بایدن از نویسنده توهین به پیامبر اسلام (ص) به نام آزادی بیان

بایدن حتی بدون اشاره به توهین های سلمان رشدی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) و خشم مسلمانان جهان از اهانت های او، اعلام کرد که این نویسنده با بینش انسانیت و با حس منحصر به فرد خود قهرمانی است. داستان نویسی با فقدان سکوت و بی باکی آن در برابر ارعاب از آرمان های اساسی و جهانی مانند حقیقت، شجاعت، مقاومت و توانایی اشتراک گذاری ایده ها بدون ترس دفاع می کند.

بایدن این متجاوزان به حریم مقدس پیامبر اسلام (ص) را مدافعان آزادی بیان خواند و گفت در همبستگی با این افراد بر پایبندی خود به ارزش‌های عمیق آمریکایی تاکید می‌کنیم.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز با ارسال ایمیلی به خبرنگاران در خصوص این حادثه گفت: دبیرکل سازمان ملل از خبر حمله به سلمان رشدی، داستان نویس مشهور شوکه شده است. خشونت به‌هیچ‌وجه پاسخی به سخنانی نیست که دیگران در هنگام اعمال آزادی عقیده و بیان به زبان آورده یا نوشته‌اند. دبیرکل سازمان ملل برای سلمان رشدی آرزوی بهبودی عاجل کرد.

این مواضع در حالی است که سازمان ملل متحد در 24 مارس 1400 قطعنامه ای صادر کرد و 15 مارس را به عنوان “روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی” نامگذاری کرد و به اتفاق آرا قطعنامه ای در این خصوص تصویب کرد.

بر اساس این قطعنامه، 15 مارس به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی تعیین و اعلام شد و این قطعنامه توسط کشورهای اسلامی ارائه شد و ایران و 5 کشور پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی، اردن و اندونزی مسئولیت مذاکرات مربوط به آن را بر عهده داشتند. به این قطعنامه

قطعنامه فوق‌الذکر تمامی اظهارات نفرت‌انگیز و خشونت‌آمیز علیه مسلمانان را محکوم می‌کند و خواستار تقویت تلاش‌های بین‌المللی برای ترویج تساهل، تساهل و صلح است.

این قطعنامه از سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی می خواهد که به طور موثر آگاهی را در مورد مقابله با اسلام هراسی افزایش دهند و این روز را گرامی بدارند.

سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیات شیطانی» که در توهین به پیامبر اسلام است، روز جمعه به وقت محلی در حالی که قصد سخنرانی در غرب نیویورک را داشت مورد حمله قرار گرفت.

بر اساس بیانیه پلیس نیویورک، یک مظنون مرد در ساعت 11 صبح روز 12 اوت 2022 (21 اوت) به سمت تریبون رفت و به سلمان رشدی و مصاحبه کننده حمله کرد. برخی منابع خبری نیز می گویند که سلمان رشدی 10 تا 15 ضربه چاقو خورده که یکی از آنها به گردنش اصابت کرده است.

سخنگوی سلمان رشدی نیز اعلام کرد که وی پس از ساعت ها عمل جراحی از طریق دستگاه تنفس مصنوعی تنفس می کند و قادر به صحبت کردن نیست.

اندرو ویلی جمعه شب به وقت محلی اعلام کرد: این خبر خوبی نیست. سلمان رشدی 75 ساله احتمالاً یک چشمش را از دست داده، اعصاب بازویش قطع شده و کبدش در اثر حمله چاقو آسیب دیده است.

پلیس نیویورک با اعلام هویت ضارب خود گفت که مهاجم، هادی مطر 24 ساله از فیرویو، نیوجرسی است که بازداشت شد.

دفتر دادستانی منطقه چاتانوگا روز شنبه اعلام کرد که هادی مطر، مظنون حمله به سلمان رشدی، نویسنده یاغی کتاب آیات شیطانی که به پیامبر اسلام توهین می کند، به قصد قتل در ایالت نیویورک متهم شده و در بازداشت به سر می برد. در مرکز بدون وثیقه در صارمی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ جیسون اشمیت دادستان ناحیه چاتانوگا گفت که ماتار به تلاش برای قتل درجه دوم و حمله درجه دوم متهم است.

اشمیت افزود که نیروهای امنیتی فدرال و ایالتی با هم کار می کنند تا طرح و آمادگی های قبل از حمله را درک کنند و احتمال اتهامات بیشتر علیه ماتر را بشناسند.

سلمان رشدی در سال 1367 کتاب کفرآمیز آیات شیطانی را منتشر کرد که خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

پس از این اقدام ننگین سلمان رشدی، وی مجبور به زندگی مخفیانه تحت تدابیر شدید امنیتی شد و از آنجایی که دولت انگلیس زمینه انتشار این کتاب توهین آمیز را فراهم کرد، مسئولیت حفظ جان او را با صرف هزینه های گزاف بر عهده گرفت و او به دفعات محل زندگی خود را تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید