مژده دولت برای افرادی که سهام ندارند/ چه کسانی سهام می گیرند؟

مژده دولت برای افرادی که سهام ندارند/ چه کسانی سهام می گیرند؟

روز جدید هیأت وزیران به وزارت اقتصاد این اختیار را داد که باقیمانده سهام دولت را مستقیماً به غیر ذینفعان واگذار کند.

هیات وزیران در جلسه صبح امروز خود به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، وزارت اقتصاد و دارایی را موظف کرد باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت جمهوری اسلامی ایران را واگذار کند. شرکت، شرکت مخابرات ایران و صنعت پتروشیمی خلیج فارس نسبت به واگذاری مستقیم سهام به غیر ذینفعان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان اجتماعی کشور اقدام کنند.

براساس مصوبه هیأت وزیران، میزان سهام اعطایی به هر یک از ذینفعان حداکثر معادل 100 میلیون ریال با 50 درصد تخفیف در اقساط سالانه به مدت 10 سال است. ضمناً مشمولین این تصویب نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و نمایندگی خواهند شد و احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنها (در مرحله واگذاری سال 1385) بر عهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

همچنین سازمان خصوصی سازی موظف است سهام را از طریق بورس و سازمان تسویه به کد سهامداران هر ذینفع واگذار کند.

سهام واگذار شده تا پایان دوره اقساط در تعهد سازمان خصوصی سازی خواهد بود و پس از پرداخت کامل اقساط به صورت مرحله ای (به نسبت مساوی طی 3 سال) آزادسازی آنها انجام خواهد شد. علاوه بر این، پس از پایان سال پنجم، سهامداران می توانند تسویه حساب زودهنگام انجام دهند و سهام خود را آزاد کنند.

قیمت سهام موضوع این مصوبه بر اساس میانگین قیمت پایانی سهام هر شرکت از اولین روز کاری سال جاری تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه/تا تاریخ جلسه مشاوره فروش در صورت عدم وجود سهام برای واگذاری تا سقف ریالی تعیین شده برای هر نفر، سازمان خصوصی سازی موظف است کسری سهام را از باقیمانده سهام دولت در شرکت های موضوع این تصمیم تامین کند.

لازم به ذکر است نقل و انتقال سهام موضوع این تصویب نامه منوط به قرارداد الکترونیکی منعقده بین سازمان خصوصی سازی و فرد خواهد بود. ضمناً نقل و انتقال سهام موضوع تصمیم خارج از ساعات معاملاتی و خارج از تالار معاملات انجام خواهد شد و کلیه کارمزدهای نقل و انتقال و هزینه ها و تایید سهام موضوع این تصمیم به عهده انتقال دهنده و نقل و انتقال آن خواهد بود. سهام از پرداخت مالیات معاف است.

دیدگاهتان را بنویسید