خبر مهم از همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال گذشته

خبر مهم از همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال گذشته

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بیمه آتی حافظ به تعهدات خود عمل نمی کند و این امر بیمه شدگان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. بیمه شده برای دریافت خدمات به بیمارستان طرف قرارداد مراجعه می کند اما به دلیل اینکه بیمه گذار قصور کرده است با مشکلات زیادی مواجه می شود و هزینه های بالای درمان را می پردازد.

جلسه اتحادیه ایثارگران کار صبح امروز سه شنبه 8 شهریورماه در منزل این کارگر برگزار شد.

حسن صادقی (رئیس انجمن صنفی ایثارگران جامعه کارگری) در این جلسه به اصل 29 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده دولت موظف است برای همه افراد بیمه، درمان و آموزش رایگان ارائه دهد. تامین بیمه پایه برای همه یکی از وظایف دولت است اما دولت از ابتدا سعی کرده این وظیفه را به سازمان تامین اجتماعی محول کند.

وی ادامه داد: در سال 1382 قانون جامع تامین اجتماعی جاری شد. در این قانون کلیه سازمان های بیمه گر زیر نظر وزارت رفاه و تامین اجتماعی ساماندهی شدند. سپس ما واکنش نشان دادیم. چون ما تجربه تغییر قانون تامین اجتماعی را در سال 54 داشتیم، در آن زمان بحث تشکیل وزارت رفاه مطرح شد و در همان زمان کارگران به رهبری مرحوم فیضی اعتراض کردند چون فکر می کردند اموالشان. از بین می رفت و شاه دستور داد این تصمیم را متوقف کند.

صادقی ادامه داد: واکنش ما منجر به این شد که دولت وقت متوجه شود وزارت رفاه اجتماعی پاسخگوی نیازهای ما نیست. بنابراین اساسنامه را تغییر داد و بر این اساس سازمان بیمه را جدا کرد و زیر نظر شخص رئیس جمهور قرار داد.

رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری گفت: اگر دولت بر اساس اصل 29 قانون اساسی سازمان جامع تامین اجتماعی را ایجاد می کرد و انگشت اتهام را به سوی سازمان ما نشانه نمی رفت شاید امروز همه مردم بیمه پایه بودند.

صادقی تصریح کرد: تامین اجتماعی یک سازمان مستقل عام المنفعه است که در اختیار کارگران است و به نیمی از جمعیت کشور خدمات چند جانبه ارائه می کند. این سازمان نباید وظیفه مدیریتی را انجام دهد.

وی به حفظ اموال و دارایی های سازمان اشاره کرد و گفت: شستا، بانک رفاه و سایر دارایی ها نباید از این سازمان جدا شوند که در این صورت سازمان تامین اجتماعی با مشکل مواجه می شود. با این اوصاف ما مخالف اسپین آف بانک رفاه هستیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: مدیران سازمان باید از این قشر محافظت کنند اما مدیرانی که وارد سازمان می شوند از دولت تبعیت می کنند و سیاسی فکر می کنند. چون دولت این افراد را انتخاب کرده و فکر می کنند باید از دولت اطاعت کنند.

وی گفت: وقتی حاکمان چنین هستند مستمری بگیران از مجموعه خود محافظت کنند. جنبش بازنشستگان به رهبر نیاز دارد. کسی که بتواند در زمان مناسب گردهمایی را رهبری کند. یک چشم تیزبین همیشه باید مشکلات مربوط به سازمان را زیر نظر داشته باشد و در صورت لزوم اقدام موثری انجام دهد.

صادقی به مشکلات بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: ما از ابتدا با بیمه تکمیلی مخالف بودیم و می دانستیم در صورت اجرایی شدن آن، تامین اجتماعی قانون بیمه اجباری و رایگان را نادیده می گیرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیمه شده با وجود پولی که برای بیمه تکمیلی می پردازد، نمی تواند از خدمات با کیفیت برخوردار شود. بیمه آتی حافظ نکول کرد و این امر مشکلات زیادی را برای بیمه شدگان به همراه داشت. بیمه شده برای دریافت خدمات به بیمارستان طرف قرارداد مراجعه می کند اما به دلیل اینکه بیمه گذار قصور کرده است با مشکلات زیادی مواجه می شود و هزینه های بالای درمان را می پردازد.

صادقی تاکید کرد: این بیمه اضافی باید پوست اندازی شود. به ما بیمه اضافی بدهید، نه بیمه اضافی دست و پا گیر. این بیمه در واقع دارد جیب مردم را خالی می کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: با مطالبه گری می توانیم به خواسته خود برسیم. و با این درخواست مستمری بگیران موفق به افزایش 38 درصدی دستمزد شدیم. اگر مطالبه نمی کردند این حقوق احقاق نمی شد و خودشان اعتراض نمی کردند. ما 337 مرکز داریم، باید به خیابان می آمدند و می پرسیدند. فردی که نماینده کارگران است باید در خط مقدم باشد.

صادقی به واگذاری بانک رفاه اشاره کرد و گفت: باید با همت مستمری بگیران این موضوع را پیگیری کنیم و اجازه ندهیم این اموال را واگذار کنند.

وی گفت: برنامه من این است که صفر تا صد درخواست بازنشستگان را پیگیری کنم. همچنین اگر بودجه جداگانه ای برای سازمان در نظر نگیرند مانند سال گذشته اعتراض می کنیم.

صادقی به تحقق 25 درصد باقیمانده همسان سازی اشاره کرد و گفت: اگر تناسب و تداوم آن مشخص شود دیگر نباید شاهد عقب افتادگی حقوق بازنشستگان در سال آینده باشیم. تناسب به معنای تناسب بین درآمد و تورم است. حالا این نسبت وجود ندارد. حقوق ماه مارس پوشش نگهداری را ندارد. اگر در سال 1400 این تورم را در افزایش دستمزد دیدند، مشکلی نداریم وگرنه تناسب را اعمال می کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ساماندهی بیمه تکمیلی دیگر خواسته ماست. یا سازمان آینده باید به تعهدات خود عمل کند یا آن را رها کند. اگر هیچ کدام از این کارها را انجام نمی دهند باید قانون اجباری را رعایت کنند و صفر تا صد هزینه درمان را بپردازند.

وی ادامه داد: خواسته دیگر ما تمرکز بر ایجاد سامانه ای برای ارائه خدمات به مستمری بگیران است. چرا سازمان تامین اجتماعی برای راه اندازی مغازه منفعلانه عمل می کند؟ چرا تابلوی بازنشستگان را با بن رنگ نمی کنید؟

همه 25 درصد دیگر جذب را دریافت نمی کنند

صادقی به 25 درصد باقیمانده همسان سازی اشاره کرد و گفت: البته این 25 درصد را همه نمی گیرند. کسانی که در اوایل سال 1400 تصمیمات دادگاه آنها بررسی می شود، از سال 1400 25 درصد حداقل دستمزد دریافت می کنند. بنابراین تناسب برای همه وجود نخواهد داشت، بلکه برای حدود 900 هزار نفر خواهد بود.

رئیس اتحادیه کارگری پیشکسوتان در نهایت خواستار حضور بازنشستگان در انتخابات صنفی روز پنجشنبه شد.

وی در پایان به لزوم تغییر قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: 650 هزار مستمری بگیر تنها برای رای دادن به یک مکان مراجعه نکنند. حتی اگر یک درصد از آن گروه به پای صندوق های رای بروند، باز هم در کرسی ای که قابل انتخاب تلقی می شود کار نخواهند کرد. با اصلاح اساسنامه هر شعبه در شهرستان ها باید دارای هیئت مدیره 5 نفره باشد. این هیات مدیره باید جلسه هیات مدیره شهر تهران و این 11 نفر را انتخاب کنند و این 11 نفر به عنوان نماینده به جلسه مرکز استان بروند. ما باید این اساسنامه را تغییر دهیم و یکی از برنامه های من تغییر این اساسنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید