تشخیص سموم؛ آیا امنیت غذایی در خطر است؟

تشخیص سموم؛  آیا امنیت غذایی در خطر است؟

روز جدید : در روزهای اخیر موضوع بازگرداندن مواد غذایی صادراتی حواشی زیادی را به همراه داشته و مردم در شبکه های اجتماعی با ریسک نسبی مواجه شده اند، توزیع این محصولات به دلیل استفاده غیراستاندارد از سموم کشاورزی و سموم کشاورزی از کشورهای دیگر بازگردانده شده است. . در پی توقف واردات کیوی از هند و فلفل از روسیه، روز شنبه خبر ممنوعیت واردات سیب زمینی ایرانی به ترکمنستان و ازبکستان منتشر شد که خطر انتشار این محصولات را در بازار داخلی کشور احساس کرد. .

این کشورها استفاده از سموم پرخطر و ماندگاری آنها در محصول نهایی خطرناک برای سلامت انسان را دلیل ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران عنوان می کنند. امنیت غذایی ایران را تهدید می کند. مشکلی که کارشناسان سلامت معتقدند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. اما ترس از زمانی آغاز شد که بسیاری از کارشناسان نسبت به توزیع داخلی این محصولات در کشور هشدار دادند. در این شرایط یک فعال کشاورزی با اشاره به بازگشت محصولات کشاورزی ایران برای صادرات از کشورهای مختلف گفت: معمولا این محصولات کشاورزی در داخل مصرف می شود. حیدر یکی از اهالی برجی و رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد نیز به تجارت نیوز گفت: اتفاقات اخیر صادرات همه محصولات کشاورزی را زیر سوال برده و مسئولان باید مراقب واردات سموم باشند. از سوی دیگر، محمدرحیم نیازی، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی، روز یکشنبه با اشاره به تقلب در تولید و کیفیت سموم چینی، گفت: مافیای اقتصادی قصد دارد جلوی صادرات غیرنفتی را بگیرد. اما در این زمینه اخیراً رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود اعلام کرده است که 23 درصد سموم مصرفی در کشور که بیشتر آن از چین وارد می شود، در معرض خطر بالایی قرار دارد.

دلایل بازگشت محصولات

این خبر هر روز هم امنیت روانی و هم امنیت غذایی مردم را تحت الشعاع قرار می دهد. یکی از اعضای هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و گسترش کشاورزی برای بررسی بیشتر این موضوع به آرماند ملی گفت: فلزات سنگین در این محصول وجود دارد. در برخی موارد، این برگشت به دلیل تعدادی آفات قرنطینه ای و بیماری های گیاهی است که ممکن است در کشور مقصد وجود داشته باشد، اگرچه در کشور ما برای محصولات صادراتی گواهی بهداشت صادر می شود، اما همه «ضریب خطای 1 درصد و یک درصد دارد. می توان این آفات و بیماری ها را به کشور مقصد فرستاد و محصول ایران را برگرداند تا به سیستم های تولیدی گیاهی یا جنگلی آسیب اقتصادی نزند. مسعود لطیفیان در ادامه فرضیه دوم را مطرح می کند و می افزاید: فلزات سنگین در سموم شیمیایی خارج از استانداردهای کشور مقصد هستند و این امر منجر به بازگشت محصولات می شود.’

استفاده از سموم بی کیفیت چینی

اما در روزهای اخیر صحبت هایی مبنی بر استفاده از سموم بی کیفیت چینی در محصولات ایرانی شنیده می شود و این کارشناس با تکذیب این موضوع می گوید: «این موضوع اصلا صحت ندارد و این شایعه در فضای مجازی و برخی کارشناسان است. که به دلایل خاصی ارائه می شوند. سمومی که وارد کشور می شوند در مراحل مختلف تحت کنترل کیفی قرار می گیرند. یعنی ابتدا از نظر کیفیت ارزیابی می شوند و اگر خارج از کیفیت و استانداردهای اروپا یا فائو باشد اصلا وارد کشور نمی شود. منکر این نیستیم که شرکت های بزرگ جهانی به دلیل تحریم ها برای ما تولید نمی کنند، اما باید سموم گیاهی را از هند، چین و… بخریم، اما این دلیل نمی شود که استانداردهای کیفی سموم را نادیده بگیریم. با این تفاوت که برخی از سموم استفاده شده در محصولات ما در کشور مقصد مانند روسیه یا ترکمنستان و … ثبت نشده و یا محدودیت شدیدی در استفاده از سموم دارند. البته این برای ما ملاک رعایت نکردن استانداردهای تولید و ایمنی مواد غذایی نیست، گاهی اوقات ممکن است به دلیل بی توجهی مسئولان و کشاورزان این اتفاق بیفتد اما در هنگام پس دادن محصول اگر به دلیل باقیمانده سموم و فلزات سنگین در آن باشد. قاعدتاً باید در کشور ما آزمایش شوند و در صورتی که استانداردهای کشور ما و استانداردهای بین المللی و فائو را داشته باشند یا بالاتر از حد مجاز و برای انسان خطرناک باشند باید از بین بروند ولی در غیر این صورت مشکلی ایجاد نمی کند. مانند سایر محصولات غذایی خانگی مصرف می شود. متأسفانه این امر به قدری در شبکه های مجازی رایج شده که حساسیت های زیادی را ایجاد کرده است. بیش از 90 درصد سموم در کشور ما سموم کم خطر هستند و استانداردهای آن رعایت شده است. مسعود لطیفیان در ادامه اظهار داشت: معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت مسئولیت سلامت محصولات غذایی و کشاورزی را بر اساس استانداردها برعهده دارد، البته 9 دستگاه مختلف در کشور با سلامت مواد غذایی مرتبط هستند. به نظر من سلامت مواد غذایی که در دنیا به یک موضوع مهم تبدیل شده است باید در ایران یک سازمان مستقل و فرا سازمانی داشته باشد و صفر تا صد کارت های غذایی، بهداشتی و بهداشتی و صادراتی را بر عهده داشته باشد و نظارت کامل بر آن داشته باشد. غذا، امنیت

آیا سرطان زایی محصولات درست است؟

اما مردم نسبت به این بازگشت محصولات کشاورزی واکنش زیادی نشان داده اند. به عنوان مثال، در یکی از توئیت‌هایی که خبرنگاران منتشر کرده‌اند، آمده است: «کارکنان کجا باید درباره امحای محصولات مرجوعی بگویند یا برای کاهش بار روانی جامعه چه برنامه‌ای دارند؟» در پاسخ به این نظرات، 5 نفر از اساتید سازمان تحقیقات کشاورزی: آموزش و مشاوره بیان می کند: کارکنان وزارت بهداشت باید شفاف سازی کنند که آیا این محصولات با استانداردهای کشورمان مطابقت دارد یا خیر. اگر استاندارد باشد پخش اشكال ندارد ولي اگر نباشد بايد از بين برود. آفت کش ها و استفاده از فلزات سنگین در سموم دو اثر بر سلامت انسان دارد، یکی سرطان زا و دیگری نارسایی اندام های جنینی. من به شما اطمینان می دهم که هیچکس نمی خواهد مواد غذایی سمی را در کشور توزیع کند، زیرا هزینه درمان سرطان برای دولت بیشتر از فروش و نابودی این محصولات است.

دیدگاهتان را بنویسید