حمله به خاک عراق غیرقابل قبول است. چه از ایران چه از ترکیه

حمله به خاک عراق غیرقابل قبول است.  چه از ایران چه از ترکیه

نخست وزیر عراق که در حال سفر به آلمان است به این شبکه آلمانی گفت که حمله به هیچ بخشی از خاک عراق، چه از سوی ایران و چه از سوی ترکیه، قابل قبول نیست.

محمد شیعه السودانی در گفت و گو با دویچه وله آلمان با اشاره به اینکه عراق در موضع رسمی این حملات را رد کرد، افزود: در عین حال ما مشتاق بودیم که گفت وگو با این کشورها را ادامه دهیم. کشورهایی که با آنها روابط ممتاز و منافع مشترک داریم.

السودانی افزود: ما اقدامات عملی را از سرزمین خود آغاز کردیم زیرا در این مناطق (کردستان عراق) گروه هایی وجود دارند که هر از گاهی برای انجام اعمال خشونت آمیز وارد ایران و ترکیه می شوند و استفاده از قانون اساسی خلاف قانون اساسی است. وی عراق را از ورود به خاک همسایگان خود منع می کند. السودانی افزود: ما با کشورهای همسایه رابطه ممتاز داریم و دولت حامی روند سیاسی در عراق است. ما رابطه متعادلی بین عراق و عراق داریم. کشورهای همسایه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی و این ویژگی ما در دولت است.

السودانی ادامه داد: ما روابط عالی و مثبتی با ایران داریم و 1200 کیلومتر مرز مشترک با آن کشور داریم. علاوه بر این، ما اشتراکات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی با ایران و همچنین بین عراق و عمق عربی آن داریم. در مورد ترکیه نیز ما اشتراکات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی داریم، اما حفظ این روابط در چارچوب منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی راهی است که اکنون در پیش گرفته ایم.

عراق در تلاش برای از سرگیری مذاکرات ایران و عربستان سعودی است

السودانی در خصوص نزدیک شدن دیدگاه های ایران به کشورهای منطقه و نقش بغداد در این زمینه گفت: عراق در این زمینه از جمله بین ایران و عربستان تلاش می کند و این روش دولت است که ادامه خواهیم داد زیرا کاهش خواهیم داد. شدت تنش در منطقه و این بر امنیت عراق و کل منطقه منعکس خواهد شد. نخست وزیر عراق توضیح داد: پاسخ ایران و عربستان را دریافت کرده ایم و این تلاش ها را تا از سرگیری نشست های اخیر (بین ایران و عربستان) در بغداد ادامه خواهیم داد.

استفاده مجدد از نام جعلی خلیج فارس توسط نخست وزیر عراق

نخست وزیر عراق در این گفتگو بار دیگر نام جعلی خلیج فارس را تکرار کرد. السودانی در پاسخ به سوال خبرنگار دویچه وله که نام خلیج فارس فارس است یا عربی، اظهار داشت: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یک واقعیت است و ما نمی خواهیم وارد این موضوع شویم که برخی افراد سعی کرد جنجال ایجاد کند برای!

بنابراین گزارش، چندی پیش مسابقات فوتبال بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در بصره برگزار شد و در این جام از نام جعلی (خلیج عربی) استفاده شد.

دیدگاهتان را بنویسید