خبر مهم برای کسانی که سهام ندارند

خبر مهم برای کسانی که سهام ندارند

روز جدید سبد سهام عدالت متشکل از تعدادی سهام ارزشی و عمده بازار سرمایه است که در هفته های اخیر با نوسانات ارزشی همراه بوده است.

سهام عدالت نوعی یارانه است که به گفته دولت نهم از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن پرداخت شده است. در اواسط دهه 1380 دولت سهام خود را در 49 شرکت بین مردم توزیع کرد و به این ترتیب بیش از 49 میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول سهام شدند.

دولت هدف از عرضه سهام را گسترش سهم بخش تعاونی در اقتصاد ایران اعلام کرده است. بر اساس طرح سهام عدالت، بخشی از سهام برخی شرکت های دولتی به گروه های کم درآمد فروخته می شود. آخرین اخبار بورس را در زیر بخوانید.

در سال 2005، دولت سهام 49 شرکت را تحت عنوان سهام دارایی منتشر کرد. اولویت با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بود. بعدها اقشار مختلف جامعه برای افزایش ثروت عمومی حق دریافت سهام را پیدا کردند.

روز گذشته بورس با رشد 1.3 درصدی به سطح 1467 هزار واحدی رسید. امروزه سیگنال های زیادی برای بازار وجود دارد و کارشناسان معتقدند که سالن شیشه ای روند متعادلی را نشان می دهد. بر این اساس پیش بینی می شود شاخص کل در این روز اندکی مثبت باشد. مشمولان سهام عدالت که تاکنون در سجام ثبت نام و احراز هویت نکرده اند می توانند با استفاده از 87 مرکز الکترونیکی و حضوری به صورت کاملا رایگان در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنند. این موضوع ممکن است باعث افزایش تعداد سجاجم ها و در نهایت افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اگر رقم قرارداد 8 تیم صنعتی به بورس اعلام نشود، به شرکت های صاحب آنها مجوز نمی دهیم.

افشای ارقام قرارداد تیم های صنعتی این باشگاه ها شفاف است و نحوه سرمایه گذاری در آنها را تغییر می دهد. مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: شرکت ها طبق قانون 8 ماه فرصت دارند تا سود سهام را پرداخت کنند اما پس از مشورت با ناشران. آنها معمولاً منابع لازم را برای پرداخت سریعتر سود سهام به سهامداران ذینفع فراهم می کنند. تقریباً در اکثر موارد، شرکت ها در حال حاضر سود واقعی را در بازه زمانی بسیار کمتر از 8 ماه و کمتر از 3 ماه به سهامداران پرداخت می کنند.

کاهش زمان پرداخت سود می تواند اعتماد سهامداران را افزایش دهد و متعاقباً این سود به صورت نقدینگی وارد بازار شود. رابرت مالی درباره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها و بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران گفت واشنگتن قصد ندارد استانداردهای تحریم‌های خود را بر تجارت شرکت‌ها با ایران کاهش دهد و با اشاره به اینکه هنوز توافقی وجود ندارد. ما استانداردهای خود را برای تحریم‌ها علیه شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند پایین نیاورده‌ایم و نخواهیم کرد. ایران باید تحریم های ما را رعایت کند. وزارت خزانه داری استانداردهای بسیار روشنی را برای آنچه شرکت ها باید انجام دهند تعیین کرده است. هر گزارشی بر خلاف این که مدعی است ما استانداردهای خود را پایین می آوریم یا به خطر می اندازیم، به سادگی نادرست است. در صورت توافق، بازار سهام می تواند روند صعودی بلندمدت بسیار خوبی داشته باشد.

سبد سهام شامل تعدادی سهام ارزشی و عمده بازار سرمایه است که در هفته های اخیر با نوسانات ارزش همراه بوده اند. این سهم در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روندی نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین در برابر افزایش شاخص های عملکرد بازار سرمایه کاهش یافت، اما در هفته دوم فروردین ماه و با افزایش شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد محسوسی داشت. البته ارزش این سهام طی هفته سوم فروردین کاهش یافت. ارزش این سهم در هفته چهارم فروردین با رشد 4 درصدی افزایش چشمگیری داشت.

سهام در تمام هفته های اردیبهشت افزایش یافت. سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ۰.۸۵ درصد افزایش یافت. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ۰.۴۲ درصد کاهش یافت. ارزش این پرتفوی از دارایی ها در هفته سوم اردیبهشت 0.68 درصد افزایش یافت. این سهام در هفته آخر ماه می 1.7 درصد افزایش یافت.

ارزش سهام در هفته اول ژوئن 1.29 درصد کاهش یافت. این روند نزولی در هفته دوم خرداد ادامه یافت و سهام در هفته گذشته 2.13 درصد کاهش یافت.

سهام به قیمت اسمی 409 هزار تومان، 492 هزار تومان، 532 هزار تومان و یک میلیون تومان در هفته اول مردادماه با 504 هزار تومان کاهش، 606 هزار تومان، 656 هزار تومان و یک میلیون و 233 هزار تومان نسبت به هفته ای که در گذشته ملاقات کرده اید.

محمد خزاعی دبیرکل اتحادیه شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت گفت: پیش بینی می شود سود سرمایه ای که قرار است در پایان سال جاری پرداخت شود نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

وی با بیان اینکه امسال چه تغییری در پرتفوی و ترکیب سبد سهام ایجاد شده است، گفت: زمانی که شرکتی سود سهام پرداخت می کند، بخشی از سود را به سهامداران می دهد و بخشی دیگر را صرف افزایش سرمایه در شرکت و در نتیجه قیمت گذاری می کند. سهام عدالت در بازار افزایش می یابد، به این معنی که علاوه بر دو برابر شدن سود سهام عدالت در سال جاری، قیمت سهام عدالت نیز به طور متوسط ​​بین 40 تا 50 درصد افزایش می یابد. بنابراین ما از مردم می خواهیم که سهام خود را حفظ کنند و طی یکی دو سال آینده بسیار بهتر خواهد شد.

حیدری، سخنگوی مرکز شرکت های سرمایه گذاری عدالت عدالت درباره زمان افزایش دو برابری سود سهام عدالت گفت: روند برگزاری مجامع شرکت های بورسی تا اواسط سال با توجه به پایان سال مالی ادامه خواهد داشت. در این راستا در سال‌های اخیر شاهد واریز سود سهام عدالت در اسفند ماه بوده‌ایم، اما تلاش می‌کنیم تا بازه زمانی تقسیم سود را به دو یا سه بار در سال افزایش دهیم تا از حجم سود مردم کاسته شود. ارجاعات و در صورت داشتن نیازهای فوری مالی می توانند از آن استفاده کنند.

حیدری در خصوص آزادسازی سود اظهار داشت: آزادسازی سهام پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب در سال 1398 محقق و انجام شده است. اما آنچه گاه به عنوان آزادسازی تلقی می شود در واقع تجاری سازی سهام است که نه در سیاست های کلان برنامه ریزان و نه در بین کارشناسان بازار سرمایه به ویژه در شرایط فروپاشی بازار توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید