حمله به امنیت غذایی و سلامت مردم ایران با سموم چینی

حمله به امنیت غذایی و سلامت مردم ایران با سموم چینی

روز جدید : خبر بازگشت انواع محصولات کشاورزی ایران از چند کشور مختلف نگرانی هایی را برانگیخته است. نگرانی هایی که علاوه بر سلامت جسمانی افراد، سلامت روانی آنها را نیز به خطر می اندازند. کشورهای دیگر محصولات کشاورزی ایران را یکی یکی پس می دهند. آنها از سلامت شهروندان خود محافظت می کنند. 85 میلیون ایرانی با اخطار خارجی ها از ورود سم هر روز به بدنشان مطلع شده اند. مردم آن طور می میرند یا مریض می شوند و رنج می برند، هیچ مسئولی برای او خوشبختی نمی آورد».

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهایی مانند ازبکستان، ترکمنستان، هند و روسیه منتشر شده است که گویا دلیل آن استفاده از سموم غیراستاندارد بوده است. برخی نیز دلیل بازگشت مرکبات و کیوی را نارس بودن این محصولات عنوان کردند و دلالان محصولات کشاورزی و مافیا قبل از ورود این محصولات را خریداری و رنگ آن را افزایش داده و سپس میوه خام را صادر کردند.

اگرچه رسانه های حامی و حامی دولت، انتشار چنین اخباری را سیاسی و سرنگونی دولت اصلی می دانند، اما آنچه در اکثر گزارش ها به چشم می خورد و دلیل اصلی بازگشت محصولات ایرانی است، استفاده بی رویه از سموم کشاورزی است که برخی از آنها. عنوان “” سموم چینی است.” دلیلی که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره می کنند.

اما سابقه این سموم چیست و چرا مسئولان کشور در این زمینه سکوت کرده اند؟ سرنوشت این محصولات پس از بازگشت به کشور چیست و در کجا مصرف می شود؟ و سوال دیگر این است که دلیل بی توجهی به جان و سلامتی افرادی که از این محصولات آلوده استفاده می کنند چیست؟

«در حال حاضر کشاورزی ما با دو چالش مواجه است. یکی استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و دیگری سموم کشاورزی است که اگر استانداردها و مقررات مصرف این دو ماده را رعایت نکنیم می تواند تاثیر زیادی بر کشاورزی ما بگذارد. عدم آموزش و اطلاعات کافی برای کشاورزان باعث شده است که تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، مانند کود فسفاته برای زمین هایی که اصلا نیازی به آن ندارند و این درست مانند زمانی است که بدن ما به داروی اولیه نیاز دارد و آن را بهبود می بخشد، اما استفاده بیش از حد و بی مورد. این دارو کشنده است وی ادامه داد: در گیاهان نیز استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی می تواند باعث بی ضرر شدن و یا حتی مضر شدن محصولات دارای مقادیر بیش از حد کودهای شیمیایی مانند فسفر شود.

محصولات استاندارد کافی نیستند و سالم نیستند

«متاسفانه تولیدکنندگان بزرگ ما اصول و اصول کار حرفه ای را رعایت نمی کنند، زیرا هنوز سازمان یا نهادی نخواسته این اصول را رعایت کند. یعنی هیچ فشاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود نداشت. به همین دلیل تولیدکنندگان هر چقدر خواستند کود دادند. به نظر می رسد سیب زمینی های برگشتی از ترکمنستان سرشار از نیترات هستند. 15-20 سال پیش سیب زمینی هایی که به آذربایجان فرستادیم برگردانده شد. این تنها مشکل صادرات این محصولات نیست. بحث اصلی مردم خودمان هستند که باید این کالاها را مصرف کنند. باید دلمان را برای خود بسوزانیم.

نماینده جیرفت در مجلس خود درباره میزان سلامت یا استاندارد بودن محصولات مصرفی گفت: قطعا برخی از محصولات استاندارد کافی و سالم نبودند اما نمی توان این موضوع را برای همه محصولات خلاصه کرد. به عنوان مثال برخی از محصولات ما مانند خرما و انجیر به دلیل اینکه نه کوددهی دارند و نه سمی هستند، کاملا ارگانیک هستند، اما باید اذعان داشت که کشمش ما در این بحران بود. به دلیل این موارد، ما باید استانداردهای بین المللی را برای تضمین سلامت مردم بالا ببریم. با توجه به بحران آب، تولید این کالاها با استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و در نهایت اتلاف آب و محصولات به هیچ وجه صرفه اقتصادی و ضرری برای کشور ندارد.

حیدر از اهالی برجی و رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در گفت و گو با تجارت نیوز توضیح داد: در همه محصولات کشاورزی غیراستاندارد وجود دارد. با توجه به بازگشت محصولات کشاورزی تمامی محصولات زیر سوال می رود. برای همه محصولات یک سم استفاده می شود، بنابراین نمی توان فقط یک محموله را از بین برد، زیرا در کشور مردم از کالاهای مشابه استفاده می کنند. مسئولان باید مراقب واردات سموم باشند. احتمالاً در آن زمان از رانت برای واردات سموم استفاده می شد و بعدها این سموم به کشاورزان تحمیل شد. با این حال، این سموم استاندارد لازم را ندارند. برخی با غفلت از منافع ملی کشور غافل شده اند و مسئولین باید تاوان این تخلفات را بپردازند.

مسعود لطیفیان، عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و گسترش کشاورزی نیز به آرماند ملی گفت: گاهی این معکوس به دلیل تعدادی آفات قرنطینه ای و بیماری های گیاهی است که ممکن است در کشور مقصد وجود داشته باشد، البته گواهی بهداشت. برای محصولات صادراتی صادر می‌شود، اما هر اقدامی این است که «ضریب خطا دارد و یکی از این آفات و بیماری‌ها می‌تواند به کشور مقصد رفته و محصول ایران را برگرداند تا به سیستم‌های تولیدی گیاهی یا جنگلی آسیب اقتصادی وارد نشود».

مسعود لطیفیان در ادامه فرضیه دوم را مطرح می کند و می افزاید: باقیمانده مواد شیمیایی یا فلزات سنگین در سموم شیمیایی خارج از استانداردهای کشور مقصد است و این امر موجب بازگشت محصولات می شود.

شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات نیز به همشهری گفت: سالانه 120 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور و شیلات در ایران تولید می شود که بخشی از آن صادر می شود. . در نتیجه ما در تولید محصولات کشاورزی تازه کار نیستیم و می دانیم چگونه از سموم دفع آفات به درستی برای تولید این نوع محصول استفاده کنیم و صادرات برخی محموله های کشاورزی در حال افزایش است. از ابتدای سال جاری تاکنون 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به بازارهای هدف مانند اوراسیا، عراق، امارات، افغانستان و … صادر شده است. اگر مدیریت ضعیفی در کنترل مدت باقیمانده سموم یا مواد شیمیایی روی محصولات کشاورزی وجود داشته باشد، این امر باید در تمام محصولات صادر شده مشهود باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی کشور با اشاره به ورود هیئتی از ازبکستان به ایران گفت: هیئت همراه از ازبکستان وارد ایران شد. این تیم جلسات متعددی با سازمان حفظ نباتات و اتاق بازرگانی برگزار کرد. حتی یک تیم ازبکستانی به استان همدان سفر کردند. اکنون سازمان حفظ نباتات کشور به دنبال حل مشکل است. امیدواریم از این به بعد چنین مشکلاتی پیش نیاید.

استاندارد صادرات سیب زمینی رعایت نشده است

محمود بازاری همچنین به تجارت نیوز گفت که ازبکستان گزارش داده است که خاک به نماتد سیب زمینی آلوده شده است. این آلودگی در برخی محصولات وجود دارد و صادر شده است که به صورت آزمایشی تایید شده است. نماتد از آفت گیاهان است. واردات سیب زمینی در کشورهای مختلف بر اساس استانداردهای کشور مقصد انجام می شود. سیب زمینی های برگشتی استاندارد را رعایت نکردند. اکنون باید استانداردهای صادراتی رعایت شود. سیستم کنترل و استاندارد هر کشور برای محافظت از ایمنی مصرف کننده کار می کند. در برخی کشورها سیستم نظارت سخت‌تر است و در برخی کشورها کنترل کمتری شکل می‌گیرد.

استفاده از آفت کش های چینی بی کیفیت

محمد رحیم نیازی، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی نیز به خبرنگار ایلنا گفت: بسیاری از تجار ایرانی سموم مورد نیاز کشور را از چین خریداری می کنند. «البته این امکان برای تجار وجود دارد که برای کسب سود بیشتر سموم بی کیفیت بخرند.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی از کشور چین وارد می شود و کیفیت لازم را ندارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد نیز به تجارت نیوز گفت: این میوه پس از بازگشت به کشور در کشور مصرف می شود.

پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز در توئیتی نوشت: «کشورهای دیگر محصولات کشاورزی ایران را یکی یکی پس می‌دهند. آنها از سلامت شهروندان خود محافظت می کنند. 85 میلیون ایرانی با اخطار خارجی ها از ورود سم هر روز به بدنشان مطلع شده اند. مردم آن طور می میرند یا مریض می شوند و رنج می برند، هیچ مسئولی برای او خوشبختی نمی آورد».

سیامک قاسمی، اقتصاددان نیز نوشت: کشورهای دیگر محصولات کشاورزی ایران را یکی یکی پس می دهند. آنها از سلامت شهروندان خود محافظت می کنند. 85 میلیون ایرانی با اخطار خارجی ها از ورود سم هر روز به بدنشان مطلع شده اند. مردم آن طور می میرند یا مریض می شوند و رنج می برند، هیچ مسئولی برای او خوشبختی نمی آورد».

سعید اسلامی، اقتصاددان نیز نوشت: «آیا ما همان محصولاتی را مصرف می کنیم که کشورهای خارجی اجازه ورود به کشورشان را نمی دهند؟ با مردم سرزمینت چه کار داری؟

نوید هوسیون، فعال محیط زیست نیز گفت: دومینوی بازگشت میوه و صادرات مواد غذایی زنگ خطری برای امنیت جان مردم و اقتصاد کشور است! هنوز کسی نگران حفظ جان و سلامت مردم نیست! ایران »

داریوش آرماند روزنامه نگار نیز در این باره نوشت: «خارجی ها به ملت ایران هشدار داده اند که ما دائماً از محصولات کشاورزی خود مسموم می شویم و بسیاری از آنها در سکوت می میرند. حالا که این ماجرای هولناک فاش شده، آیا نمی خواهند مسئولان برای نجات میلیون ها ایرانی چاره ای بیندیشند و برنامه ریزی کنند؟!»

سموم علیه سلامت جسمی و روانی انسان

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی درباره استفاده از سموم دفع آفات در محصولات کشاورزی نوشت: در هفته های اخیر خبر بازگشت برخی محصولات کشاورزی ایران از مقصد نگرانی هایی را برانگیخته است. اواسط آذرماه 37 کامیون فلفل ایرانی از روسیه به دلیل وجود سموم زیاد در آنها بازگشتند. چند روز بعد سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هند به دلیل وجود ذرات سفید روی پوست کیوی ایرانی صادراتی به آن کشور، این محصول را به ایران بازگرداند. حالا حکایت بازگشت سیب زمینی صادراتی ایران به ازبکستان است. دلیل این امر اما حجم زیاد خاک روی پوست این سیب زمینی هاست و حتی این اختلاف وجود دارد که ازبکستان محصولات را به ایران بازگردانده یا آذربایجان! نام کشوری که محصولات کشاورزی ایران را برمی گرداند در اصل تاریخ اهمیتی ندارد.

اما بازگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهای مقصد و سرنوشت این محصولات نگرانی‌ها و پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

1 آیا این محصولات برگشتی وارد چرخه غذایی ایران می شوند؟

2. در صورت از بین رفتن این محصولات، هزینه های تولید آنها چه می شود و از جیب چه کسانی پرداخت می شود؟

3. چگونه می توان به سایر محصولات ملی در بازار اعتماد کرد در حالی که محصولات صادراتی که معمولاً باید از کیفیت درجه یک برخوردار باشند به همین سرنوشت دچار می شوند؟

4. در سال های اخیر آلودگی هوا، آلودگی محیط زیست، صدا، کمبود واکسن و بسیاری دیگر جان ده ها هزار ایرانی را گرفته است و آمار دقیقی در دست نیست. آیا الان باید آلودگی کشاورزی را به آنها اضافه کرد؟

5. متولیان ورود این سموم و سموم به کشور و ناظران بر تولید این محصولات کشاورزی چه کسانی هستند و با چنین روش نظارتی آیا اصلاً می توان به سایر محصولات تولید شده در کشور مشکوک شد؟

6. چرا دستگاه های نظارتی قبل از بروز چنین مواردی وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند تا در سطح بین المللی موجب آبروریزی کشور نشود؟

7. چرا دادستانی و قوه قضائیه در این گونه بحث ها دخالت نمی کنند؟

8. اگر قوه قضائیه در این گونه موارد وارد عمل شود، چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

9. با توجه به گرانی محصولات پروتئینی، افراد زیادی به استفاده از محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی روی آورده اند، اما با وجود چنین اتفاقاتی سلامت سفره انسان چگونه خواهد بود؟

10. آیا دوباره به همان پاشنه روی می آوریم و هر از چند گاهی شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود که علاوه بر سلامت جسمانی افراد، سلامت روانی آنها را نیز مختل می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید