خالکوبی احساس حقارت که نقش را از بین می برد/ معضل دردناک و در عین حال جذاب


ساعت: 13:16
تاریخ انتشار: 05/07/1401
کد خبر: 1886274

یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی نسل امروز و یکی از پدیده های زشتی که این روزها در بین نسل جوان جامعه به شدت رواج یافته و تب و تاب را در بین جوانان و نوجوانان به پا کرده است، موضوع خالکوبی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ در سال های اخیر شاهد تغییراتی در سبک زندگی برخی افراد جامعه به ویژه جوانان بوده ایم که متأسفانه سبک زندگی غربی را دنبال می کنند و یا افراد و گروه های خاصی در جستجوی مد و زرق و برق آن را برگزیده اند که به هیچ وجه با این سبک زندگی سازگار نیست. تمدن و فرهنگ کشور ما سن نداریم و بیشتر یک معضل و آسیب اجتماعی محسوب می شود.

یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی نسل امروز و یکی از پدیده های زشتی که این روزها در بین نسل جوان جامعه به شدت رواج یافته و تب و تاب را در بین جوانان و نوجوانان به پا کرده است، موضوع خالکوبی است.

خالکوبی از قدیم الایام در کشور ما و البته در سرتاسر جهان وجود داشته است، اما مدت ها پیش این موضوع از قالب سنتی خارج شد و با افراط و تفریط های فراوان، آن را به مدی بی فرهنگ و البته غیراخلاقی تبدیل کرد.

خالکوبی مدی است که گاه به مرز افکار ناپسند و شیطان پرستی رسیده و در نهایت به رفتارهایی منجر شده است که انسان را صد در صد تباه می کند.


حس زیبایی شناسی بی جهت در جوانان دلیل اصلی خالکوبی است


6d7af8be 32df 49ca bf91 4d5343c9fe1d خبر خاکستری

حجت الاسلام محمدجواد روشن، روانشناس خانواده در خصوص علت این معضل فرهنگی گفت: این پدیده دلایل مختلفی دارد اما دلیل اصلی آن گرایش جوانان به پدیده زیبایی شناختی و علاقه به زیبایی است که این امر به شکلی غیر طبیعی و در جهتی نامناسب هدایت شده است. وجود دارد.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر مد روز و تقلید از افراد مشهوری که خالکوبی می کنند نیز از دیگر دلایل این پدیده محسوب می شود.

این روانشناس خانواده بیشتر گروه هایی که جذب این گونه معضلات فرهنگی می شوند را افراد دارای ضعف و ایرادات شخصیتی می داند و اظهار می کند: مشاهدات نشان می دهد که اکثر افرادی که جذب می شوند دارای ایرادات و ضعف های شخصیتی در محیط کار یا محیط خانواده هستند. و از کمبود عزت نفس رنج می برند.

روشن بین برخوردهای قهری، تحقیرآمیز و توبیخ آمیز با این جوانان را برخوردی نامناسب می داند و می افزاید: در ابتدا باید آنها را همراهی کرد و آرام آرام آنها را متوجه اشتباهشان کرد و با برنامه ریزی مناسب با آنها برخورد کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید جایگزین های زیبا و جذاب برای جوانان شناسایی شود تا به طور غیرمستقیم جایگزین خالکوبی و ایجاد لک های پوستی شوند.


نقش هایی که شخصیت ضعیفی را نشان می دهند

علیا شکر بیگی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مرات در خصوص علل جامعه شناختی این معضل اجتماعی گفت: از منظر جامعه شناسی شاید یکی از مهم ترین دلایلی که بتوان از آن به عنوان عامل گرایش جوانان یاد کرد. افراد به خالکوبی یک امر تقلید اجتماعی است، از نظر اجتماعی افراد دارای گروه های مرجع هستند، گروه مرجع یعنی افرادی که سبک زندگی آنها را تقلید می کنند و به نوعی آنها را الگوی خود قرار می دهند و مانند آنها رفتار می کنند.

این جامعه شناس در ادامه بیان کرد: متأسفانه شیک پوشی و تقلید از افراد مشهور این حوزه تنها به خالکوبی ختم نمی شود، این مشکل رایج را می توان در بینی و جراحی های زیبایی و … مشاهده کرد. تلاش دختران و پسران ایرانی برای انجام جراحی زیبایی، ایران را در صدر جهان قرار داده است.

وی در مورد اینکه چرا افراد در معرض چنین معضلات اجتماعی هستند، گفت: از نظر روانشناسی، خالکوبی ناشی از احساس حقارت است و افرادی که کمتر دیده می شوند یا در دوران کودکی و نوجوانی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، بیشتر کار می کنند. اینجوری بیشتر دیده بشه این دسته از افراد با انجام خالکوبی در قسمت های مختلف بدن خود سعی می کنند توجه دیگران را به خود جلب کنند و خالکوبی های خود را به روش های مختلف انجام دهند تا حداقل برای مدت کوتاهی توسط سایر افراد جامعه دیده شود.

شکربیگی پیروی از مد و مد را یکی دیگر از دلایل گرایش جوانان به خالکوبی دانست و افزود: مد اجتماعی، نکته بعدی در رابطه با نوجوانان و گرایش جوانان به خالکوبی و خالکوبی توجه به اهمیت و اهمیت است. توجه به مسئله مدهای اجتماعی این بدان معنی است که هر از گاهی در جامعه ما چیزی به عنوان یک پدیده اجتماعی مطرح می شود و در اکثر نمادهای خاص خود را نشان می دهد. مد اجتماعی در واقع بیشتر به یک پدیده فرهنگی تبدیل می شود تا یک عنصر فرهنگی. زیرا عنصر و پدیده کوچکترین واحدهای فرهنگی هستند و عنصر ریشه دارد اما پدیده بی ریشه است.

وی نقش خانواده و رسانه را راهکاری برای مقابله با این آفت فرهنگی دانست و تصریح کرد: خانواده ها و رسانه ها نقش بی بدیلی در ارتقای مهارت های زندگی و اشاعه فرهنگ «خالکوبی نکردن» و لزوم مقابله و مقابله داشته اند. مبارزه با گسترش و گسترش این پدیده ناخوشایند بیش از حد ضروری است.


a61c618c 1c9c 4a90 8b8f 933ccb24a696 خبر خاکستری


عوارض روحی خالکوبی بسیار شدیدتر از فیزیکی است

بابک یگمای کارشناس پوست و مو در توضیح تاتو گفت: تاتو نوعی تزیین پوست است که با جوهر و سوزن یا رنگ و پیگمنت انجام می شود. خالکوبی می تواند موقت یا دائمی باشد. اگر جوهر به لایه میانی پوست (درم) تزریق شود، تاتو دائمی خواهد بود. اما اگر جوهر به لایه اول پوست تزریق شود، تاتو موقتی است.

یغمایی خاطرنشان کرد: در گذشته های نه چندان دور تاتو بیشتر برای پوشاندن مشکلات پوستی استفاده می شد اما امروزه بیشتر برای مد و تقلید از افراد یا گروه ها استفاده می شود.

به گفته این متخصص پوست و مو، اگر خالکوبی سطحی باشد به مرور زمان محو می شود و خود به خود از بین می رود، اما اگر عمیق باشد با روش هایی برطرف می شود.

وی در خصوص عوارض خالکوبی توضیح داد که دو نوع عارضه وجود دارد که یکی خود خالکوبی و دیگری مربوط به برداشتن غیرعلمی آن است که به دلیل استفاده از سوزن های مشترک ممکن است افراد مبتلا به ایدز و هپاتیت شوند اما امروزه بیشترین عوارض جانبی مربوط به آلرژی و عفونت های پوستی ناشی از استفاده از رنگ های زیر جلدی است.

به گفته یگمایی ممکن است یک سری بیماری در بدن انسان نهفته باشد و با ضربات و تحریک و التهاب این بیماری ها در بدن انسان بیدار شوند مانند بیماری های التهابی یا خودایمنی که مشکلات جدیدی برای فرد ایجاد می کند.


0c5140aa c55f 463e 9301 1d78374f15dc خبر خاکستری

وی عوارض پاک کردن تاتو را بسیار دشوارتر از پاک کردن آن دانست و بیان کرد: پاک کردن خالکوبی دردناک از خالکوبی دشوارتر است و اگر با روش های غیرعلمی مانند اپیلاسیون و استفاده از اسید انجام شود قطعا باعث ایجاد پوست می شود. مشکلات در منطقه ایجاد خواهد کرد

این متخصص پوست و مو عوارض روحی خالکوبی را بسیار دشوارتر از عوارض جسمی آن می داند و خاطرنشان می کند: بسیاری از افراد مدت کوتاهی پس از انجام تاتو احساس پشیمانی و ناراحتی می کنند، به عنوان مثال حتی یک ساعت بعد از تاتو و من می خواهم. از شر آن خلاص شوند و این عارضه روحی بسیار بدتر از عوارض جسمی است.

وی عدم آگاهی قبل از خالکوبی و تصمیم گیری لحظه ای را یکی از مهم ترین عوامل در انجام این کار دانست و گفت: ایجاد اسکار دائمی بر روی بدن امری مهم و تمامی جوانب آن است. قبل از انجام باید وزن شود و عوارض احتمالی آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید