حمله اسرائیل به ایران در کوتاه مدت بعید است/ غربی ها همچنان به فکر احیای برجام هستند/ دولت رئیس جمهور از ژوئیه گذشته برای موضوع برجام وقت گذاشته است/ اگر نقش ایران در بحث برجام روشن شود، بسیار خواهد بود. خنثی کردن سیاست های نتانیاهو آسان تر خواهد بود

حمله اسرائیل به ایران در کوتاه مدت بعید است/ غربی ها همچنان به فکر احیای برجام هستند/ دولت رئیس جمهور از ژوئیه گذشته برای موضوع برجام وقت گذاشته است/ اگر نقش ایران در بحث برجام روشن شود، بسیار خواهد بود. خنثی کردن سیاست های نتانیاهو آسان تر خواهد بود

کروش احمدی درباره یادداشت والتر راسل مید در وال استریت ژورنال درباره حمله «پیشگیرانه» اسرائیل به ایران گفت: والتر راسل مید به عنوان ستون نویس وال استریت ژورنال، همیشه به عنوان یک افراط گرا عمل کرده و دیدگاه های افراطی ارائه کرده است… اگر دیپلماسی شکست می خورد و با وجود مشکلات موجود، ممکن است تندروها در آمریکا و مهمتر از آن عامل اسرائیل در منطقه جنگ را اجتناب ناپذیر کنند که در این صورت آمریکا اولویت اول را به جنگ در خاورمیانه می دهد و از اروپایی ها می خواهد که مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. برای مشکلشان با روسیه.

کوروش احمدی، دیپلمات سابق ایرانی در سازمان ملل، با اشاره به یادداشت اخیر وال استریت ژورنال درباره احتمال حمله «پیشگیرانه» اسرائیل به ایران گفت: یادداشت اخیر واتر راسل مید درباره احتمال حمله پیشگیرانه اسرائیل. در مورد ایران اگرچه در حوزه سیاست خارجی اظهار نظر شخصی می کند و نمی توان آن را انعکاس نظر آمریکا یا اسرائیل دانست، اما واضح است که اسرائیل در حال حاضر بر فعالیت های مخرب خود علیه ایران افزوده است. سیگنال های برجام دوباره شنیده می شود. اسرائیل خود را قربانی واقعی احیای برجام می‌داند و تلاش‌های مخرب نتانیاهو برای نابودی نهایی برجام و افزایش سطح تهدیدات نظامی و احتمال جنگ نیز منعکس‌کننده این مشکل است.

کوروش احمدی، دیپلمات بازنشسته درباره یادداشت والتر راسل مید در وال استریت ژورنال درباره حمله اسرائیل به ایران به «انتخ» گفت: والتر راسل مید استاد محترم دانشگاه و از بنیانگذاران مؤسسه تحقیقاتی آمریکای جدید است. او مورخ معتبر دیپلماسی (Special Providence)، یکی از بهترین ها در تاریخ دیپلماسی آمریکا است. اما به عنوان ستون نویس وال استریت ژورنال، او همیشه به عنوان یک رادیکال عمل می کرد و دیدگاه های افراطی ارائه می کرد.

احمدی ادامه داد: البته والتر راسل مید نیز مقالاتی در توجیه سیاست های ترامپ می نویسد. در نتیجه، این مقاله جدید او نیز از موضعی رادیکال نوشته شده است و خطرات درک شده ایران را تأیید می کند و توجه دولت بایدن را برای آماده شدن برای جنگ جلب می کند. او در این مقاله به بررسی حرکت ایران به سمت خلع سلاح هسته‌ای و افزایش همکاری‌های امنیتی با روسیه برای هموار کردن راه برای جنگی دیگر می‌پردازد و استدلال می‌کند که واشنگتن درک نمی‌کند که چقدر به جنگ دیگری در خاورمیانه نزدیک است و چگونه کشورهایی مانند روسیه، هم چین. و ایران مایل به همکاری بیشتر برای تضعیف هژمونی آمریکا هستند. او همچنین مدعی است که پوتین در واقع با ارائه کمک های نظامی به ایران، اسرائیل را برای حمله به ایران تشویق می کند.

احمدی درباره احتمال جنگ علیه ایران افزود: من شک دارم که چنین چیزی حداقل در کوتاه مدت امکان پذیر باشد. زیرا اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند باید با هماهنگی آمریکا انجام شود و آمریکا در حال حاضر چنین برنامه ای ندارد. از آنجایی که جنگ در اوکراین ادامه دارد و شرایط اقتصادی غرب در دوران پس از کرونا خیلی خوب نیست و مشکلات اقتصادی مانند تورم فعلی و جنگ می تواند قیمت نفت را به شدت افزایش دهد.

این کارشناس بین الملل افزود: چنین جنگی می تواند برای مدتی مانع از حرکت کشتی ها و نفتکش ها در تنگه هرمز شود و قیمت نفت را به شدت افزایش دهد که در شرایط اقتصادی کنونی برای غرب بسیار مضر است. و مهمتر از همه اینکه با توجه به افزایش قیمت انرژی و قطع کمک های غرب به اوکراین، از نظر استراتژیک برای روسیه کاملاً مفید خواهد بود و تا رسیدن به اهداف پوتین در اوکراین و اروپا راه زیادی را طی خواهد کرد. علاوه بر این، تعادل در تنگه تایوان ممکن است به هم بخورد.

وی ادامه داد: به همین دلایل و همچنین دشواری جلب حمایت افکار عمومی و دموکرات‌ها در آمریکا، فکر می‌کنم غربی‌ها همچنان به فکر احیای برجام هستند و به برجام فرصت بازگشت به میز را بدهند. والتر راسل به دولت بایدن توصیه می کند که به اقدامات خاص ایران پاسخ قاطع دهد و اقداماتی را برای تضمین پیروزی متحدان منطقه ای در صورت وقوع جنگ انجام دهد.

احمدی ادامه داد: از سوی دیگر با سفر گروسی به ایران با توجه به موارد ذکر شده می توان دو یا سه ماه روی تلاش برای پیشبرد دیپلماسی تمرکز کرد و در این مدت نمی توان بحث جنگ را مطرح کرد. اما در نهایت اگر دیپلماسی با وجود مشکلات موجود شکست بخورد، ممکن است تندروها در آمریکا و مهمتر از آن عامل اسرائیل در منطقه جنگ را اجتناب ناپذیر کنند که در این صورت آمریکا اولویت اول را به جنگ در خاورمیانه و اروپایی ها خواهد داد. خواهد خواست مسئولیت مشکل خود با روسیه را بپذیرد.

احمدی درباره تلاش‌های ستیزه جویانه اسرائیل در خصوص برجام گفت: جریان راست در اسرائیل به رهبری نتانیاهو همواره مخالف برجام بوده و همواره تلاش کرده تا از به نتیجه رسیدن برجام جلوگیری کند. او اکنون نیز از این تلاش ها دست برنداشته و در جهت رد کامل برجام حرکت می کند. زیرا در صورت احیای برجام، ایران درآمدهایی خواهد داشت که اسرائیل آن را خطرناک می داند.

وی افزود: در سال 2015 بسیار تلاش کردند تا از انعقاد برجام جلوگیری کنند اما موفق نشدند. باید ببینیم این بار اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. البته این امر عمدتاً به سیاست ایران بستگی دارد. در سال 2015 سیاست ایران ادامه برجام بود و قرار شد برجام نهایی شود و این بار در دو سال پس از ورود بایدن، دولت رئیس جمهور از تیرماه سال گذشته تا کنون برای این کار وقت گذاشت. و حتی امروز هم مشخص نیست که سیاست ایران در قبال برجام چیست. از یک سو بیانیه مشترکی با آژانس امضا می کنند و در تهران و وین منتشر می کنند و از سوی دیگر سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همین بیانیه را تکذیب می کند. اگر تعهدات ایران بر اساس برجام روشن شود، خنثی کردن سیاست‌های اسرائیل بسیار آسان‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید