خبر خوب برای کسانی که در تامین اجتماعی هستند

سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان در کارخانه ها، ادارات، سازمان ها و سایر محیط های کاری تاسیس شد.

تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط ​​و پایین در نظر گرفته می شود و تامین اجتماعی در تامین برخی نیازهای اولیه مردم کمک زیادی می کند.

در حال حاضر بر اساس قانون، بیمه تامین اجتماعی و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل اجباری است و می توان گفت سازمان تامین اجتماعی و بیمه مهمترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

بیمه شدگان اجتماعی در صورت داشتن دو سال سابقه پرداخت حق بیمه در زمان اولین ازدواج، بر اساس کسر حق بیمه معادل یک ماه حقوق هدیه نقدی دریافت می کنند و در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه شده باشند. ، این هدیه به هر دوی آنها رایگان پرداخت می شود.

بر اساس ماده ۸۵ قانون تامین اجتماعی، مقرری ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه شدگان اجباری واجد شرایطی که برای اولین بار تشکیل خانواده می دهند، پرداخت می شود.

بیمه شدگان باید مشمول دریافت کمک هزینه ازدواج باشند. یکی از شروط مهم دریافت این مزایا، داشتن سابقه کار می باشد، به طوری که بیمه شده در مدت 5 سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل 720 روز کار کرده و حق بیمه این مدت توسط کارفرما پرداخت شده باشد. از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک ازدواج از سوی سازمان تامین اجتماعی، قطع نشدن رابطه شغلی بیمه شده با کارفرما در تاریخ عقد و دائمی بودن ازدواج و ثبت در دفتر رسمی ازدواج است.

مبلغ کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع دستمزد و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف 2 سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر 24. ضمناً در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد باشد. در تاریخ ازدواج، مبلغ مقرر به حداقل دستمزد سال ازدواج افزایش می یابد.

در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه شده سازمان تامین اجتماعی باشند و دارای شرایط باشند، کمک همسر به هر دو تعلق می گیرد. بیمه شدگانی که سالها قبل ازدواج کرده و در زمان عقد دارای شرایط مشخص شده بوده و کمک مذکور را دریافت نکرده اند نیز می توانند نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

برای درخواست کمک هزینه ازدواج نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر تامین اجتماعی ندارید. این سرویس در سامانه غیاب سازمان تامین اجتماعی موجود می باشد و متقاضیان بیمه شده می توانند به نشانی es.tamin.ir به این سامانه دسترسی داشته باشند و به منوی بیمه شدگان/پشتیبانی کوتاه مدت/ درخواست کمک ازدواج مراجعه کنند. اطلاعات مربوط به تاریخ ازدواج و کد ملی همسر. ، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنید.

بر اساس گزارش مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی، تعداد درخواست های دریافت هدیه ازدواج در سال 1400 نزدیک به یکصد هزار مورد بوده که از این تعداد تنها هزار و 484 درخواست به صورت حضوری و حدود 91 هزار و 500 درخواست انجام شده است. حضوری به صورت غیر حضوری ارائه می شود و به همین دلیل 98 درصد درخواست ها به صورت غیر حضوری و بدون مراجعه بیمه شده به شعب سازمان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید