خبر مهم برای مشاور تیم مذاکره کننده ایران: احتمال توافق قابل توجهی وجود دارد

خبر مهم برای مشاور تیم مذاکره کننده ایران: احتمال توافق قابل توجهی وجود دارد

روز جدید محمد مرندی، تحلیلگر در وین، درباره احتمال دستیابی به توافق در نتیجه مذاکرات جاری در این شهر گفت: «اکنون برای نتیجه‌گیری زود است و همه چیز بستگی به واشنگتن دارد و اینکه آیا آنها واقعاً خواهان توافق هستند یا خیر».

در حالی که هشتمین دور مذاکرات فشرده در وین در حال برگزاری است، محمد مرندی، کارشناس و تحلیلگر حاضر در وین، گفت که هنوز برای نتیجه گیری درباره احتمال توافق زود است.

به گزارش اسپوتنیک، او گفت: “احتمال زیادی وجود دارد که توافقی حاصل شود… زیرا ما شاهد حرکت هایی از سوی ایالات متحده و اروپا هستیم.” اما این امکان نیز وجود دارد که این اتفاق نیفتد. همه چیز به واشنگتن بستگی دارد و اینکه آیا آنها واقعاً آن را می خواهند. به گزارش اسپوتنیک، بیشتر مناقشات بر سر لغو تحریم های آمریکاست که همه چیز از تجارت بین المللی و بیمه گرفته تا بانک، انرژی و صنعت هسته ای را در بر می گیرد. و این به اقتصاد ایران و مردم آن ضربه زده است.

مرندی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که دولت فعلی آمریکا از سیاست های دولت ترامپ پیروی کرده است. بر اساس این گزارش، ایران نه تنها خواستار لغو تحریم‌ها است، بلکه تضمین می‌کند که واشنگتن مانند سال ۲۰۱۸ از توافق عقب‌نشینی نمی‌کند، قوانین را زیر پا نمی‌گذارد یا از توافق خارج نمی‌شود.» در سال ۲۰۱۵ اطمینان دادیم که توافق را اجرا می‌کنیم. مرندی گفت. این [باراک] اوباما این کار را نکرد. پشت درهای بسته به بیت المال و شرکت های مختلف گفت که با ما همکاری نکنند. در سال 2018، آنها بار دیگر با خروج از توافق، آن را نقض کردند. در حالی که ما وفادار بودیم. بنابراین آنچه که ایران اکنون می گوید این است که شما نمی توانید دوباره ما را فریب دهید.

مرندی در خصوص جفا به کشورهای منطقه بر سر مذاکرات وین گفت: اگر توافقی حاصل شود نگران نباشند. وی گفت: کشورهای همسایه تحت تاثیر سیاست آمریکا هستند. آنها در اردوگاه ایالات متحده هستند و ایالات متحده به کرامت انسانی علاقه ای ندارد. تنها چیزی که برای آنها مهم است سلطه و منافع خودشان است. اگر واشنگتن نبود، روابط با همسایگان ما بهتر بود، اما ما همچنان می خواهیم پل هایی بسازیم.

تحلیلگران در وین پیشتر در مصاحبه ای با بی بی سی گفته بودند که غربی ها مذاکرات را به تعویق می اندازند و در مقابل تحریم ها مقاومت می کنند و آنچه باید انجام دهند.

ایالات متحده در 6 می 2016 و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور غیرقانونی از این توافق بین المللی خارج شد و کمپینی را به نام “فشار حداکثری” بر ایران به امید دستیابی به آنچه “بهتر و بهتر” می نامد، به توافق طولانی تر راه اندازی کرد. دولت آمریکا پس از خروج از برجام، یک سری اقدامات اقتصادی و فشارهای اقتصادی شدید برای قرار دادن ایران بر سر میز مذاکره انجام داد، اما با پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وی خواستار دیدار و مذاکره با مقامات ایرانی شد. توافق جدید».

اگرچه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید و وعده او در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری مبنی بر بازگرداندن آمریکا به برجام روی کار آمد، اما دولت بایدن هیچ اقدامی برای پایبندی مجدد به توافق و لغو مبارزات انتخاباتی انجام نداد. از این کمپین برای کسب امتیاز در مذاکرات وین استفاده شد.

هشتمین دور مذاکرات در وین پس از وقفه 11 روزه در 7 فوریه در پایتخت اتریش برگزار می شود. مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید