حمله جهش کروناویروس جدید به افراد واکسینه نشده / واکسن و ماسک تنها راه کنترل است

ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1793864

همزمان با اعلام رسمی ورود Omicron به کشور؛

زنگ خطر شیوع سویه جدید کرونا به نام اومیکرون در کشور با تایید یکی از آزمایشات هموطنان به صدا درآمد و تنها راه مقابله با این سویه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و به ویژه واکسیناسیون است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، بیماری عروق کرونر قلب حدود دو سال است که مهمان همه مردم جهان از جمله ایران اسلامی است. در این میان مردم برای غلبه بر این بیماری بد، تمرکز خود را بر تولید واکسنی برای محافظت از بدن در برابر این ویروس گذاشته اند که در نهایت توسط تعدادی از کشورها از جمله ایران اسلامی ساخته شد.
اما نکته مهم این است که در حالی که درصد بالایی از مردم جهان در برابر این ویروس واکسینه نشده اند، نمی توان گفت که خطر از بین رفته است، زیرا در گذشته احساس می کردیم زمانی که اوج به پایان می رسد، اوج بعدی با یک سویه جدید در جایی در جهان است و به آرامی این جهت در حال گسترش در سراسر جهان است.
به همین دلیل است که این روزها omicron به عنوان سویه جدید کرونا در جهان معرفی شده است. این سویه جهش های زیادی داشته است و شواهد اولیه نشان می دهد که این سویه شیوع ویروس را افزایش می دهد. این سویه برای اولین بار در 24 نوامبر به سازمان بهداشت جهانی در آفریقای جنوبی گزارش شد، اما از آن زمان به آرامی در سراسر جهان گسترش یافته است. سازمان بهداشت جهانی همچنین omicron را به عنوان “سویه اضطراب” طبقه بندی می کند، به این معنی که خطرناک تر از سایر جهش های ویروس کرون است.
البته چند روز پیش و با تایید آزمایش کرونر برای عفونت امیکرون یکی از هموطنان در کشور، ورود این ویروس به کشور رسما اعلام شد.

تفاوت بین جهش آمیکرون و دلتا
نگرانی در مورد این نوع کرونا شامل وجود جهش های متعدد است. بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک آمیکرون گزارش شده است که بیش از دو برابر تعداد جهش ها در واریانت دلتا است. برخی از این جهش‌ها قدیمی هستند و در انواع قبلی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا شناسایی شده‌اند و برخی جدید هستند و مربوط به پروتئین اسپایک نیستند.
هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ویروس کرونا وجود ندارد و تحقیقات بیشتری در مورد این نوع مورد نیاز است، اما این نوع جهش در انواع قبلی، انتقال ویروس، عفونت و فرار ایمنی را تسریع کرده است. این جهش ها همچنین ممکن است مقاومت به درمان با آنتی بادی مونوکلونال و مقاومت در برابر آنتی بادی های خنثی کننده را افزایش دهند.
وزارت بهداشت آفریقای جنوبی تاکید می کند که اگرچه احتمال کشتن آمیکرون ممکن است کمتر باشد، اما رفتار ویروس در کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد.
به عنوان مثال، افزایش شیوع آمیکرون در بریتانیا نشان می دهد که سویه آمیکرون بسیار سریعتر از سویه غالب قبلی، دلتا، گسترش می یابد و این واکسن از بیماری های علامت دار محافظت می کند. به همین دلیل تزریق یادآور تاج در انگلستان سرعت گرفته است.

علائم امیکرون چیست؟
در همین رابطه میر شهرام صفری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص علائم تاج امیکرون گفت: خستگی یکی از علائمی است که در افراد مبتلا به واریانت اومیکرون، ویروس سویه کراون omicron مشاهده می شود. باعث خستگی و کاهش انرژی بدن می شود.
وی با اشاره به سایر علائم اومیکرون در افراد مبتلا، گفت: تب خفیف یکی از علائم اومیکرون است. تب ناشی از سویه جدید Omicron معمولاً خفیف است و در مدت زمان کوتاه تری خود به خود از بین می رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شهید بهشتی درباره تعریق شبانه و بدن درد در بیماران مبتلا به اومیکرون کرونری اضافه کرد: تعریق شبانه در بیماران امیکرون ممکن است با علائم دیگری مانند بدن درد شدید همراه باشد.
وی گفت: بیماران مبتلا به امیکرون سرفه خشک دارند. – افراد مبتلا به نوع omicron ممکن است سرفه خشک همراه با تحریک گلو را در کنار سایر علائم تجربه کنند.
صفری با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به omicron ممکن است به جای گلودرد، گلودرد داشته باشند، گفت: عطسه، آبریزش بینی، خستگی و سردرد از مهم ترین علائم omicron هستند و محققان می گویند نوع omicron علائمی مشابه سرماخوردگی دارد. .

fe2225ce 7f24 4d09 a1b8 23214d22876d خبر خاکستری

البته به گفته کارشناسان میزان مرگ و میر در این نوع جهش نسبت به نسخه قبلی کمتر است اما فراوانی آن چندین برابر است. اما افرادی که پروتکل های بهداشتی مانند استتار و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا را با این گزینه کاهش می دهند و البته مرگ و میر در این گزینه برای کسانی که واکسینه شده اند و افراد مبتلا بسیار کم است. کاملا سطحی و جزئی است. بنابراین هموطنان باید ابتدا دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند و سپس افرادی که هر دو دوز را دریافت کرده اند پس از چند ماه می توانند دوز سوم یا تقویت کننده را دریافت کنند.
واکسیناسیون و رعایت رویه های بهداشتی مهمترین راه مقابله با گزینه های جدید است
در همین حال، دکتر سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کوم گفت: ابتدا گروه بالای 60 سال و سپس جمعیت هدف بالای 40 سال برای دریافت نوبت سوم واکسن کراون فراخوانده شدند. افزود: سلامت همه افراد بالای 18 سال که واکسن های سینوفارم، برکات یا بهارات را در دوز اول و دوم دریافت کرده اند، در صورتی که سه ماه از نوبت دوم گذشته باشد، می توانند نوبت سوم خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را دریافت کرده اند باید شش ماه از نوبت دوم خود برای دریافت نوبت سوم واکسن کرونا گذشته باشند.
محبی افزود: تمامی مراکز جامع سلامت استان قم در نوبت صبح و مرکز واکسیناسیون مصلی در نوبت صبح و عصر و همچنین مراکز شماره یک واقع در میدان روح الله و موسی بن جعفر(ع) واقع در کارگر. بلوار جنب ساعت 24 شهروند است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کوم گفت: مهمترین راه مقابله با انواع جدید ویروس از جمله ایمیکرون، واکسیناسیون و رعایت مراحل بهداشتی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید